کد خبر: 964542
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
اسپانیا، ژاپن و استرالیا هم به ائتلاف ضدایرانی ملحق نمی‌شوند
با وجود فشار‌های دیـپـلـماتیک امریکا برای پیوستن متحدین به طرح ائتلاف دریایی در خلیج فارس، متحدان شرقی و غربی امریکا به این درخواست پاسخ منفی داده و یکی پس از دیگری از مشارکت در ائتلاف دریایی شانه خالی می‌کنند. ژاپن، اسپانیا و استرالیا هم رسماً مخالفت خود را برای شرکت در این ائتلاف اعلام کرده و به جمع کشور‌هایی پیوسته‌اند که واشنگتن را در طرح ضد ایرانی تنها گذاشته‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دوره‌گردی مقامات ارشد امریکا برای مجاب کردن شرکای خود برای پیوستن به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوبی ایران، نتیجه نداده و هیچ کشوری حاضر به ورود به این ائتلاف ضد ایرانی نشده است. روزنامه اسپانیایی «اِل‌کانفیدنسیال» روز جمعه به نقل از دیپلمات‌های این کشور گزارش داد که مادرید هم با درخواست رسمی امریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران مخالفت کرده است. این روزنامه در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک اسپانیا نوشت: «دولت اسپانیا در حال حاضر هیچ تمایلی به پیوستن به نیرو‌های تحت رهبری امریکا [در منطقه]ندارد». این روزنامه اسپانیایی افزود: «دولت مادرید در حالی درخواست امریکا را نمی‌پذیرد که دیگر کشور‌های اروپایی مانند آلمان نیز پیشنهاد مقامات امریکایی را رد کرده‌اند». پیش‌تر وزیر دفاع اسپانیا گفته بود که «در بحران ایران، اسپانیا به اتحادیه اروپا و جامعه جهانی متعهد است». اسپانیا در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس در جبل‌الطارق هم از اقدام لندن انتقاد و تأکید کرد که انگلیس فرمان واشنگتن را اجرا کرده است. دولت آلمان هم چند روز پیش اعلام کرده بود که به ائتلاف دریایی امریکا در خلیج فارس نمی‌پیوندد.

پاسخ منفی متحدان شرقی
علاوه بر کشور‌های اروپایی، متحدان شرقی امریکا هم به درخواست این کشور پاسخ منفی داده‌اند. وزیر اقتصاد استرالیا روز جمعه در سخنانی گفت: «دولت کانبرا قبل از اینکه به هرگونه تلاش نظامی برای محافظت از حمل و نقل در خلیج فارس بپیوندد، مشاوره و تفکر بسیار بیشتری لازم دارد». به گزارش شبکه خبری ۷ سیدنی، ماریس پاین، گفت: «تاکنون هیچ تصمیمی در مورد پیوستن استرالیا به ائتلاف دریایی امریکا در خلیج فارس گرفته نشده است». ژاپن هم به عنوان یکی از متحدان اصلی واشنگتن از ورود به ائتلاف دریایی در خلیج فارس خودداری کرده است. روزنامه مانیچی ژاپن روز جمعه در این باره نوشت: «این کشور کشتی‌های جنگی را برای پیوستن به نیروی دریایی به رهبری ایالات متحده برای محافظت از نفتکش‌های موجود در تنگه هرمز اعزام نخواهد کرد، اما احتمال اعزام هواپیما‌های گشت دریایی به این منطقه وجود دارد». این روزنامه به نقل از چندین منبع دولتی ژاپن که خواستند نام‌شان فاش نشود، نوشت: «توکیو این تصمیم را به دلیل ملاحظاتی که درباره روابط دوستانه دیرینه با ایران دارد اتخاذ کرده و امیدوار است بتواند روش‌های دیگری را برای تأمین امنیت منطقه پیدا کند.»
با خودداری متحدان غربی و شرقی امریکا از پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی، واشنگتن در ائتلاف دریایی تنها مانده است. متحدان امریکا معتقدند که این ائتلاف تنش‌ها با ایران در منطقه را تشدید کرده و امنیت انتقال نفت از خلیج فارس را با چالش جدی مواجه می‌کند. امریکایی‌ها می‌خواهند ائتلافی از کشور‌ها برای مقابله با حملات آتی دریایی در خلیج فارس ایجاد کنند، ولی هیچ‌کس نمی‌خواهد در مسیر درگیری و بخشی از فشار‌های امریکا علیه ایران باشد. متحدان امریکا تلاش می‌کنند از افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن جلوگیری کنند، چرا که به زعم آنها، افزایش فشار‌ها به ایران ممکن است به خروج این کشور از برجام منجر شود. نه متحدان امریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی درحالی است که ایران چند هفته پیش، پهپاد پیشرفته امریکایی را بر فراز حریم هوایی ایران سرنگون کرد و متعاقب آن یک نفتکش انگلیسی را هم به دلیل نقض قوانین بین‌المللی، در تنگه هرمز توقیف کرد. به نظر می‌رسد، نمایش قدرت در خلیج فارس دیگر کشور‌ها را به تجدیدنظر در پیوستن به ائتلاف امریکا علیه ایران واداشته است.

ایران مالک خلیج فارس
نمایش قدرت ایران در خلیج فارس، سبب شده رسانه‌های امریکایی به قدرت بلامنازع ایران در این پهنه آبی اعتراف کنند. نشریه امریکایی فارین‌پالیسی در گزارشی با بیان اینکه شکی وجود ندارد که امریکا امسال یا سال بعد از خلیج فارس می‌رود، نوشت: «ایران حالا مالک خلیج فارس است». فارین پالیسی روز پنج شنبه طی گزارشی نوشت: «امریکا طی سیاست خارجی خود همواره مدعی بود درصورتی که کشوری حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز را متوقف یا تهدید کند، امریکا و متحدانش با قدرت، دریانوردی آزاد را به این تنگه باز می‌گردانند، ولی به نظر می‌رسد این‌ها همه چیزی جز تخیلی غیر واقعی نبوده است». بر اساس این گزارش، «امریکا دهه‌ها است هزینه زیادی در خاورمیانه برای حفاظت از خطوط دریایی کرده است، ولی به نظر نمی‌رسد این کار تمرکز اصلی امریکا طی این دوره ریاست جمهوری باشد». بر اساس این گزارش، «هر کسی که هنوز اعتقاد دارد امریکا قرار است مستقیماً با ایران وارد جنگ شود، باید توئیت ترامپ را دوباره بخواند که گفته بود: «این تنها مقدمه سیاست خارجی آینده امریکاست. امریکا در حال ترک خلیج فارس است. امسال یا سال بعد، شکی وجود ندارد که امریکا می‌رود». علاوه بر این توئیت ترامپ، بهترین نشانه برای رفتن امریکا از منطقه، بی‌تفاوتی واشنگتن به تحرکات ایران است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار