کد خبر: 963126
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳
احمد کاظم زاده
هیئت سیاسی حماس در حالی برای دیدار با مقامات بلندپایه کشورمان وارد تهران شده است که وضعیت حاکم بر فلسطین و منطقه هماهنگی‌های جدیدی را نه تنها بین عناصر محور مقاومت از جمله ایران و حماس بلکه در سطح کلان‌تر بین همه کسانی را می‌طلبد که در معرض تهدید‌های جدید از سوی گروه موسوم به بی پلاس قرار دارند.
شاید هیچ وقت ملت فلسطین و ایران صرف‌نظر از جناح‌بندی‌های داخلی تا این اندازه نیاز به هم نداشتند، زیرا هر دو در معرض همان تهدید‌هایی قرار دارند که از سوی گروه آشوب‌طلب «بی پلاس» اعمال می‌شود. گروه بی‌پلاس شامل گروه بی (بنیامین نتانیاهو، بولتون، بن‌سلمان و بن‌زاید) و دیگر اعضای شبیه گروه بی شامل دونالد ترامپ، مایک پمپئو، مایک پنس، برایان هوک، گرینبلات، جراد کوشنر، شیخ خالد وزیر امورخارجه بحرین، برگزیتی‌ها در انگلیس و به طور کلی همه کسانی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم در برنامه‌های آشوب‌طلبانه گروه بی مشارکت دارند.
مقابله با تهدید‌های جدید در منطقه همبستگی‌ها و ائتلاف‌بندی‌های جدیدی را می‌طلبد. در حال حاضر دو نیروی قوی در منطقه وجود دارد که شامل محور مقاومت (گروه‌های مقاومت فلسطینی، حزب‌الله، دولت سوریه، برخی از نیرو‌های بسیج مردمی در عراق، انصارالله در یمن) و محور اخوان‌المسلمین به رهبری مشترک قطر و ترکیه است که هر دو باز در معرض تهدید‌های مشترک گروه بی پلاس هستند که در اینجا نیز ایجاد ائتلاف جدیدی با حضور هر دو محور ضروری به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه حماس در هر دو محور مقاومت و اخوان‌المسلمین حضور دارد لذا می‌تواند به عامل وصل بین دو محور تبدیل شود. البته در منطقه کشور‌های دیگری هم حضور دارند که یا بی‌طرف هستند یا حتی اگر تاکنون در صف مقابل قرار داشتند، اما اکنون که می‌بینند با خیانت و ناروی دوستان سابق خود مواجه شده‌اند از انگیزه لازم برای تغییر جایگاه قبلی خود برخوردارند و به نظر می‌رسد روی ظرفیت این کشور‌ها هم می‌توان حساب کرد. اردن و دولت خودگردان در این زمره قرار می‌گیرند که هر دو در معرض تهدید‌های ناشی از طرح موسوم به معامله قرن هستند و در صورتی که این طرح پیش رود چاره‌ای جز حذف از معادلات نخواهند داشت.
در مجموع با وجود تهدیدها، فرصت‌های استفاده نشده زیادی در منطقه نیز وجود دارد که می‌توان با توسعه همکاری‌ها و تکمیل ظرفیت‌ها از آن حداکثر بهره‌برداری را هم در جهت مقابله با تهدید‌های گروه بی پلاس و هم ترسیم نقشه جدید برای منطقه که رنگ و بوی بومی و اسلامی داشته باشد به عمل آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار