کد خبر: 955056
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
انحراف یارانه ارزی در اصابت به گروه‌های هدف
مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه دهک دهم به‌خاطر تخصیص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی حدود چهار برابر دهک اول یارانه ارزی دریافت می‌کند، اعلام کرد در بیشتر کشور‌های دنیا، سیاست حمایتی به سمت روش‌های پرداخت نقدی حرکت کرده‌است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی، ضمن تأکید بر انحراف گسترده یارانه ارزی ناشی از تخصیص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی در اصابت به گروه‌های هدف، خواستار حذف این سیاست شد و پیشنهاد اجرای سیاست کارت الکترونیک نقدی- کالایی را مطرح کرد.
بر اساس محاسبات انجام شده یارانه دهک دهم به طور سرانه ماهانه حدود ۷۳ هزار تومان و یارانه دهک اول در حدود ۱۸ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که اگر این یارانه به طور مساوی بین همه مردم تقسیم می‌شد، هر فرد در حدود ۳۸ هزار تومان در ماه یارانه نقدی دریافت می‌کرد.
در ادامه این بخش از گزارش این مرکز پژوهشی با اشاره به ضرورت اجرای یک سیاست حمایتی بهینه به جای سیاست فعلی آمده‌است: نتایج بررسی انواع سیستم‌های حمایتی و پرداخت یارانه در کشور‌های مختلف جهان و مزایا و معایب هریک از آن‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر کشور‌های دنیا، سیاست حمایتی به سمت روش‌های پرداخت نقدی حرکت کرده‌است. نگاهی به پراکندگی متداول‌ترین برنامه‌های سیاستی دنیا نشان می‌دهد که از بین ۱۲۲ برنامه در سال ۲۰۰۴ میلادی، ۴۹ برنامه پرداخت نقدی بوده و ۷۳ برنامه دیگر بین سایر انواع برنامه‌های حمایتی توزیع شده که تا سال ۲۰۱۵ حرکت به سمت سیاست‌های پرداخت نقدی بیش از پیش افزایش یافته‌است. از این رو سیاست‌های پرداخت نقدی به سیاست‌های کالایی یا هر روش دیگر غیرنقدی ترجیح داده می‌شود. سیاست‌های نقدی به لحاظ میزان اصابت به هدف، حداقل نشت، حداقل فساد، حفظ کرامت انسانی و بیشترین سرعت در تحقق اهداف و عدم نیاز به دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های گسترده، نسبت به روش‌های غیرنقدی ارجحیت دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار