کد خبر: 960643
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
رژیم صهیونیستی در حال رودررو شدن با یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات ضد نژادی سال‌های اخیر است؛ اعتراضاتی که بیش از ۱۵۰ هزار یهودی آفریقایی از چند روز قبل در واکنش به کشته شدن یک جوان یهودی شروع کرده‌اند و بیم آن می‌رود که تا پشت دیوار‌های نخست‌وزیری در تل‌آویو کشیده شود. در چنین اوضاع و احوالی، عاموس گیلعاد، رئیس مرکز هرتزلیا هشدار داده که اسرائیل مانند خانه‌ای است که موریانه دارد از داخل آن را می‌خورد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  دو دهه قبل بود که سیدحسن نصرالله در سخنرانی معروف خود در «بنت‌جبیل» در جنوب لبنان گفت‌: «اسرائیلی که سلاح اتمی دارد و دارای قوی‌تری نیروی هوایی در منطقه است، سست‌تر از خانه عنکبوت است.» حالا همین سخنان در عمیق‌ترین سطوح اجتماعی و سیاسی نه فقط شنیده می‌شود، بلکه فراتر، در حال نمایان شدن است. عاموس گیلعاد رئیس مؤسسه هرتزلیا که کنفرانس‌هایی سالانه را با هدف توسعه امنیت ملی اسرائیل برگزار می‌کند، در تازه‌ترین کنفرانس این مؤسسه که از چند روز قبل در حال برگزار شدن است، فساد و ازهم‌گسیختگی جامعه اسرائیلی را دو عامل نگران‌کننده خوانده و گفته که اسرائیل از درون با بحران‌هایی روبه‌رو است که همچون موریانه درحال خوردن آن است.
گیلعاد که پیش‌تر سمت‌هایی مانند ریاست هیئت سیاسی و امنیتی وزارت جنگ، ریاست بخش پژوهش‌ها در اطلاعات این رژیم، هماهنگ‌کننده رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه و همچنین ریاست بخش امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را عهده‌دار بوده، با اشاره به فساد در قرارداد‌های تسلیحاتی در اسرائیل از تصمیم‌گیری‌ها درباره خرید زیردریایی‌های آلمانی انتقاد کرده و گفته است: «افرادی مانند میکی گانور که در مسائلی مانند خرید زیردریایی به عنوان واسطه از آن‌ها استفاده می‌شود، امنیت ملی در کانون توجه آن‌ها نیست بلکه در درجه اول به سود مالی توجه دارند.» هرچند پیش از این برخی چهره‌های دیگر اسرائیلی هم درباره آینده آن ابراز نگرانی کرده‌اند، ولی انعکاس سخنان رئیس مؤسسه هرتزلیا به شکل قابل‌توجهی با اعتراضات ضد نژادپرستی یهودیان آفریقایی- اتیوپیایی معروف به فلاشا‌ها همزمان شده است، اعتراضاتی که در واکنش به کشته شدن یک جوان سیاه‌پوست اتیوپیایی به ضرب گلوله پلیس رژیم صهیونیستی تشدید شده است. این اعتراضات دیروز به یکی از خشونت‌بار‌ترین سطوح خود رسید. یهودیان فلاشا به گروهی از یهودی‌ها اطلاق می‌شود که سابقاً در کشور اتیوپی در قاره آفریقا زندگی می‌کردند، ولی در چارچوب سیاست‌های مهاجرتی رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی منتقل شده‌اند و جمعیت آن‌ها به بیش از ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد. اعتراضات از شامگاه دو شنبه در کریات حیم (در شمال فلسطین اشغالی)، محلی که این جوان کشته شد، شروع شد و روز سه شنبه تظاهرکنندگان با سوزاندن لاستیک خیابان‌ها را مسدود کردند. «سالومون تِکا» جوان ۱۸ ساله اتیوپیایی که تابعیت اسرائیلی نیز داشت، روز دو شنبه حین منازعه‌ای بی‌خطر با یک جوان سیاه‌پوست دیگر در حیفا، توسط یک پلیس صهیونیست که خارج از خدمت و ساعت کاری بود، با شلیک مستقیم گلوله کشته شد. افسر پلیس صهیونیست ادعا کرد که تلاش داشته در منازعه دو جوان سیاه‌پوست میانجیگری و آن‌ها را از یکدیگر جدا کند، اما هدف پرتاب سنگ قرار گرفته و مجبور شده تیراندازی کند. این ادعا در حالی است که شاهدان می‌گویند نه تنها سنگ‌پراکنی در کار نبوده بلکه پلیس صهیونیست بدون لحظه‌ای اغماض با یک شلیک مرگبار سالومون را از پای درمی‌آورد.
اعتراضات سه شنبه باعث مسدود شدن دست‌کم ۲۰محور ارتباطی و ترافیک سنگین در مسیر‌ها شد. در حالی که پلیس رژیم صهیونیستی گفته که در درگیری‌های سه شنبه بین معترضان و پلیس دست‌کم ۱۹ نفر دستگیر شدند، شدت درگیری‌ها دیروز افزایش یافت. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کردند که در درگیری میان پلیس اسرائیل و معترضان یهودی اتیوپیایی‌تبار ۱۵ تن زخمی شدند. این در حالی است که برخی منابع دیروز گفتند که ۴۷ تن از نیرو‌های امنیتی اسرائیل در جریان تظاهرات به دست پلیس این کشور زخمی شدند. پلیس رژیم صهیونیستی با اعلام آمادگی برای مهار این اعتراضات، تأکید کرده که با تمام قوا با معترضان مبارزه خواهد کرد، ولی سازمان‌دهندگان این اعتراضات اعلام کرده‌اند که قصد دارند با بستن فرودگاه «بن‌گوریون» و تجمع مقابل محل اقامت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اعتراضات خود شدت بخشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار