کد خبر: 962454
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
۴ حقیقت درباره افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱
چرا تولید پژو ۳۰۱ با توجه به استقبال نکردن جهانی از آن انتخاب شده است و چه منطقی وجود داشته تا هاشم یکه‌زارع این خودرو را برای تولید انتخاب کند؟
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طبق آمار رسمی شرکت پژو سهم فروش پژو ۳۰۱، به کل محصولات پژو، بسیار ناچیز و در حدود ۰۲/۰ درصد است و کاهش چشمگیر فروش آن نشان از عدم استقبال از این مدل خودرو در جهان است.
به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی خط بازار» چند روز پیش، گروه ایران‌خودرو خط تولید پژو ۳۰۱ را افتتاح کرد. در این افتتاح هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به خارج شدن پژو از ایران اظهار کرد: «مطابق قرارداد با این شرکت فرانسوی قرار بود خودرو‌های پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ تولید شود، اما پس از ترک پژو به دلیل اینکه خودروی ۳۰۱ تیراژ بالایی دارد، در مرحله اول این خودرو بدون اتکا به پژو تولید خواهد شد.» هر چند که تلاش شد این اتفاق به‌عنوان دستاوردی بزرگ در صنعت خودرو عنوان شود، ولی حقایقی در پس آن وجود دارد که قابل تأمل است:
نکته اول در خصوص زمان افتتاح پروژه تولید ۳۰۱ است. مدیریت در حالی سال هشتم دوران مدیریت خود را سپری می‌کند که به لحاظ عملکردی با انتقادات فراوانی مواجه است. انتصابات سیاسی، بنگاهداری غیرضرور، رشد ۳۱ درصدی زیان خالص و ۱۳ درصدی کارکنان (تا قبل از تحریم‌ها) معضل خودرو‌های ناقص کف انبار‌ها و... از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در قضاوت توان مدیریتی وی مؤثر باشد. این در حالیست که چند روز مانده به برگزاری مجمع ایران‌خودرو و احیاناً انتخاب مدیرعامل جدید، پروژه تولید ۳۰۱ افتتاح می‌گردد تا شاید برگ عملکرد ایران‌خودرو اندکی قابل دفاع باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا این خودروی فرانسوی می‌تواند وی را در مجمع نجات دهد؟
نکته دوم در خصوص خود پژو ۳۰۱ است. طبق اذعان هاشم یکه‌زارع، از بین پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸، پژو ۳۰۱ به دلیل تیراژ بالا برای تولید انتخاب شده است. حال این سؤال مطرح است که آیا آمار‌های جهانی این موضوع را تأیید می‌کند؟ طبق آمار رسمی شرکت پژو، میزان فروش پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۸ در حدود ۲۴۰/۴۶ دستگاه بوده که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۷، در حدود ۶/۲۷ درصد کاهش داشته است. همچنین طبق همین آمار میزان فروش کل مدل‌های پژو در سال ۲۰۱۷ در حدود یک میلیون و ۷۴۰ هزار و ۲۱۴ عدد بوده که این عدد نیز نسبت به سال قبل، ۹/۱۷ درصد کاهش داشته است. براین اساس با مقایسه این دو آمار مشخص است که اولاً سهم فروش پژو ۳۰۱، به کل محصولات پژو بسیار ناچیز و در حدود ۰۲/۰ درصد است و ثانیاً کاهش چشمگیر فروش آن نشان از استقبال نکردن از این مدل خودرو در جهان است.
نکته سوم قابل توجه دیگر در این خصوص میزان فروش پژو ۲۰۰۸ و ۲۰۸ است که نسبت به سال گذشته به ترتیب حدود ۶ و ۹ درصد کاهش داشته است. همانطور که مشخص است سهم فروش این دو خودرو و اقبال نسبت به آنان بسیار متفاوت از پژو ۳۰۱ است.
و، اما نکته آخر در خصوص فروش پژو ۳۰۱ در اروپا است. طبق آمار رسمی، میزان فروش این خودرو در اروپا در سال ۲۰۱۸، در حدود ۲ هزار و ۱۵۱ دستگاه بوده که این عدد در سال قبل آن ۲ هزار و ۳۹۷ دستگاه بوده است. به بیان دیگر در اروپا هیچ علاقه‌ای به خرید چنین خودرویی نیست.
با توجه به این چهار نکته مذکور، این سؤال مطرح است که چرا تولید پژو ۳۰۱ با توجه به استقبال نکردن جهانی از آن انتخاب شده است و چه منطقی وجود داشته تا هاشم یکه‌زارع این خودرو را برای تولید انتخاب کند؟ و سؤال آخر چرا افتتاح این پروژه در چند روز مانده به مجمع برگزار شده است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار