کد خبر: 949444
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
رضا اسماعیلی، پژوهشگر ادبیات:
رضا اسماعیلی شاعر و پژوهشگر ادبیات در دومین سالگرد درگذشت افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای نامی کشورمان، به تشریح توانمندی‌های ادبی وی پرداخت.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ۲۵ اسفند ماه سال ۹۵، افشین یداللهی ترانه‌سرای پرکار کشورمان در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد تا جامعه هنری کشورمان در آخرین روز‌های سال با یک شوک بزرگ روبه‌رو شود. اکنون در دومین سالگرد درگذشت این شاعر و ترانه‌سرا، رضا اسماعیلی شاعر که سابقه دوستی و همکاری با یداللهی را داشته است، درباره خصایل اخلاقی و توانمندی‌های ادبی افشین یداللهی می‌گوید: وی در چند دوره به عنوان دبیر بخش ادبی جشنواره فرهنگی-هنری دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کرد و از آنجا که من هم کارمند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودم، بیشتر توفیق داشتم که از تجربیاتش بهره‌مند شوم. حضورش در جشنواره فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی واقعاً مغتنم بود. در واقع در آن دوره‌ها اتفاقات خوبی افتاد. برای شاعران جوان جاذبه بیشتری ایجاد و باعث شد آن‌ها استقبال بیشتری کنند و فضایی فراهم شود که شاعران دانشجو کار‌های قابل تأمل‌تری به جشنواره ارائه کنند. بیشتر آثار نیز از لحاظ فرم و محتوا در همان فضای آثار آقای یداللهی بود.
اسماعیلی ادامه می‌دهد: زنده‌یاد یداللهی درست مثل ترانه‌هایی که می‌سرود شاعری ساده، صمیمی و بی‌تکلف بود، ادعایی هم مبنی بر شاعر بودن نداشت. درواقع دنبال این عناوین نبود و تأکیدی نداشت. با اینکه وجه غالب کارهایش ترانه بود و همه او را به عنوان یک ترانه‌سرای حرفه‌ای می‌شناسیم، اما وی در کنار ترانه، شعر‌های قابل تأملی هم سروده است، به همین خاطر زبان غزل‌هایش ساده و لطیف است. می‌توان گفت: وجه جمالی اشعار یداللهی نسبت به وجه جلالی برجسته‌تر است. این شاعر تأکید می‌کند: یداللهی شاعری مسلط و با طبعی لطیف و انسانی و بی‌تکلف و فروتن بود. از دست دادن این شاعر و ترانه‌سرا واقعاً ضایعه‌ای بزرگ و تلخ برای جامعه ادبی ما محسوب می‌شود. در آستانه سالگرد درگذشت افشین یداللهی، اختتامیه دومین جایزه ترانه «افشین یداللهی» برگزار شد. در این برنامه که به همت «خانه ترانه» برگزار شد جمعی از فعالان عرصه شعر و ترانه و هنرمندان موسیقی و عرصه بازیگری گردهم جمع شده بودند؛ مراسمی که در وهله اول به پاس یادبود بنیانگذار فقید خانه ترانه و سپس برای معرفی برگزیدگان این حوزه در سال گذشته برای دومین‌بار برگزار شد.
همچنین چاپ پنجم غزل‌های وی روانه بازار نشر شد. مجموعه‌شعر «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، از سوی نشر نگاه منتشر شده و حاوی تعدادی از غزل‌های افشین یداللهی به همراه چندین مثنوی از این شاعر و ترانه‌سراست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار