کد خبر: 963781
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
وزارت ارشاد دولت‌های یازدهم و دوازدهم را باید یکی از بی‌برنامه‌ترین وزارتخانه‌های ادوار به ویژه در حوزه سینما قلمداد کرد چراکه سازمان سینمایی در این شش سال به دلیل بی‌تجربگی و ناتوانی مدیرانش در تولید آثار شاخص عاجز بوده است، اما از سویی دیگر برخی نهاد‌های انقلابی به دلیل جسارت راهبردی در امر فرهنگ و هنر دورخیز مناسبی برای تولید آثار داشته‌اند.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شاید نیازی به گفتن نباشد که سازمان سینمایی وزارت ارشاد در این شش سال اساساً هیچ برنامه شفاف و مشخصی به سود راهبری و مدیریت درست سینما نداشته است و نتیجه این انفعال را هم اکنون در سینما شاهدیم. جالب است که بنیاد فارابی سال گذشته برای ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» نیز حاضر به مشارکت نشده بود و جالب‌تر اینکه حسین انتظامی مدیر تازه وارد سازمان سینمایی نیز تا چندی پیش فکر می‌کرده فیلم نرگس آبیار با مشارکت و حمایت دولتی ساخته شده است، اما اظهار نظر او در این باره با واکنش تهیه کننده فیلم مواجه شد. در واقع نه تنها سازمان سینمایی در هدایت بودجه‌ها به سمت سوژه‌های بکر و راهبردی عاجز نشان داده بلکه اکران سینما‌ها را با بی‌تدبیری محض به دست آثار جلف و مبتذل سپرده و از دور صرفاً نظاره‌گر این وضعیت است.

ظرفیت‌های معطل‌مانده بنیاد روایت
اما این وضعیت در برخی نهاد‌های انقلابی نیز وجود دارد. بنیاد روایت از جمله مراکزی است که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس جزو زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شود، اما کسی به خاطر ندارد نام آخرین فیلم قابل توجهی که این مرکز ساخته چه بوده است. جالب است که برخی از آثاری که این مرکز طی یک دهه اخیر ساخته به لحاظ محتوا از مشکلاتی رنج برده که حتی بعضاً قابلیت اکران هم نداشته‌اند. در این باره می‌توان فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» را نام برد که درباره فتنه سال ۸۸ ساخته شد و به دلیل بی‌توجهی به برخی ریزه‌کاری‌های محتوایی حتی رنگ اکران را هم ندید، همچنین فیلم «پنجاه قدم آخر» که اثری مخدوش و بی‌قواره از کار درآمد و در اکران با شکست مواجه شد. این‌ها درحالی رقم خورده است که این آثار اساساً به لحاظ مالی و تأمین بودجه با هیچ مشکلی مواجه نبوده‌اند و مشکل اصلی از ضعف مدیریت این مرکز در دوران مختلف ناشی می‌شود. اینکه این مرکز در آینده چه روندی را در پیش بگیرد سؤال مهمی است.

«اوج» همچنان در اوج
در این میان، اما سازمان هنری رسانه‌ای اوج تا حدودی در این سال‌ها موفق عمل کرده است. هوشمندی این سازمان در جذب ابراهیم حاتمی‌کیا از سویی و نیز در مقطعی دیگر دعوت از محمدحسین مهدویان برای ساخت اولین اثر سینمایی وی با موضوع احمد متوسلیان در فیلم «ایستاده در غبار» و نیز پای کار آوردن فیلمسازی، چون بهرام توکلی برای ساخت فیلمی در ژانر دفاع مقدس به علاوه ساخت فیلم «این ۲۳ نفر» در سال گذشته همگی از درایت و هوشمندی تقریبی مدیران این سازمان حکایت دارد، البته سازمان اوج به طور قطع از توان و ظرفیت بیشتری برای تولید آثار خوب بهره‌مند است و می‌تواند با انتخاب‌های دقیق‌تر و کارشناسی‌تر ضریب توفیقات خود را بالا ببرد.
از دلایل توفیقات این سازمان انتخاب‌های بعضاً مناسبی است که انجام می‌گیرد، برای مثال طی روز‌های اخیر خبر همکاری دو فیلمساز با سازمان اوج مخابره شد که قطعاً انتخاب‌های درستی هستند. ابراهیم حاتمی‌کیا در سومین همکاری‌اش با اوج فیلم «خروج» را می‌سازد و بهروز شعیبی نیز قرار است فیلمی با عنوان «روز بلوا» را با همکاری این سازمان کارگردانی کند. «روز بلوا» به تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان به زودی جلوی دوربین خواهد رفت. تازه‌ترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج هم اکنون روز‌های پایانی پیش‌تولید خود را سپری می‌کند و فیلمبرداری خود را طی روز‌های آتی آغاز خواهد کرد. فیلمنامه «روز بلوا» را مهران کاشانی براساس طرحی از بهروز شعیبی به نگارش درآورده است.

اخبار دست اول در اختیار روزنامه اصلاح‌طلب
اما روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی تنها رسانه‌ای بود که به اخبار دست اولی درباره محتوای فیلمنامه ابراهیم حاتمی‌کیا دست یافت و آن را در شماره چند روز پیش خود بازتاب داد. این روزنامه در گزارشی درباره فیلم «خروج» حاتمی‌کیا نوشت: «فیلم تازه حاتمی‌کیا درباره تعدادی کشاورز است که زمین‌هایشان را سیل برده. حاتمی‌کیا در سومین همکاری با موسسه اوج سراغ ایده‌ای رفته که تا به حال اوج روی آن سرمایه‌گذاری نکرده است؛ ایده اعتراض مردم به حاکمان که دستاوردی تازه برای اوج به حساب می‌آید و فیلمی که نوک تیز انتقاداتش به انفعال و بی‌تحرکی و بوروکراسی دولتی‌هاست و بیش از همه بی‌عملی و باری به هر جهت سیستم دولتی را نقد می‌کند.»

سریال ضدانگلیسی در شبکه‌۳
در این میان شبکه‌۳ سیما نیز رویکرد‌های تقریباً درست و حساب شده‌ای در تولید سریال و آثار نمایشی اتخاذ کرده است. پس از موفقیت چشمگیر «گاندو» و توفیق نصف و نیمه سریال «حوالی پاییز» خبر می‌رسد که قرار است آثاری با موضوعات مهم دیگری در این مرکز تولید شود. مدیر گروه فیلم و سریال شبکه‌۳ سیما از تغییر در کنداکتور نمایشی این شبکه و پخش یک سریال ضدانگلیسی بعد از اتمام پخش «آچمز» خبر داده است. مهدی آذرپندار در گفتگو با مهر می‌گوید: «با توجه به وقایع غرورانگیز اخیر در حوزه دفاعی کشور و برخورد قاطعانه با اقدام مداخله‌گرایانه انگلیس در ماجرای نفتکش‌ها و استقبال مردم از پاسخ قاطع کشور، تصمیم گرفتیم بعد از پایان سریال «آچمز» با تغییر در کنداکتور شبکه، پخش یک سریال ضدانگلیسی از یکی از کارگردانان مطرح کشور را در دستور کار قرار دهیم که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. وی با اشاره به سیاست‌های کلان شبکه در حوزه نمایشی اضافه کرد: سعی ما در شبکه ۳ این است که با پرهیز از سریال‌سازی در خلأ و بی‌تفاوتی به مسائل جاری جامعه، میان وقایع روز کشور و حوزه فیلم و سریال پیوند برقرار کنیم که تولید و پخش آثاری مثل «گاندو»، «حوالی پاییز» و «زوج یا فرد» با موضوعاتی مثل نفوذ، فاجعه منا یا مسئله آقازادگی در همین راستاست.

«نفوذ» در حال ساخت است
حضور عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در پشت صحنه سریال «نفوذ» هم یک اتفاق معنادار است. او که آخرین حضورش در پشت صحنه یک مجموعه نمایشی به چند ماه گذشته و سریال «بانوی سردار» پرویز شیخ‌طادی برمی‌گردد، این بار این سریال را برای بازدید انتخاب کرد. علی عسکری ضمن بازدید از جزئیات لوکیشن این سریال به صورت نمادین یک پلان از سریال را با همراهی جواد شمقدری و با حضور بازیگران خارجی این سریال تلویزیونی کارگردانی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار