کد خبر: 967414
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
ظریف: دیدار روحانی و ترامپ قابل تصور نیست
کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه روحانی گزاره «حاضرم برای مردم با هر شخصی دیدار کنم» را به سوی غرب به پرواز درآورد، ناگهان گزاره برعکسی را به جهان مخابره کرد: «دنبال عکس یادگاری با کسی نیستم.»
سرویس سیاسی جوان آنلاین: برخی این اعوجاج را نشانه هوشیاری و سیاست‌پیشگی رئیس‌جمهور می‌دانند که اینچنین با غرب بازی می‌کند! برخی، اما می‌گویند روحانی انتظار داشت آن گزاره اول، طوفانی در غرب به‌پا کند و ترامپ و ماکرون را به تسلیم وادارد، اما ترامپ و ماکرون واکنش سرد، توهین آمیز و طلبکارانه‌ای نشان دادند. ترامپ گفت: «ملت ایران تروریست است. آن‌ها به ما نیاز دارند نه ما به آنها. امریکا کمکی به ایران نمی‌کند. ایرانی‌ها در وضع وخیمی قرار دارند. آن‌ها نباید هسته‌ای و موشک بالستیک داشته باشند و من اگر شرایط آماده باشد حاضرم با روحانی دیدار کنم.» ماکرون نیز بحث موشک‌ها را پیش کشید. این بود که روحانی احساس کرد باید به گزاره پیشین خود درباره «دیدار با هرکسی» سر و سامانی بدهد و این شد که گفت: «دنبال عکس نیستم و اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس یادگاری بگیرد باید توبه کند و تحریم‌ها را بردارد.»

ظریف نیز که پس از یک توقف کوتاه در غرب، در شرق دعوت به ائتلاف کرد، گفت که «دیدار ترامپ – روحانی قابل تصور نیست.» حالا ظاهراً نه خانی آمد و نه خانی رفت. فقط عده‌ای از هول هلیم غرب در دیگ غفلت افتادند.

یک روز پس از آنکه رئیس جمهور در اظهار نظری تأمل‌برانگیز اعلام کرد: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه، کشور آباد و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم.» دیروز به این گزاره متمم زد و تصریح کرد: «در رابطه ایران با امریکا بدون آنکه امریکا از تحریم‌ها دست بردارد و روی مسیر غلطی که انتخاب کرده، خط بکشد، شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود.»

این را که رئیس جمهور محترم بر اساس مشاهدات و نظرسنجی شخصی، واکنش رسانه‌ها، مشاوره اطرافیان و یا هر روش دیگری در مقام تصحیح، توضیح و تبیین آن سخن برآمده است، باید به فال نیک گرفت. گرچه ممنوعیت هرنوع مذاکره با دولت فعلی امریکا به قوت خود باقی است، چنانکه دیروز وزیر امور خارجه و سخنگوی دولت نیز بر این نکته تأکید کرده‌اند. یک احتمال دیگر در تصحیح مواضع رئیس جمهور در کمتر از ۲۴ ساعت می‌تواند این باشد که او با آن جمله تأمل‌برانگیز به زعم خود، تصور کرد بمبی خبری در پاریس بترکاند و شاهد تحولی در رفتار امریکا و اروپا در کاهش خصومت‌ها علیه ایران باشد، اما تکرار مواضع ضد ایرانی ترامپ و همچنین زیاده‌خواهی و باج‌خواهی‌های اروپا و در رأس آن‌ها ماکرون رئیس جمهور فرانسه درباره فعالیت‌های هسته‌ای، گفتگو‌های منطقه‌ای و توان دفاعی و موشکی کشور، رئیس جمهور را به این جمع بندی رساند که به عبارت با «هرکسی ملاقات می‌کنم» قید بزند.

گفتگو در کاخ سفید مشکلی را حل نمی‌کند
وزیر خارجه کشورمان روز گذشته ضمن رد پیشنهاد رئیس جمهوری امریکا برای مذاکره با همتای ایرانی‌اش تأکید کرد که یک گفت‌وگوی کوتاه در کاخ سفید نمی‌تواند مشکلی را در روابط ایران و امریکا حل کند.

محمد جواد ظریف در گفتگو با نشریه «تاگس آنسایگر» سوئیس پیشنهاد امریکا برای مذاکره مستقیم با ایران را در حل اختلافات بین دو کشور بی نتیجه دانست و گفت: «توافق هسته‌ای بر پایه دو موضوع استوار است؛ یکی تعهد ایران به استفاده صلح آمیز از برنامه هسته‌ای و دیگری تعهد جامعه جهانی و بیش از همه دیگر امضاکنندگان این توافق به عادی‌سازی مناسبات اقتصادی ایران با جهان.» وزیر خارجه ایران تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده، به طوری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار صحت این موضوع را تأیید کرده است و از این تعداد پنج مورد آن مربوط به زمانی می‌شود که امریکایی‌ها از توافق هسته‌ای خارج شده بودند.

به گفته ظریف با این حال مناسبات اقتصادی ایران با دیگر کشور‌های جهان عادی‌سازی نشده است و در واقع شرایط بدتر از زمان پیش از امضای توافق هسته‌ای شده و این به آن معناست که دیگر شرکای امضاکننده برجام، تعهدات خود را به انجام نرسانده‌اند.

وزیر خارجه ایران درباره دعوت از او برای حضور در کاخ سفید تصریح کرد: «رفتن به کاخ سفید برای یک مدت زمان نیم ساعته مشکلی را حل نمی‌کند. اگر شما به یک مهمانی دعوت شوید و به شما گفته شود اگر نیایید در آینده از ورود شما به شهر نیز جلوگیری خواهد شد، چه کار می‌کنید؟ این یک دعوت‌نامه نیست بلکه یک تهدید است. در این مورد هم به من گفته شد که اگر به در کاخ سفید نروم تحریم خواهم شد». وی در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد «این امریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد نه ایران و اگر آن‌ها خواهان مذاکره هستند باید به این میز بازگردند و راه حل آن اجرای تعهدات‌شان بر اساس برجام است.»

ظریف: دیدار روحانی و ترامپ قابل تصور نیست
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز گذشته پیش از ترک پکن در جمع خبرنگاران درباره اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه آمادگی میزبانی از ترامپ و روحانی برای گفتگو‌های دوجانبه را دارد، گفت: «ما کاملاً مشخص کردیم که دولت امریکا و آقای ترامپ توافق‌هایی را که به دنبال گفتگو‌های بسیار طولانی بین دو کشور بوده زیر پا گذاشتند و آنچه الان ضرورت دارد انجام شود اجرای توافقات گذشته است.» وزیر خارجه بیان کرد: «اینکه مسئولان فرانسوی با امریکایی‌ها چه گفتگو‌هایی داشتند به خودشان ارتباط پیدا می‌کند. در سفرم رسماً اعلام کردیم که دیدار با مقامات امریکایی انجام نخواهد شد، همینطور گفتیم دیداری بین رئیس جمهور ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که امریکا به جمع ۱+۵ بپیوندد و برجام را اجرا کند و در آن زمان هم گفت‌وگوی دوجانبه‌ای نخواهیم داشت.»

روحانی: دنبال عکس یادگاری با کسی نیستم
حسن روحانی، اما روز گذشته در مراسم آغاز اجرای عملیات طرح اقدام ملی مسکن و افتتاح پروژه‌های ورزشی، گردشگری و اقتصادی استان تهران در واکنش به اعلام آمادگی‌های مکرر رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای دیدار با همتای ایرانی خود با تأکید بر اینکه ما به دنبال حل مسائل و مشکلات از راه معقول هستیم، گفت: «ما به دنبال عکس (گرفتن) نیستیم و اینکه کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، امکان‌پذیر نیست.»

به گزارش ایسنا، روحانی با اشاره به رایزنی‌های دیپلماتیک اخیر مقامات دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: «آنچه در هفته‌های اخیر در رابطه با مذاکره با جهان انجام داده‌ایم و امروز انجام می‌دهیم، بر مبنای قدرت ایران، احقاق حقوق مردم و ایستادگی در برابر بدخواهان برای دستیابی به آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی استوار است.»

امریکا باید توبه کند و از خطا‌های خود بازگردد
رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از قدرت‌های ما قدرت دیپلماسی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: ما با دیگران حرف می‌زنیم و مذاکره می‌کنیم تا منافع و حقوق مردم را تأمین کنیم، اما آن‌هایی که تحریم را بر مردم ما روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، هرگونه تحول در رفتار ما با آن‌ها از توبه آن‌ها آغاز می‌شود؛ من بار‌ها گفته‌ام که آن‌ها باید به تعهدات خود بازگردند و مسیر خطایی را که انتخاب کرده‌اند عوض کنند و بیایند در خدمت منافع و امنیت جهان قرار بگیرند و با تکریم متقابل انقلاب و نظام و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و از خطا‌های خود باز گردند. وی تصریح کرد: «در رابطه ایران با امریکا بدون آنکه امریکا از تحریم‌ها دست بردارد و روی مسیر غلطی که انتخاب کرده، خط بکشد، شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود؛ کلید تحولات مثبت در اختیار واشنگتن است و اگر آن‌ها می‌خواهند در منطقه بزرگ ما از امنیت بیشتر برخوردار باشند و اگر آن طور که ادعا می‌کنند که می‌خواهند با کشور‌های منطقه ما روابط بهتری داشته باشند و بر اساس ادعای‌شان می‌گویند که از ایران هیچ چیز نمی‌خواهیم جز آنکه ایران بمب اتم نسازد، نه بر اساس گفته آن‌ها بلکه بر اساس اراده و دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران ما هیچ‌گاه به سمت سلاح‌های کشتار جمعی اعم از شیمیایی و هسته‌ای و میکروبی نرفته‌ایم و نمی‌رویم و این تصمیم هم نه به خاطر حرف و اخم و تشر شما (امریکایی‌ها) بلکه به خاطر اعتقاد، اخلاق، تصمیم امنیت ملی کشورمان و به خاطر فتوای رهبری‌مان است.»

اگر همه تحریم‌ها را برداشتید...
رئیس جمهور خطاب به امریکایی‌ها خاطرنشان کرد: «اگر راست می‌گویید و فقط نگرانی‌تان استفاده ایران از سلاح‌های اتمی است، این نگرانی برطرف شده است؛ پس اولین گام را بردارید چرا که بدون این گام این قفل (روابط ایران و امریکا) باز نخواهد شد.» روحانی با بیان اینکه نخستین گام بازگشتن از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: «تمام تحریم‌های علیه ملت ایران را که غیرقانونی، ظالمانه و غلط بوده است، باید بازگردانید. اگر همه تحریم‌ها را برداشتید و در برابر ملت ایران سر تعظیم فرود آوردید، آن زمان شرایط دیگری حاکم خواهد بود.»

دنبال عکس گرفتن نیستیم
روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم بر مبنای منافع ملی خود حرکت و اقدام می‌کند، خاطرنشان کرد: «ما همواره مرد مذاکره بوده و هستیم و همه دنیا نیز این موضوع را قبول دارند؛ دو سال با شش قدرت مذاکره کردیم و الان نیز تقریباً به طور مداوم با پنج قدرت (۱+۴) در حال مذاکره هستیم و راه ما نیز روشن است؛ اگر امریکایی‌ها به تعهدات خود بازگشتند ما هم کامل به تعهدات خود عمل می‌کنیم و اگر آن‌ها به تعهدات خود بازنگشتند، ما نیز به راه خود ادامه می‌دهیم.»

روحانی با تأکید بر اینکه ما به دنبال حل مسائل و مشکلات از راه معقول هستیم، تصریح کرد: «ما به دنبال عکس (گرفتن) نیستیم اینکه کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، امکان‌پذیر نیست، فوتوشاپش امکان‌پذیر است، اما ثبت تصویر واقعی آن امکان‌پذیر نیست مگر آنکه امریکایی‌ها روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه‌شان دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند؛ در آن زمان شرایط جدیدی خواهد بود که می‌شود فکر کرد و بر اساس آنچه منافع ملی‌مان خواهد بود حرکت کرد.» وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه امروز بزرگ‌ترین وظیفه ملی و انقلابی ما کمک به تولید است، گفت: باید از پیشران‌های بخش تولید که مسکن، شرکت‌های دانش بنیان و گردشگری از جمله آنهاست کار را آغاز کنیم؛ چرا که این بخش‌ها قابلیت اشتغال‌زایی برای هزاران نفر را دارد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
7
جناب رییس جمهور نیاز شدید به استراحت طولانی بدلیل بی وقفه کار کردن دارند تا کمتر مرتکب خطاهای فاحش در موضع گیری ها شوند. روحانی آسوده بخواب ظریف بیدار است.
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
4
معلوم نیست خود روحانی میفهمد دارد جه کار میکند والاه که ما طی این 7 سال نفهمیدیم. ظریف هم برای خارج شدن خودش از تحریم امریکا می‌دود و میخواهد بلاخره یک نشستی برای امریکا درست کند شاید امریکا برایش کوتاه بیاید. متاسفانه دیبلماسی 7 ساله دولت روحانی در همین بوده و میباشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
6
یه تست سلامت از رئیس بگیرید.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
نچ ! نه عه
این چه حرفیه مرد حسابی میخوای آبرو ربزی بشه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
2
دو سخنرانی ضد هم!
یکی برای مصرف داخلی و یکی برای مصرف خارجی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
مصرف میانی چی مهم نیست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
ما همه شیریم شیران علم
حمله مان از باد باشد دم به دم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار