کد خبر: 964112
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
در پی افزایش قیمت مرغ به ۱۶ هزار تومان از ابتدای هفته جاری، روز گذشته پشتیبانی امور دام حدود ۳۰ تن مرغ گرم به میزان یک سوم نیاز بازار تهران، با قیمت ۱۲ هزار تومان در میدان بهمن تهران عرضه کرد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مرغداران در بحبوحه افزایش تقاضا در بازار، گرمای هوا و تلفات مرغ‌ها را بهانه‌ای برای کاهش عرضه و افزایش قیمت قرار دادند و با کاهش توزیع درمیدان بهمن تهران، قیمت‌ها را از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۶ هزار تومان افزایش دادند.
در این خصوص مدیرکل تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با تأیید گزارش «جوان» صادرات را یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش عرضه و افزایش قیمت دانست و در گفتگو با صداو سیما گفت: بازار یک کالا زمانی تعادل خود را حفظ می‌کند که مقادیر عرضه کمتر از تقاضا نباشد یا کمی بالاتر باشد؛ این در شرایطی است که از بهمن پارسال مصوب کردیم که ماهانه ۱۲۵ میلیون قطعه، جوجه‌ریزی صورت گیرد تا بازار آن، دچار نوسان نشود.
محمدرضا کلامی افزود: بر اساس آمار، این نبود تعادل عرضه به واسطه کاهش عرضه است که گرمازدگی، از جمله علل آن است؛ البته تأکید شده تا جوجه‌ریزی در مرداد از ۱۲۵ میلیون قطعه کمتر نباشد. وی گفت: با تصمیم اخیر دولت در انتصاب قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه بازرگانی، امیدواریم در حلقه‌های مختلف تنظیم بازار کالا از جمله تأمین، توزیع و نظارت و بازرسی، به درستی عمل کنیم. باید تلاش کنیم از طریق رسانه‌ها، وضعیت بازار را برای مردم شفاف‌سازی کنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم، باید تکیه بر صادرات غیر نفتی داشته باشیم، افزود: به علت اینکه قیمت صادراتی مرغ حدود ۲ دلار یعنی حدود ۲۲ هزار تومان است، این موضوع بر بازار داخل اثر دارد بنابراین مصوب کردیم کارگروه مرتبط، عوارض صادراتی را برقرار کند تا صادرات، موجب افزایش قیمت غیرمتعارف در داخل نشود.
کلامی درباره اینکه چرا مرغ که با نهاده‌های با نرخ ارز دولتی تغذیه شده‌است، صادر می‌شود، گفت: منعی برای صادرات مرغ نداریم؛ اما تأکید کارگروه تنظیم بازار بر این است که کالا‌هایی مانند مرغ که بخشی از نهاده‌های تولید آن با نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است، باید فاصله قیمت در عدد صادراتی محاسبه شود تا رانت مربوط حذف شود و تصمیم کارگروه تنظیم بازار هم در همین راستا است. بر اساس گزارش‌های رسیده، افزایش قیمت مرغ در سراسر کشور به طور هماهنگ صورت گرفته و در سایر استان‌ها نیز قیمت بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان می‌باشد.
خبر‌های رسیده از میدان بهمن تهران حاکی از انست که روز گذشته پشتیبانی امور دام حدود ۳ تن مرغ گرم توزیع کرد که این میزان یک سوم نیاز شهر تهران بود. به گفته فعالان بازار این مرغ‌ها با قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسید و مرغ‌های غیر تنظیم بازاری نیز همچنان با قیمت ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شد. اینکه دولت چقدر بر توزیع مرغ دولتی نظارت دارد و واقعاً مرغ‌های تنظیم بازاری با قیمت ارزان به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید، سؤالی است که مسئولان محترم تعزیرات باید پاسخگو باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار