کد خبر: 961564
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
مسئله تعدیل یا اخراج کارکنان سازمان انرژی اتمی در سال‌های ابتدایی فعالیت دولت یازدهم نخستین بار از سوی پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن اعلام شد. در آن زمان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با سوگند به قرآن، این موضوع را یک تهمت خواند و مدعیان این امر را به رفتار معاویه‌ای متهم کرد.
نيلوفر امانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: اما در طول سال‌های اخیر به اندازه‌ای شاهد برای این ادعا ارائه شد که جای انکاری برای اخراج کارکنان این سازمان باقی نگذاشت. اظهارات اخیر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تازه‌ترین مستند این پرونده است. وی طی گفت‌و‌گویی که ویدئوی آن در فضای مجازی منتشر شده، ادعا می‌کند قائم مقامش در سازمان انرژی اتمی در زمان تصدی ریاست این سازمان حذف شده و مدتی به کشاورزی مشغول بوده است. بعد از بتن‌ریزی در قلب رآکتور‌های هسته‌ای، قلع و قمع کارکنان، مدیران و دانشمندان فعال در سازمان انرژی اتمی غمناک‌ترین داستان است که به عرصه دانش و فناوری کشور تحمیل شد. مطرح شدن این موضوع در آستانه گام سوم خروج کشورمان از برجام اهمیت دوچندان یافته است. به بیان دیگر حال که کشورمان به دنبال عهدشکنی طرف‌های غربی، با از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم، خروج از برجام را عملیاتی کرده، برای بازگشت به گذشته و جبران عقب ماندگی‌های شش سال اخیر به این افراد نیاز دارد و فراخواندن آن‌ها یک ضرورت است. اغلب این افراد به دلیل راهبردی بودن تخصص‌شان در چتر امنیتی و اطلاعاتی قرار دارند و امکان ورود به فعالیت‌های اقتصادی برای آن‌ها محدودتر از سایر شهروندان است.
پیش‌تر مهندس حسین آبنیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی درباره بیانیه سازمان انرژی اتمی در تکذیب خبر بیکار شدن دانشمندان هسته‌ای گفته بود: تیم مدیریت ارشد شرکت‌های غنی‌سازی، سال ۹۲ از سازمان اخراج شدند. علاوه بر این‌ها مدیران میانی که با این‌ها در ارتباط بودند از جمله تیم همکاران شهید احمدی روشن را نیز از سازمان بیرون کردند.
به گفته وی حتی شرکت‌هایی هم که در غنی‌سازی ۳/۵ و ۲۰ درصدی نقش داشتند، تعطیل کردند.
این مدیر سابق سازمان انرژی اتمی در جای دیگری از اظهاراتش اذعان کرده بود: آقایان پاسخ دهند مسئول غنی‌سازی ۲۰ درصد نطنز الان کجا کار می‌کند؟ در سازمان انرژی اتمی است یا آب و فاضلاب؟ جمعی که از سال ۸۳ تا ۹۲ برنامه هسته‌ای کشور را پیش بردند الان کجا هستند؟ خود من الان در سازمان اوقاف مشاور هستم.
آبنیکی با تأکید بر اینکه بیانیه سازمان انرژی اتمی به هیچ وجه صحت ندارد، اظهار داشت: آقای رئیس سازمان همیشه با قسم جلاله تکذیب می‌کنند، اما سند ارائه نمی‌دهند که این افراد الان در کدام بخش سازمان مشغول به کار هستند.
در رابطه با فعالیت‌های علمی دانشمندان داخلی در حوزه فناوری‌های پیشرفته از جمله هوافضا و انرژی اتمی گفته‌های فریدون عباسی رئیس سابق انرژی اتمی حائز اهمیت است. وی گفت: اگرچه عنوان اخراج را از روی حذف کارکنان انرژی اتمی برداشته‌اند، اما این کار را به طور خزنده و با حذف مدیران و معاونین و اطرافیان افراد شروع می‌کنند و با ایجاد فشار روانی اقدام به حذف می‌کنند.
عباسی می‌گوید: ادعای قراردادی بودن نیرو‌های تعدیل شده هم بهانه است، زیرا تمام کارکنان انرژی اتمی قراردادی هستند.
رئیس سابق انرژی اتمی تأکید کرد: قائم مقام من در این سازمان که به علت توانایی هایش به اصرار من به سازمان آمده بود بعد از اخراج، کشاورزی می‌کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار