کد خبر: 960496
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به «جوان»:
تولید غیرقانونی و قاچاق محصولات جانبی مانند عروسک‌ها و لوازم‌التحریر «شکرستان» باعث شده تولیدکنندگان داخلی تمایلی به ساخت این محصولات نداشته باشند.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جریان موفق تجاری و فرهنگی که با تولید و فروش محصولات جانبی انیمیشن ایرانی «شکرستان» پیش آمده بود، اکنون متوقف شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که قرار بود با حمایت سازمان صداوسیما، به جای واردات عروسک‌های شکرستان از کشور چین، این محصولات در داخل ایران و از سوی تولیدکنندگان ایرانی ساخته شوند. محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا، علت عدم تولید محصولات جانبی انیمیشن‌های ایرانی به خصوص محصولات پرطرفدار مجموعه «شکرستان» را نبود قانون کپی‌رایت و فروش غیرقانونی و قاچاق عنوان کرد. لیوانی در پاسخ به سؤال «جوان» درباره اینکه چرا بعد از توقف واردات عروسک‌های «شکرستان» از چین، وعده تولید این محصولات که مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است در داخل مهیا نشد، گفت: به دلیلی قاچاق، تولید این محصولات برای تولیدکننده داخلی به‌صرفه نیست، همان‌طور که تیم‌های پرسپولیس و استقلال نیز به دلیل فروش محصولات قاچاق نمی‌توانند از فروش پیراهن‌های خود درآمد داشته باشند. وی خواستار مداخله دولت برای ایجاد قانون برای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی شد و گفت: در حوزه عروسک و اسباب‌بازی تولیدات قانونی به دلیل پرداخت حقوق قانونی گران‌تر از محصولات غیرقانونی می‌شود باید دولت حمایت کند تا تولید قانونی از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد. سیدمسعود صفوی، تهیه‌کننده شکرستان نیز در پاسخ به «جوان» با اشاره به اینکه سود محصولات جانبی در صنعت پویانمایی بسیار بیشتر از فروش رایت خود انیمیشن است، گفت: در شرایط فعلی به دلیل قیمت دلار باید از تولید عروسک‌های شکرستان در ایران حمایت شود، ولی در شرایط عمومی فروش ایده برای ساخت محصول در خارج از کشور و جایی مانند چین به‌صرفه است، زیرا هر جا تولید ارزان‌تر باشد از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است.

اعلام برنامه‌های تابستانه مرکز صبا
محمدرحیم لیوانی، مدیر مرکز پویانمایی صبا در نشست تبیین طرح جامع تابستانی این مرکز گفت: ماهی بادکنکی، فصل دوم میشکا، مثل نامه، پند پارسی، فصل جدید یوز ایرانی، فصل جدید شکرستان و... از جمله این مجموعه‌های پویانمایی تابستانه تلویزیون است. لیوانی با بیان اینکه امیدواریم در پایان برنامه پنج ساله پویانمایی به ۵۰۰ ساعت کار پویانمایی برسیم، افزود: مجموعه‌های ما اکنون به آثار ۵۲ و ۱۰۰ قسمتی تبدیل شده است و همچنین حدود ۳۰۰ ساعت برنامه در حال نگارش داریم. سال گذشته ۱۳۰ تا ۱۴۰ ساعت برنامه پویانمایی به صورت ماهانه از شبکه‌های سیما پخش شده است و امیدوارم به پخش ۵۰۰ ساعت در سال طبق برنامه پنج ساله برسیم.
لیوانی با اشاره به توطئه تروریسم اقتصادی دشمن افزود: دشمنان با برنامه تروریسم اقتصادی که برای ما ایجاد کرده‌اند باعث شدند خریداران آثار پویانمایی با چالش مواجه شوند، اما، چون کیفیت کار‌های پویانمایی ایران بالاست، این روند همچنان ادامه دارد. وی در پایان سخنان خود از دستور کار قرار گرفتن ساخت تولیداتی با محوریت موضوعات قرآنی اشاره و عنوان کرد: مجموعه‌هایی را به شکل کار‌های تک‌قسمتی و فیلم‌های بلند و نیمه بلند با محوریت پیامبران و همچنین مجموعه‌هایی را بر اساس آموزه‌های قرآنی می‌سازیم. طراحی این مجموعه‌ها در شورای اندیشه ورزی مرکز به پایان رسیده و در دستور تولید قرار گرفته است.

شکرستان برای شبکه‌های اجتماعی می‌آید
صفوی، تهیه‌کننده مجموعه «شکرستان» نیز عنوان کرد: سری جدید «شکرستان» ۱۰۴ قسمت است که در فصل‌های ۱۳ قسمتی روی آنتن می‌رود و روایت شهاب حسینی نیز در این فصل‌ها وجود دارد. در گرافیک «شکرستان» تغییر بنیادین رخ نداده و فقط تعداد کاراکتر‌ها بیشتر شده است، ولی محتوای جدیدی در فصل‌های جدید به مخاطبان عرضه خواهد شد. وی ادامه داد: از سیاست‌های جدید مرکز صبا این است که در شبکه‌های اجتماعی هم حضور داشته باشد و قرار است ما انیمیشن‌های یک یا دو دقیقه‌ای با موضوع رونق تولید بر این اساس تولید کنیم. صفوی با اشاره به حضور شهاب حسینی در مجموعه «شکرستان» به‌عنوان صداپیشه و راوی، تأکید کرد: استفاده از هنرمندانی، چون شهاب حسینی به مخاطب‌پسند شدن انیمیشن کمک می‌کند و این اتفاق در حوزه‌های دیگر هم رخ داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار