کد خبر: 964862
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی وضع بارش ایران را در دو ماه باقی‌مانده از تابستان و پاییز امسال پیش‌بینی کرد و از افزایش نیم تا دو درجه‌ای دما نسبت به نرمال طی سه ماه آینده خبر داد.
سرویس جامعه جوان آ‌نلاین: ایمان بابائیان با اشاره به وضعیت بارش ایران در مرداد ماه امسال اظهارکرد: در ماه جاری به دلیل تداوم فعالیت امواج شرقی در نیمه جنوبی کشور و فاز مثبت دورپیوند دوقطبی اقیانوس هند، میانگین بارش در سواحل جنوب و جنوب شرقی کشور در محدوده نرمال تا بیش از نرمال در نوسان است.

وی ادامه داد: در شهریورماه امسال، بارندگی در بخش‌هایی از غرب دریای خزر در محدوده نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود، اما پیش‌بینی می‌شود که در بقیه نقاط کشور در همین ماه بارش‌ها در در محدوده نرمال باشد.

به گفته سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی بارش کشور طی دو ماه شهریور و مهر در استان گیلان گرایش به کمتر از نرمال دارد، ولی در سایر استان‌ها در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

بابائیان با اشاره به تاثیر دورپیوند «انسو» در میزان بارش‌های ایران و با توضیح این موضوع که دورپیوند جهانی «انسو» دارای سه فاز النینو، خنثی و لانینا است و در هر یک از این موقعیت‌ها، میزان بارش‌ها متفاوت است، اظهارکرد: مراکز و مدل‌های پیش‌بینی‌کننده در استرالیا، آمریکا و اروپا که به‌طور تخصصی دورپیوند «انسو» (ENSO) را پیش‌بینی می‌کنند، در چند ماه گذشته به طور پیوسته پیش‌بینی می‌کردند که تا زمستان سال جاری «انسو» در فاز النینوی ضعیف ادامه خواهد داشت که در این صورت افزایش بارش در خاورمیانه و به‌طور خاص در کشور ما اتفاق می‌افتاد، اما در جدیدترین پیش‌بینی این مراکز تاکید شده که در پاییز و زمستان امسال، «انسو» به فاز خنثی می‌رسد.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییرات پیش‌آمده «انسو» در پاییز ۱۳۹۸ فاز خنثی دارد بنابراین کمکی به افزایش بارش کشور به ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان امسال نمی‌کند بنابراین در مهرماه امسال بارندگی در سواحل دریای خزر در محدوده نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود، اما پیش‌بینی می‌شود که در بقیه نقاط کشور در همین ماه بارش‌ها در در محدوده نرمال باشد.

بایائیان با اشاره به اینکه بارش آبان‌ماه ۹۸ در مناطق شمال غربی کشور در محدوده نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود، اظهارکرد: در همین ماه در سایر مناطق بارش در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال خواهد بود.

این اقلیم‌شناس در مورد وضع بارش کشور‌های همسایه ایران طی ماه‌های آینده تاکید کرد: در ماه‌های مرداد تا مهرماه ۹۸، بارش در کشور‌های همسایه ایران عمدتا در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

بابائیان در پایان به شرایط دمایی کشور در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: دمای هوا در مرداد و شهریور نیم تا یک و نیم درجه سلسیوس و در مهرماه یک تا دو درجه سلسیوس نسبت به نرمال بلندمدت افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار