کد خبر: 966328
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵
بعد از یک آرامش شکننده ۲۴ ساعته درگیری‌ها تشدید شد
کشمیر بعد از یک آرامش نسبی شاید ۲۴ ساعته، بار دیگر طوفانی شد. نیرو‌های امنیتی هند دیروز به ساکنان سرینگر حمله کردند و در این شهر محدودیت‌های گسترده آمد و شد، شبیه به حکومت نظامی برقرار شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مقام‌های هندی دیروز با حمله به معترضان بار دیگر محدودیت‌های تردد در بخش‌های اصلی سرینگر، بزرگ‌ترین شهر بخش هندی کشمیر را برقرار کردند. این محدودیت‌ها یک روز بعد از آن اعمال شد که مقامات هند از کاهش محدودیت‌ها در ایالت جامو و کشمیر خبر دادند، ایالتی که از ۱۲ روز گذشته به دنبال لغو ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، دچار بحران شده است. این اصل موقعیت ویژه‌ای شبه خودمختار به منطقه جامو و کشمیر اعطا کرد، ولی حالا با لغو آن، کشمیری‌ها دست به اعتراض زده‌اند. به گزارش رویترز، پلیس هند شامگاه شنبه در شهر سرینگر حمله کرد که درگیری آن با اهالی این شهر که حدود ۹۴ درصد جمعیت آن مسلمان هستند، ده‌ها نفر مجروح شدند. نمایندگان دولت کشمیر هند در سرینگر و دولت فدرال در دهلی‌نو درباره تازه‌ترین درگیری‌های شنبه شب اظهار‌نظری نکرده و آنگونه که رویترز نوشته، درباره اعتراضات و تعداد زخمی‌ها نیز اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. با این حال، یکی از مقامات دولتی و مسئولان بیمارستان اصلی سرینگر اعلام کردند که دست‌کم ۱۷ نفر با جراحاتی که در نتیجه درگیری‌های شنبه شب به وجود آمده است، به بیمارستان منتقل شده‌اند. تعدادی از ساکنان این شهر می‌گویند طی دو روز گذشته علاوه بر اینکه نیرو‌های امنیتی هندی به آن‌ها حمله کرده یا آن‌ها را مورد دشنام قرار دادند، به خانه‌های‌شان نیز یورش برده و اموال‌شان را تخریب کرده‌اند.

شاهدان عینی همچنین گفته‌اند که درگیری‌های شبانه بیشتر در مناطق ریناواری، نوهتا و گوجوارا از شهر قدیم کشمیر هند بوده و نیرو‌های هندی برای متفرق کردن معترضان به شلیک گاز اشک‌آور، نارنجک‌های فلفل و گلوله‌های پلاستیکی متوسل شدند. بعد از درگیری‌های شنبه شب که گفته می‌شود یکی از شدید‌ترین درگیری‌های روز‌های اخیر بوده، نیرو‌های امنیتی هند در این شهر محدودیت‌های گسترده امنیتی، چیزی شبیه به حکومت نظامی برقرار کردند. خبرگزاری فرانسه گزارش کرده از زمانی که هند خودمختاری کشمیر را لغو کرده بیش از ۴ هزار نفر از سوی پلیس و نیرو‌های این کشور در کشمیر بازداشت شده‌اند و بیش از ۳۰۰ نفر از سیاستمداران کشمیری نیز در حصر خانگی و یا بازداشت به سر می‌برند.

با گسترش درگیری‌ها در کشمیر، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای از سازمان ملل درخواست کرد نقش فعال‌تری در زمینه رفع تنش در جامو و کشمیر ایفا کند. «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان نیز در توئیتی ضمن انتقاد از «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند وی را به نژادپرستی و برترپنداری متهم کرد. عمران خان همچنین از جامعه جهانی خواسته موضوع زرادخانه هسته‌ای هند را به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار دهند، چراکه این موضوع نه تنها بر منطقه بلکه بر کل جهان تأثیر می‌گذارد. این اظهارات عمران خان بعد از تهدید هسته‌ای تلویحی وزیر دفاع در کشاکش بحران کشمیر ابراز شده است. وزیر دفاع هند روز جمعه گفته بود که دهلی نو تاکنون به شدت به سیاست «عدم استفاده پیشگیرانه در مورد سلاح هسته‌ای موجود در زرادخانه خود» پایبند بوده است، با این وجود، آیا موضع این کشور در مورد این موضوع در آینده تغییر خواهد کرد یا به شرایط بستگی دارد. عمران خان در واکنش به این تهدید هند دیروز توئیت کرد، آیا جهان با سکوت نظاره‌گر وقوع کشتاری دیگر نظیر کشتار سربرنیتسا در بوسنی یا پاکسازی نژادی علیه مسلمانان کشمیر خواهد بود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار