دشمن در جنگ رسانه‌ای دنبال ناامید کردن مردم است
کد خبر: 965146
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/00434s
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری در دیدار از روزنامه «جوان»:
مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه رسانه‌های بیگانه در ماه‌های اخیر در سه محور انسداد سیاسی، بحران اقتصادی و کنترل زیست فرهنگی اجتماعی مردم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تمرکز تبلیغاتی بیشتری کرده‌اند، هدف از ایجاد جنگ رسانه‌ای را ایجاد یاس و ناامیدی و ارائه تصویر زشت از ایران سرافراز دانست و تصریح کرد: ما باید ببینیم کجا قرار گرفته‌ایم و متناسب با این فضا وظیفه و رسالت خود را انجام دهیم.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته به مناسبت روز خبرنگار سپهر خلجی مهمان روزنامه جوان بود. وی در جمع خبرنگاران روزنامه جوان با تأکید بر اهمیت جنگ رسانه‌ای تصریح کرد: حتی جنگ اقتصادی در بستر جنگ رسانه‌ای پیش می‌رود و در این جنگ می‌توانند کاری کنند که موفقیت‌های یک ملت نادیده گرفته یا تخریب شود و به‌رغم موفقیت، احساس ناامیدی به مردم تحمیل شود. بنا به تأکید وی غفلت از توجه به جنگ رسانه ای، زمینه‌ساز جنگ رسانه‌ای می‌شود و مکانیسم این جنگ، شبیه نبرد شیمیایی است که در ظاهر تلفاتی وجود ندارد، اما در عمل افراد را زمینگیر می‌کند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: هدف از این جنگ ایجاد یاس و ناامیدی و ارائه تصویر زشت از ایران سرافراز است.

۳ محور تمرکز رسانه‌های بیگانه
خلجی با تأکید بر اینکه رسانه‌های بیگانه در ماه‌های اخیر در سه محور القای «انسداد سیاسی»، «بحران اقتصادی» و «کنترل زیست فرهنگی اجتماعی مردم» علیه نظام جمهوری اسلامی تمرکز تبلیغاتی بیشتری کرده‌اند، افزود:در این سه حوزه مرتب خبر تولید و مصداق‌یابی می‌شود و بر همین اساس اگر در گوشه‌ای از کشور اتفاقی بیفتد در سطح وسیعی پوشش داده می‌شود و آن را به مسئله تبدیل می‌کنند. در مقابل ما باید ببینیم کجا قرار گرفته‌ایم و متناسب با این فضا وظیفه و رسالت خود را انجام دهیم.

رسانه جای برخی اظهارات نیست
وی با اشاره به سوء استفاده رسانه‌های بیگانه از برخی اظهارنظر‌های چهره‌ها، سیاست‌ها را به دو گروه سیاست‌های اعمالی و اعلامی تقسیم‌بندی کرد و افزود: برخی سیاست‌ها باید اعمال شود و نیازی به اعلام آن‌ها نیست. وقتی در مقابل ما دشمنی قرار گرفته که ما را تحریم و رصد می‌کند تا ببیند از پا افتاده‌ایم یا خیر، نباید از خود ضعف نشان بدهیم. ضعف در گفتار و رفتار، دشمن را امیدوار می‌کند تا به پیشرفت متناسب با هدفش بیشتر در مسیری که انتخاب کرده، امیدوار شود.
بنا به تأکید خلجی، اظهاراتی که در هماوردی با دشمن بیان می‌شود و اینگونه القا می‌کند که همه چیز ما تحت تأثیر تحریم است در عمل به دشمن تنفس مصنوعی می‌دهد و آن‌ها را امیدوار می‌کند که این کار خطای فاحش است. وی تصریح کرد: بیان مطالب در فضای چاره‌جویانه و محافل علمی یا تصمیم‌گیری خوب است، اما بیان مسائلی که به جامعه ناامیدی القا می‌کند، در فضای رسانه‌ای و در شرایطی که در مقابل دشمن قرار گرفته‌ایم خطایی راهبردی است.

جنگ اراده‌ها در بستر روایت‌ها
این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه در مصاف رسانه‌ای، جنگ اراده‌ها جریان دارد، تصریح کرد: جنگ اراده‌ها در بستر جنگ روایت‌ها شکل می‌گیرد؛ اینکه چه کسی و چگونه، چه چیزی را روایت می‌کند. وی با اشاره به بزرگی دستاورد سرنگونی پهپاد امریکایی توسط سپاه پاسداران تأکید کرد: ما برخی مواقع حتی دستاورد‌های خودمان را هم نمی‌توانیم به درستی روایت کنیم.
به گفته خلجی، سرنگونی پهپاد امریکایی هیمنه امریکا در جهان را فروریخت و به عوامل منطقه‌ای آن نیز نشان داد امریکا حتی در مراقبت از خود دچار مشکل است، چه برسد به شما. بعد از این حادثه هند قراردادش را برای خرید پهپاد از امریکا لغو کرد و این حادثه به امریکا ضرر اقتصادی و اعتباری و ضرر‌های دیگری وارد کرد، اما ما چقدر توانستیم به این ماجرا بپردازیم؟ در شرایطی که جریان تبلیغاتی دشمن در حال پمپاژ دائمی ناامیدی به جامعه است، ما نباید از کنار افتخارآفرینی‌های بزرگ و عزت‌آفرین که سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد، به سادگی عبور کنیم. اتفاقات بسیاری در کشور افتاده که می‌تواند با روایت‌سازی مناسب، دستمایه بیان افتخارات کشور و بی‌آبروکردن دشمن شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار