کد خبر: 953245
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
مردم همدان برای بدرقه پیکر مصطفی قاسمی آن‌قدر پرتعداد و همدلانه شرکت کردند که می‌شود بی‌اغراق گفت: دیگر هر تحلیلی در وصف رابطه مردم و روحانیت می‌تواند اضافه به نظر برسد. مصطفی قاسمی یک روحانی بود که به دلیل همین روحانی بودن به قتل رسید و حضور در مراسم تشییع او مفهومی خیلی فراتر از حضور در یک مراسم عادی تشییع دارد.
زينب شريعتی
سرویس سیاست جوان آنلاین: جمعیت آن‌قدر پرتعداد بود گویی پیکر شهیدی از جبهه نبرد بازگشته؛ شاید برای خیلی از مردم تصاویر طلبه‌های جوانی را که با عمامه به سیل‌زده‌ها کمک می‌کردند، تداعی شد؛ وقتی پیکر او را غلتیده در خون و پیچیده در عبا و عمامه‌اش دیدند. لباس دین گاه برای خدمت به خلق خاکی و گلی می‌شود، گاه از سر نمایندگی دین خدا که آن هم خدمت به خلق است، مورد کینه بدخواهان قرار می‌گیرد و لباس دین خونین می‌شود. این میانه، اما طلبه‌ای در توئیتر نیک نوشته بود «ما طلبه‌ها با قتل از بین نمی‌رویم». میزان جمعیت حاضر در تشییع دیروز همدان درستی این توئیت کوتاه را تأیید می‌کند.

سوگوار و همدل و متحد
پیکر حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی که ظهر شنبه توسط یک شرور سابقه‌دار مقابل در حوزه علمیه همدان به قتل رسید، روز گذشته با سوگواری و سینه زنی مردم همدان از میدان امام خمینی (ره) تا امامزاده عبدالله تشییع و سپس به زادگاهش در روستای میهمله از توابع شهرستان بهار منتقل شد. آنچه این میان نمود بسیار یافت، حضور پرتعداد مردم همدان بود در تشییعی که خاص بودن مقتول فقط و فقط به دو دلیل بود؛ آخوند بودن و مظلومانه کشته شدن. وگرنه روشن است بسیاری از کسانی که دیروز سوگوارانه در این تشییع حضور داشتند، نه نسبتی با مصطفی قاسمی داشتند و نه حتی پیش از این اتفاق او را می‌شناختند. طلبه‌ها با قتل از بین نمی‌روند، بلکه خون آنان خود بروز و ظهور وحدتی است که تا پیش از آن شاید کسی ضرورت بروز و ظهورش را چندان حس نمی‌کرد و در چارچوب دل‌ها و ذهن‌ها مانده بود.

گلایه از کم‌کاری مسئولان مرتبط با فضای مجازی
دیروز هم علما و طلاب همدان حضور داشتند، هم اقشار مختلف مردم تا خود پیامی روشن باشد از نوع نگاه ملت به روحانیت به عنوان مبلغان دینی. در آغاز مراسم تشییع این روحانی شهید، پیام تسلیت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی را حجت‌الاسلام انصاری، نماینده معظم له قرائت کرد. شاید مهم‌ترین بخش پیام تسلیت این مرجع تقلید همین جملات تلخ باشد: «بار‌ها به آفت‌های فضای مجازی اشاره داشته‌ایم و نسبت به کنترل و بومی سازی آن تذکر داده‌ایم، اما متأسفانه مسئولان مثل خیلی از مسائل دیگر از جمله بهبود وضعیت اقتصادی و ... توجه نکردند.»
گلایه از وضعیت فضای مجازی و عدم نظارت بر آن بحث امروز و دیروز نیست و حالا با یک قتل فقط داغ‌های گلایه تازه شده‌اند. روز یک‌شنبه هم رهبرانقلاب در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی با تأکید بر جلوگیری از خرید و فروش سلاح در فضای مجازی، تذکر دادند که «قاتل روحانی همدانی در صفحه اینستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با این‌گونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است.»
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم در بخشی از یک سخنرانی خود گفته «همان گونه که فضای فیزیکی و واقعی نیاز به صیانت و تأمین امنیت دارد، باید از فضای سایبری هم صیانت کرد و اجازه نداد که برای مجرمان و قانون‌گریزان، تبدیل به حیاط خلوت و حاشیه امن شود.» آیت‌الله رئیسی با اشاره به حادثه اخیر در همدان، این اتفاق را موجب جریحه‌دار شدن قلوب مردم دانست و با بیان اینکه متهم این جنایت چند روز در فضای سایبری اقدام به تهدید و قدرت نمایی می‌کرده است، تأکید کرده: «همان گونه که مقام معظم رهبری نیز بیان فرمودند، ما به عنوان دستگاه قضایی در حدود وظایف قانونی خود در این زمینه احساس مسئولیت می‌کنیم و قطعاً باید این فضا را برای افراد مستعد ارتکاب جرم و قانون‌گریزان، نا امن کنیم.»
آیت‌الله کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان هم یکی از عوامل قتل مظلومانه مصطفی قاسمی را فضای ناامن و آکنده از بی بندوباری فضای مجازی دانست و گفت: «امروز همه کسانی که از قاتل شرور طلبه همدانی حمایت می‌کنند باید شناسایی شده و با عنوان تأیید قتل و قاتل با آن‌ها برخورد کرد.» وی وظیفه وزارت ارتباطات را پالایش فضای مجازی دانست و افزود: «امروز باید دانست که حق خانواده‌ها و جامعه برخورداری از فضای مجازی امن است؛ دستگاه‌های امنیتی باید اقدامات شرارت آمیز در فضای مجازی را رصد و از وقوع شرارت‌ها جلوگیری کنند.»
حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان در این مراسم سخنرانی کرد. او گفت: «مخالف فضای مجازی نیستیم، اما از مسئولان می‌خواهیم که این فضا را به خوبی مدیریت کنند. مدیریت فضای مجازی کار دشواری نیست بلکه می‌توان شبکه اطلاعات ملی را راه اندازی کرد.»
وی با بیان اینکه مراجع تقلید در نشست‌های عمومی و خصوصی نسبت به وضعیت فضای مجازی بار‌ها تذکر دادند افزود: «با وجود اینکه قاتل این طلبه به هلاکت رسید، اما باید با کسانی که در فضای مجازی این افراد را تشویق و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، برخورد شود.»
حجت‌الاسلام شعبانی موثقی حضور چشمگیر مردم در تشییع پیکر این روحانی را مؤید ارادت و محبت و ارتباط مردم به این قشر دانست و گفت: «مردم این استان به روحانیت توجه ویژه‌ای دارند. جایگاه روحانیت در بین مردم همچنان محفوظ است چرا که آن‌ها دلسوز‌ترین قشر برای مردم هستند. همدان دارالمؤمنین است و در این شهر اراذل و اوباش نباید احساس امنیت کنند.»

شیطنت اقلیت در برابر وحدت اکثریت
در رسانه‌های ضدانقلاب و البته در برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب شیطنت‌ها و دادن آدرس غلط در مورد قتل این طلبه همچنان ادامه دارد. تعدادی اوباش فضای مجازی در صفحه اینستاگرام قاتل از اقدام او حمایت می‌کنند. برخی هم تلاش می‌کنند سناریو‌های تقلبی بنویسند و قاتل را توجیه کنند و برایش دلیل بتراشند. عباس عبدی هم در یادداشتی تلاش کرد با سیاسی کاری روی خون یک طلبه مظلوم مقصر را اصولگرایان بداند.
الهه کولایی و عبدالله رمضان‌زاده هم در توئیت‌هایی گشت امنیت اجتماعی را باعث پرت شدن حواس! نیروی انتظامی از چنین خلافکارانی در فضای مجازی دانستند، در حالی که طبیعتاً پلیس فضای مجازی و گشت ارشاد دو بخش جدا در ناجا هستند. اما آنچه فضای غالب در شبکه‌های اجتماعی است، وحدت و همبستگی در خشم انقلابی و سوگواری همدلانه است. مظلومیت روحانیت در کنار ایستادن آنان در کنار مردم امری نیست که مردم فراموش کردند. این روز‌ها تصاویر خانه ساده حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی در همدان که خانواده و بستگان او در آن مشغول سوگواری هستند، دست به دست می‌چرخد و همه را با مظلومیت او و خانواده‌اش همراه می‌کند؛ شیطنت‌های دشمنان و سیاسی کاری‌های برخی دوستان هم راه به جایی نخواهد برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار