کد خبر: 966512
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
فتح خان شیخون بعد از ۵ سال
نیرو‌های ارتش سوریه شامگاه یک شنبه پس از پنج سال توانستند وارد شهر خان‌شیخون در حومه ادلب شوند که طی سال‌های اخیر در اشغال گروه‌های تروریستی بوده است. خان‌شیخون دروازه جنوب ادلب و به عنوان دژ دفاعی گروه‌های تروریستی به شمار می‌رود که با کنترل آن، راه آزادسازی ادلب هموار خواهد شد.
روح الله صالحی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که امریکا و متحدان منطقه‌ای آن با فشار‌های سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کنند عملیات ارتش سوریه در استان ادلب را متوقف کنند، نیرو‌های سوری بدون توجه به فشار‌های بین‌المللی همچنان به پیشروی‌های خود در مواضع گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند. روزنامه «الوطن» سوریه روز دو شنبه اعلام کرد نیرو‌های ارتش از محور شمال‌غربی خان‌شیخون وارد شهر شدند و خودرو‌های زرهی تروریست‌ها را منهدم و شمار زیادی از این عناصر را تار و مار کردند. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان هم تأیید کرد که ارتش سوریه یکشنبه‌شب وارد خان‌شیخون در جنوب ادلب شد و در بحبوحه درگیری‌های شدید و مستمر با گروه‌های تروریستی، پیشروی‌ها در این شهر را آغاز کرده است. رامی عبدالرحمن، مدیر مرکز مذکور در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «این نخستین بار است که نیرو‌های ارتش سوریه از زمان از دست دادن کنترل خود بر خان‌شیخون در سال ۲۰۱۴، وارد این شهر می‌شوند». عبدالرحمن تصریح کرد، نیرو‌های ارتش از سمت جنوب و شمال‌غربی شهر وارد شدند و کنترل چندین ساختمان را به دست گرفته‌اند. عبدالرحمن افزود: «درگیری‌های شدیدی داخل شهر و دیگر جبهه‌های حومه این شهر بین نیرو‌های ارتش سوریه از یک سو و گروه‌های تروریستی و تندرو از سوی دیگر در جریان است». وی اظهار داشت: «نیرو‌های ارتش سوریه با مقاومت سرسختانه گروه‌های تروریستی مواجه هستند و جبهه النصره به حملات انتحاری در حومه شهر متوسل شده است.»

در صورت تثبیت ورود به شهر خان‌شیخون نیرو‌های سوری تنها دو کیلومتر با جاده بین‌المللی اصلی که دمشق را به استان‌های اصلی متصل می‌کند، فاصله دارند. نیرو‌های ارتش سوریه از چندین روز پیش برای پیشروی به‌سمت خان‌شیخون، که بزرگ‌ترین شهر در حومه جنوبی ادلب است، تلاش می‌کنند. ناظران می‌گویند نیرو‌های ارتش سوریه برای تکمیل سیطره خود بر این شهر راهبردی کمر همت بسته‌اند.

فتح آخرین دژ تکفیری‌ها
گروه‌های تکفیری که در هشت سال گذشته در برابر پیشروی‌های نیرو‌های مقاومت، بسیاری از مناطق خود را از دست داده و به ادلب عقب‌نشینی کرده‌اند، اکنون در آستانه از دست دادن این پایگاه هستند. به گزارش شبکه المیادین، خان‌شیخون نقطه وصل استان حماه و ادلب به شمار می‌رود که می‌توان از آن به عنوان پلی برای عملیات نهایی یعنی آزادسازی شهر ادلب استفاده کرد. شهر خان‌شیخون شهری استراتژیک است که حومه شرقی، جنوبی و شمالی ادلب را به هم وصل می‌کند و آزادسازی این شهر، نخستین گام برای بازگشایی مسیر حیاتی حلب-دمشق به شمار می‌رود.

پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب پس از آن آغاز شد که گروه تروریستی جبهه النصره اعلام کرد که به آتش‌بس و توافق کاهش تنش پایبند نخواهد ماند. ادلب آخرین دژ گروه‌های تروریستی در سوریه است که با آزادسازی آن، پرونده تروریست‌ها در سوریه بسته خواهد شد. با آزادسازی ادلب، دولت سوریه به شرایط قبل از بحران باز می‌گردد و رؤیای امریکا و متحدانش برای براندازی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بر باد خواهد رفت. ارتش سوریه از چند ماه پیش عملیات آزادسازی ادلب را شروع کرده است، اما امریکا و ترکیه سعی دارند مانع پیروزی سوری‌ها در ادلب شوند.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، از بعد نظامی سیطره ارتش سوریه بر خان‌شیخون راه را در برابر نیرو‌های ارتش سوریه برای پیروزی‌های بیشتر هموار می‌کند تا به سوی کفر سجنه و معره النعمان در شمال پیش بروند. تسلط ارتش سوریه بر خان‌شیخون به مثابه محاصره مساحت قابل توجهی در حومه شمالی حماه و آنچه مثلث مرگ نامیده می‌شود و مورک که نقطه دیده‌بانی ترکیه در آن قرار دارد و تروریست‌ها از اطراف آن به مواضع ارتش سوریه و شهرک‌های مسکونی تحت کنترل ارتش سوریه حمله می‌کنند، است. با محاصره گروه‌های تروریستی در حومه شمالی حماه، راهی در برابر آن‌ها جز مرگ یا فرار از منطقه با کمک ترکیه به سوی ادلب باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بسام ابو عبدالله، استاد روابط بین‌الملل سوریه درباره اهمیت خان‌شیخون گفت: «آزادسازی خان‌شیخون از دست گروه‌های تروریستی پیامد‌هایی را در مراحل آینده خواهد داشت و فشار بیشتری بر ترکیه وارد می‌کند تا به مطالبات مطرح شده در توافق سوچی و آستانه عمل کند و از حمایت از تروریست‌ها دست بر دارد». سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا هم درباره اهمیت راهبردی خان‌شیخون تأکید کرد: «تسلط بر خان‌شیخون به وضوح نشان می‌دهد که ارتش سوریه به راحتی پاک‌سازی ادلب را در دستور کار خود قرار خواهد داد و همین موضوع می‌تواند نوید‌دهنده این باشد که ادلب به زودی پاک‌سازی خواهد شد. در این میان ممکن است امریکا، ترکیه و سازمان ملل مانع پیشروی ارتش سوریه به سمت ادلب و پاک‌سازی این منطقه شود.»

کارشکنی ترکیه و امریکا
با موفقیت ارتش سوریه در خان‌شیخون، ترکیه بار دیگر برای کمک به تروریست‌ها دست به کار شده است. وزارت امور خارجه سوریه روز دو شنبه اعلام کرد که نفربر‌های زرهی ترکیه در حال حرکت به سمت شهر خان‌شیخون هستند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد: «کاروان ترکیه‌ای حامل مهمات با عبور از مرز وارد شمال غربی سوریه شد تا از تروریست‌های شکست خورده پشتیبانی کند، اما این اقدام ترکیه بر عزم ارتش سوریه برای شکست دادن افراد مسلح در خان‌شیخون و دیگر مکان‌ها تأثیر نخواهد گذاشت». فیلم‌های منتشر شده، یک صف طولانی از نفربر‌های ترکیه را نشان می‌دهد که در حال حرکت به سمت ادلب هستند. یک منبع میدانی در سوریه گفته است: «کاروان نظامی ارتش ترکیه شامل ۲۸ خودروی نظامی، نفربر، تانک، شش بولدوزر و با اسکورت عناصر گروهک تروریستی فیلق‌الرحمن در حال حرکت بود که با واکنش قاطع نیروی هوایی ارتش سوریه از حرکت بازایستاد». ترکیه حامی اصلی گروه‌های تروریستی در ادلب است و همیشه با عملیات ارتش سوریه علیه تکفیری‌ها در ادلب مخالفت کرده است. ترکیه با کمک‌های نظامی، تروریست‌های ادلب را تجهیز کرده است. امریکا هم در واکنش به عملیات خان‌شیخون، دولت سوریه را به ملایمت فراخوانده است. به گزارش دویچه‌وله، مورگان اورتاگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در توئیتر نوشت: «رژیم اسد و مؤتلفان آن بایستی به آتش‌بس در ادلب بازگردند». اورتاگاس نوشته است: «نیرو‌های حکومتی سیاست سرزمین سوخته را برای تحت کنترل در آوردن شهر‌ها و نواحی دنبال می‌کنند». امریکا و ترکیه در هشت سال گذشته با اعزام تروریست‌ها به سوریه، آتش جنگ را در این کشور شعله‌ور کردند، ولی در مقابل قدرت نیرو‌های مقاومت، موفقیتی کسب نکردند. به همین خاطر ترکیه و امریکا در هفته‌های اخیر برای جلوگیری از پیشروی نیرو‌های سوری، تلاش کرده‌اند تا منطقه امن در شمال سوریه ایجاد کنند؛ اقدامی که با واکنش تند دولت سوریه مواجه شده است، دمشق نیرو‌های خارجی را به عنوان اشغالگر توصیف و اعلام کرده که با آن‌ها مقابله می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار