کد خبر: 965991
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
متجاوزان توطئه جدیدی تدارک دیده‌اند
تشدید اختلافات میان عربستان و امارات و فروپاشی تدریجی ائتلاف سعودی تأثیر خود را بر عرصه‌های میدانی و سیاسی یمن باقی گذاشته و بر اساس توافقات انجام شده، متجاوزان در حال توطئه‌چینی علیه یکپارچگی یمن هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شورای انتقالی یمن وابسته به امارات با صدور بیانیه‌ای از اداره مستقل استان‌های جنوبی توسط این شورا خبر داد و خواستار جدایی جنوب یمن شد؛ اقدامی که با هدف انزوای انصارالله و ممانعت از دسترسی این جنبش به آب‌های آزاد انجام می‌شود. قطر در واکنش به این تحرکات، خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی یمن شده است.

به گزارش «جوان»، عربستان و امارات که پس از ۵۲ ماه حملات ظالمانه به مردم یمن نتوانسته‌اند این کشور را اشغال کنند، اکنون در حال اجرای سناریو‌های جدیدی هستند که یکپارچگی یمن را نشانه رفته است. ۲۹ سال پس از اتحاد یمن شمالی و جنوبی، متجاوزان به یمن به دنبال جداسازی مجدد این کشور هستند. شورای انتقالی یمن وابسته به امارات که از هفته گذشته با نیرو‌های دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن در شهر عدن وارد درگیری مسلحانه شد روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای از اداره مستقل استان‌های جنوبی توسط این شورا خبر داد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، این شورا تأکید کرد که هدف نهایی آن، تشکیل دوباره کشور یمن جنوبی است. جدایی‌طلبان یمنی وابسته به متجاوزان به این کشور همچنین خواستار حمایت کشور‌های منطقه و جامعه جهانی از خود شدند. در همین حال طرفداران استقلال جنوب، روز پنج شنبه به خیابان‌های عدن آمدند تا حمایت خود از شورای انتقالی را اعلام کنند. تظاهرکنندگان پرچم‌های یمن جنوبی را در دست داشتند. ناظران معتقدند که «این شورا قصد دارد با برگزاری راهپیمایی در عدن و دیگر شهر‌های جنوب، در جلسات مذاکره با نمایندگان هادی که قرار است روز‌های آینده با میانجیگری عربستان در ریاض برگزار شود، دست برتر را داشته باشد.»

به نوشته پایگاه خبری عربی۲۱، شورای انتقالی جنوب همچنین در بیانیه خود تأکید کرد: «عدم توجه به مسئله هویت و ملت جنوب موجب افزایش خطرات و پیچیدگی‌های امنیت منطقه و جهان شده است و بیش از این نباید در این خصوص مماشات کرد». این شورا همچنین از ائتلاف سعودی برای کنترل بحران اخیر در عدن و دعوت از طرفین برای گفتگو قدردانی کرد و خواستار گفت‌وگوی جدی بدون وجود اشتباهات گذشته شد. گفتگو‌هایی که به گفته شورای انتقالی جنوب باید زمینه جدایی جنوب یمن را فراهم آورد. همچنین منابع خبری یمنی روز جمعه اعلام کردند که عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی و هانی بن بریک، معاون وی به امارات سفر کرده و با مقامات ابوظبی دیدار کرده‌اند. سخنگوی جدایی‌طلبان جنوب یمن هم به عربستان هشدار داد: «تن‌ها راه برون رفت از بن بست کنونی کنار گذاشتن حزب اصلاح، از مسئولیت‌های دولتی است در غیر این صورت در جنگ با حوثی‌ها شکست خواهد خورد.»

تلاش شورای انتقالی جنوب برای جدایی از یمن، بلافاصله پس از سفر محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی به عربستان انجام شد. گفته می‌شود در دیدار بن زاید با پادشاه عربستان، اداره بسیاری از مناطق جنوب یمن به نیرو‌های تحت حمایت امارات واگذار شده است. عربستان با این اقدام سعی دارد با دادن برخی امتیازات به امارات، این کشور را در ائتلاف ضد یمن حفظ کرده و از چرخش ابوظبی به سمت ایران جلوگیری کند. تلاش تجزیه‌طلبانه سعودی‌ها و امارات در شرایطی است که انصارالله در ماه‌های اخیر با حملات پهپادی، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی عربستان و تأسیسات نفتی امارات را مورد هدف قرار داده‌اند. عربستان سعودی و امارات که در سودای اشغال کامل یمن بودند، اما پس از گذشت بیش از چهار سال و به دلیل مقاومت نیرو‌های انصارالله و ارتش یمن، در رسیدن به این هدف ناکام ماندند و به همین خاطر تلاش می‌کنند با تجزیه یمن، انصارالله را در شمال یمن محاصره کرده و از دسترسی انصارالله به آب‌های آزاد جلوگیری کنند. کاهش نیرو‌های امارات در جنوب یمن نشان داد که ابوظبی مسیر خود را از دنباله‌روی از سیاست‌های ریاض تغییر داده، اما همچنان درصدد بهره‌بر‌داری از بحران یمن است. امارات تلاش می‌کند سواحل خلیج عدن و مسیر‌های راهبردی در تنگه باب المندب را تصرف کرده و بتواند طرح‌های اقتصادی و راهبردی خود را به پیش ببرد. تلاش امارات برای جداسازی جنوب یمن، درحالی است که رهبر انصارالله اخیراً در سخنانی تهدید کرد که بهتر است ابوظبی به وعده‌هایش درباره یمن پایبند باشد، در غیر این صورت حملات به شهر‌های ابوظبی و دبی از سر گرفته می‌شود.

واکنش قطر
در پی افشای تحرکاتی مبنی بر دخالت عربستان و امارات در شکل‌گیری کودتای جدایی‌طلب‌ها در جنوب یمن و توطئه چینی و دخالت‌های ریاض و ابوظبی برای تجزیه این کشور، قطر خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی یمن شد. به گزارش القدس‌العربی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز جمعه در صفحه توئیتری خود نوشت: «حوادث این روز‌های یمن یک فاجعه انسانی تمام عیار است و ما با نهایت نگرانی حوادث این کشور و به ویژه تحولات عدن را دنبال می‌کنیم». وی تأکید کرد: «دوحه پیوسته بر اهمیت یکپارچگی در یمن و جلوگیری از گسست بافت اجتماعی آن تأکید می‌کند و همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهد برای کم شدن از رنج ملت یمن، درگیری‌ها را متوقف کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار