کد خبر: 957023
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
اصرار سریال شبکه ۳ به حذف پلیس از جامعه برای چیست؟!
یکی از ویژگی‌های آثار فیلمفارسی به خصوص پس از ساخت فیلم «قیصر» ترویج این موضوع بود که لازم نیست برای حل مشکلات به قانون و پلیس مراجعه کرد و باید به شیوه‌های بدوی خشونت‌آمیز حساب‌های شخصی را تسویه نمود. این نوع نگرش شاید در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که مردم نسبت به دستگاه‌های انتظامی دید مثبتی نداشتند، قابل قبول بود، اما الان که نیروی انتظامی در خدمت مردم است، آیا باز هم باید به همان سبک فیلمفارسی، شاهد یک جامعه بی‌قانون باشیم؟
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بینندگان سریال «برادرجان» پس از تماشای هر قسمت از این سریال و مواجهه با انواع قانون‌شکنی کاراکتر‌های اصلی این سریال از خود می‌پرسند پس قانون و پلیس در کجای این ماجراست؟! چرا در این سریال که پر است از صحنه‌های درگیری فیزیکی خیابانی، چاقوکشی، عربده‌کشی، ارعاب، ایجاد ناامنی، آتش‌سوزی عمدی، فحاشی و آسیب زدن به اموال مردم، نشانه‌ای از وجود پلیس که نمادی از اقتدار یک جامعه برای ایجاد امنیت است، دیده نمی‌شود؟
سریال برادرجان، به موضوع اختلافات خانوادگی می‌پردازد. در یک نگاه کوتاه به مجموعه قانون‌شکنی‌های کاراکتر‌های «برادرجان» می‌توان به خاطر اصرار عجیب سازندگان برای محو حضور پلیس در جامعه و بی‌اثر بودن قانون در روابط اجتماعی حیرت کرد.
در قسمت دوم سریال «برادرجان» حنیف (کامران تفتی) حجره بار فروشی را آتش می‌زند. صاحب حجره و افراد حاضر در میدان بار فروشی به رغم اطلاع از عمدی بودن آتش‌سوزی به پلیس اطلاع نمی‌دهند و ماجرا با دادن چک و ترساندن صاحب حجره تمام می‌شود. در قسمت چهارم، آراز (سجاد افشاریان) به صورت غیرقانونی وارد پیست می‌شود، در اینجا تنها قسمتی است که پلیس حضور دارد، چاووش (حسام منظور)، با حمله به پلیس، به دروغ می‌گوید که در جریان ورود غیرقانونی بوده، در اینجا هم بدون اینکه کار به مراجع قانونی واگذار شود، با جلب رضایت شکات کار تمام می‌شود! در قسمت ۱۲ ستار و آراز دعوا می‌کنند، اما کار به پلیس کشیده نمی‌شود. بعد از آن حنیف با چاقو جلوی چشم مردم آراز را زخمی می‌کند، اما باز هم کسی به پلیس خبر نمی‌دهد! در قسمت ۱۷، حنیف با حمله به آراز، وی را جلوی چشم مردم در بازار میوه و تره بار به قصد کشت کتک می‌زند و مجروح می‌کند، ولی هیچ خبری از حضور پلیس نمی‌شود؟! در قسمت ۲۰، حنیف منزل مسکونی را به آتش می‌کشد و صاحبخانه را به تکرار این عمل و قتل تهدید می‌کند، ولی صاحبخانه که وکیل هم است از وی شکایتی نمی‌کند! در همین قسمت، حنیف با چاقوکشی در خیابان می‌خواهد مانع حضور آراز در دادگاه شود، آنجا هم این جرم آشکار بدون حضور پلیس باقی می‌ماند. گویا در ذهن سازندگان این سریال هیچ اهمیتی ندارد که امکان شبیه‌سازی این رفتار در جامعه وجود دارد و می‌تواند چه نتیجه‌ای را به دنبال داشته باشد. در قسمت ۲۲، باز هم حنیف به تهییج چاووش، سراغ آتش زدن یک خانه دیگر می‌رود و باز هم خبری از حضور پلیس نیست! سؤال این است که چرا باید یک سریال که هنوز چند قسمت تا پایان آن باقی مانده است تا این حد بخواهد جامعه را بدون حضور قانون ترسیم کند؟ این هرج و مرج آیا در ذهن میلیون‌ها بیننده تلویزیون توان فرهنگ‌سازی ندارد؟ این همه خشونت‌طلبی فردی در یک خانواده و در یک شهر در ماه مبارک رمضان که فضای جامعه باید علی‌القاعده معنوی باشد رواست؟ و آیا این خشونت بی‌پروا با این جنس از سریال‌ها آن را در جامعه رواج نمی‌دهد؟
مقام معظم رهبری در دیدار ماه گذشته با فرماندهان نیروی انتظامی پیشرفت‌های نیروی انتظامی در سال‌های اخیر را حقیقتی باارزش دانستند و فرمودند: «البته این به معنای آن نیست که نیروی انتظامی در سطح مطلوب نظام اسلامی قرار دارد، بلکه باید با تلاش و کار مداوم به آن سطح رسید و هر عاملی را که فضیلت‌ها و افتخار‌های نیروی انتظامی را در ذهن مردم زیر سؤال می‌برد، ولو یک مأمور ناباب در یک کلانتری باشد، اصلاح کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار