کد خبر: 966660
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵
روسیه و چین پرونده برنامه موشکی امریکا به منظور آزمایش و استقرار موشک‌های میان‌برد را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برند. مقامات روس و چین هشدار دادند که اقدام واشنگتن در آزمایش موشک‌های میان‌برد باعث تقویت رقابت تسلیحاتی در دنیا می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و آزمایش‌های موشکی جدید این کشور، با واکنش روسیه و چین روبه‌رو شده است. دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز چهار شنبه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «همراه با همکاران چینی‌مان درخواست کردیم که شورای امنیت سازمان ملل در خصوص بیانیه‌های امریکا درباره برنامه‌هایش برای آزمایش و استقرار موشک‌های میان‌برد تشکیل جلسه دهد». به گفته پولیانسکی، این جلسه قرار است روز پنج شنبه (امروز) و به طور علنی برگزار شود و نماینده دبیرکل سازمان ملل طی آن گزارشی ارائه خواهد کرد. پنتاگون روز دو شنبه گزارش کرد که امریکا یک موشک کروز را آزمایش کرده که پس از طی ۵۰۰ کیلومتر توانسته به هدف خود اصابت کند. این نخستین آزمایش موشکی امریکا از این نوع پس از خروجش از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه است. کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور بین‌الملل هم اعلام کرد که روسیه پاسخ مناسبی به استقرار موشک‌های کروز آزمایش‌شده امریکا در اروپا یا امریکا خواهد داد. وی گفت: «هر کجا که این سیستم‌های موشکی امریکا مستقر شوند، در آسیا و یا اروپا، آن‌ها به خاک روسیه خواهند رسید، از این رو برای کشور روسیه یک خطر و تهدید مستقیم هستند. بدین ترتیب این برنامه پیامد‌هایی برای کشور‌هایی که این سیستم موشکی در آنجا مستقر خواهند شد و برای خود امریکا در برخواهد داشت». سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز آزمایش موشکی امریکا را تأسف‌بار خواند و گفت: «این اقدام نشان داد امریکا از مدت‌ها قبل برای نابودی پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد آماده شده بود». وزارت امور خارجه چین هم با صدور بیانیه‌ای پرتاب آزمایشی یک موشک کروز زمین‌پایه توسط امریکا را مخاطره آمیز خواند و اعلام کرد: «این اقدام واشنگتن باعث تقویت رقابت تسلیحاتی در دنیا می‌شود». امریکا با خروج از پیمان موشکی با روسیه، خواستار پیمان موشکی جدیدی با مشارکت چین شده است و اعلام کرده که موشک‌های میان‌برد را در آسیا مستقر می‌کند. مقامات مسکو هشدار داده‌اند که در صورت عملی شدن چنین برنامه‌ای، روسیه هم موشک‌های جدیدی در سایر کشور‌ها مستقر می‌کند.

جنگ تجاری چین و امریکا
در پی تصمیم واشنگتن برای فروش ۶۶ جنگنده «اف ۱۶» به ارزش ۸ میلیارد دلار به تایوان، پکن شرکت‌های امریکایی را تهدید به تحریم کرد. به گزارش شبکه راشاتودی، به‌رغم هشدار‌های پی‌در‌پی پکن در خصوص فروش تسلیحات به تایوان، مقامات امریکایی این تصمیم را به تایوان نسبت داده‌اند که قصد به روز رسانی ارتش خود و حفظ قابلیت‌های دفاعی خود را دارند. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهار شنبه در واکنش به این اقدام واشنگتن گفت که پکن مخالف چنین تصمیمی است و قصد دارد شرکت‌های امریکایی را که به تایوان سلاح عرضه کنند، در لیست تحریم‌های خود قرار دهد. وی توضیح داد: «چین، این تصمیم امریکا را محکوم می‌کند. ما قبلاً نیز اعتراض خود را به طرف امریکایی به طور جدی اعلام کرده بودیم و از واشنگتن می‌خواهیم که کاملاً خطرات جدی فروش تسلیحات به تایوان را درک کند». تصمیم اخیر واشنگتن در شرایطی اتخاذ شده است که تنش‌های میان امریکا و چین به دلیل جنگ تجاری بالا گرفته و چین دولت امریکا را به دخالت در اعتراضات در هنگ‌کنگ متهم کرده است. پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین دانسته و تحرکات امریکا برای فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند، اما امریکا سعی دارد با استقلال تایوان و هنگ‌کنگ، قدرت چین را کاهش داده و با نفوذ در این مناطق، تحریکات پکن را از نزدیک رصد کند. روزنامه وال استریت ژورنال هم دیروز در گزارشی درباره جنگ تجاری چین و امریکا، نوشت: «سیاست افزایش تعرفه‌ای ترامپ باعث افزایش شک و تردید و رکود بازار‌ها شده است و در صورت ادامه این روش، امریکا در جنگ تجاری از چین شکست خواهد خورد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار