کد خبر: 949316
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
ضعف طرف تقاضا در اقتصاد و کاهش حجم معاملات، مصرف در بازار‌ها و همچنین فاصله بین دارایی‌های دهک‌های مختلف دسته گلی است که عقب‌ماندگی دستمزد نسبت به هزینه‌های معیشت و تورم واقعی را پدید آورده‌است، این در حالی است که دولت در تعیین حقوق کارمندان و همچنین شورای عالی کار متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران نقش دارد، حال با وجودی که تکلیف دستمزد کارمندان مشخص شده‌است، ۱۴ میلیون کارگر در انتظار تعیین‌تکلیف حداقل دستمزد خود در سال ۹۸ توسط شورای عالی کار هستند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: دویست و هشتاد و یکمین شورای عالی کار از ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه ۹۷ با موضوع «تعیین دستمزد کارگران» با حضور وزیر کار و شرکای اجتماعی و نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شد.
حق مسکن کارگران در نشست اول بهمن ماه شورای عالی کار به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت که اعمال آن در فیش‌های حقوقی منوط به زمان تصویب در هیئت وزیران است.
در نهایت بعد از چندین ساعت چانه‌زنی میان شرکای اجتماعی جلسه شورای عالی کار به اتمام رسید و ادامه مذاکرات به جلسه بعدی موکول شد.

هرگز به زندگی با حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی فکر کرده‌اید؟
یک نماینده مجلس حقوق‌های نجومی را دلیل فاصله داشتن مسئولان از مردم دانست و خطاب به تصمیم‌گیرندگان در رابطه با حداقل دستمزد حدود ۱۴ میلیون کارگر گفت: هنگامی که برای حداقل دستمزد کارگران تصمیم می‌گیرید، این را هم در نظر داشته باشید که هرگز به زندگی کردن با حقوق یک ماهه کارگران فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه چگونه یک کارگر باید خرج خودش، زن و فرزندش را هم بدهد؟
یک نماینده مجلس شورای اسلامی، گرانی و تورم موجود را ناشی از مدیریت دولت دانست و گفت: اگر قیمت کالا‌ها بالا رفته به دلیل مدیریت ضعیف دولت است. انتظار داشتیم حداقل حقوق برای کارکنان دولت ۳ میلیون تومان باشد که نشد، اما اکنون توقع داریم ۳ میلیون تومان برای حداقل کارگران تصویب شود.
محسن بیگلری با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۹۸ برای افزایش حقوق کارکنان دولت ۴۰۰ هزار تومان به علاوه ۱۰ درصد را تصویب کرد، گفت: به دلیل اینکه عامل اصلی گرانی و تورم، سوءمدیریت و ناتوانی‌ها در کنترل قیمت‌ها بوده‌است، انتظار داشتیم دولت نیز از این افزایش حقوق استقبال کند تا کارکنانش بتوانند سال آینده این گرانی را بیشتر تحمل کنند، اما با کمال تأسف شاهد بودیم که رئیس سازمان برنامه و بودجه صد‌ها دلیل آورد تا جلوی این افزایش حقوق را بگیرد که زیاد هم قابل‌توجه نیست.
وی با اشاره به اینکه افزایش حقوق کارکنان دولت در شورای نگهبان به تصویب رسید و نهایی شد، گفت: اکنون زمان افزایش دستمزد کارگران است و این افزایش ربطی به مجلس ندارد، بلکه باید در قالب سه‌جانبه‌گرایی بین کارگر و کارفرما و دولت در شورای عالی کار تصمیم‌گیری شود.
نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور اعلام کرده اکنون در جنگ اقتصادی قرار داریم و مقام معظم رهبری فرماندهی در این جنگ را بر دوش رئیس‌جمهور گذاشته‌اند، گفت: انتظار از یک فرمانده این است که در خط مقدم حرکت کند. اکنون نیز اگر قرار است مردم و کارگران مشکلات این گرانی را تحمل کنند، رئیس‌جمهور، وزرا، مدیران کل و... باید در خط مقدم باشند.
وی حقوق‌های نجومی را دلیل فاصله داشتن مسئولان از مردم دانست و گفت: هنگامی که برای حداقل دستمزد کارگران تصمیم می‌گیرید، این را هم درنظر داشته باشید که هرگز به زندگی کردن با حقوق یک ماهه کارگران فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه چگونه یک کارگر باید خرج خودش و زن و فرزندش را هم بدهد؟
بیگلری با اعلام اینکه بسیاری از کارگران ماه‌هاست حقوق نمی‌گیرند یا حقوق آنان با تأخیر چند ماهه پرداخت می‌شود، گفت: اینکه بگوییم کارگران همین حقوق ناچیز را سر موقع می‌گیرند، ادعای بیهوده‌ای است و همین امر باعث شده تا سفره کارگران خالی بماند و شرمندگی را به‌جای نان سر سفره‌هایشان بگذارند.
وی خطاب به اعضای کارفرمایی و دولتی شورای عالی کار گفت: آیا تاکنون برایتان پیش آمده که چهار ماه حقوق نگرفته باشید و ناچار باشید صبح اول وقت سرکار حاضر شوید تا مبادا اخراج‌تان کنند؟
نماینده سقز و بانه با تأکید بر اینکه اعضای شورای عالی کار در معرض آزمون بزرگی قرار دارند، گفت: هر قدر که می‌خواهید در مورد افزایش دستمزد تصمیم بگیرید، اما این را بدانید که اگر تصمیم شما باعث سفره‌های خالی کارگران شد، در این دنیا شرمنده کارگران خواهید بود و در آخرت نیز باید پاسخگوی تمام مشکلاتی باشید که در نتیجه این تصمیم شما گریبانگیر کارگران و خانواده‌هایشان شده‌است.

۴۰ درصد از کارمندان کمتر از ۳ میلیون می‌گیرند!
گرچه طی سال‌های اخیر دولت خط‌کشی و معیار دقیقی برای اقشار مختلف درآمدی اعلام و مشخص نکرده‌است، ولی آنچه گاهی هنگام حمایت مالی خود بروز داده نشان از آن داشته که حقوق‌های کمتر از ۳ میلیون تومان را برای حمایت مالی و کالایی ضروری می‌داند؛ به گونه‌ای که در پرداخت یارانه‌ها این عنوان شده‌بود که نباید حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان حذف شود یا در زمان توزیع بسته‌های حمایتی در سال جاری کارکنان با درآمد کمتر از ۳ میلیون را محق دریافت کمک مالی دولت دانست.
بررسی وضعیت حقوق‌های پرداختی دولت به کارکنان خود از این حکایت دارد که بیش از یک میلیون از حقوق‌بگیران کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه دریافتی دارند.

۴۰ درصد از کارمندان کمتر از ۳ میلیون می‌گیرند!
دولت در سال به حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار کارمند و بازنشسته حقوق پرداخت می‌کند که در این بین تعداد کارکنان حقوق‌بگیر ۲ میلیون و ۶۳۷ هزار نفر می‌رسد. از تعداد مجموع حقوق‌بگیران دریافتی‌های کمتر از ۳ میلیون تومان به حدود یک میلیون و ۴۲ هزار نفر اختصاص دارد که متوسط حقوق آن‌ها به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.
همچنین حدود ۹۲۶ هزار نفر یعنی معادل ۳۵درصد از کارکنان کمتر از ۵/ ۲ میلیون دریافتی داشته و متوسط پرداختی به آن‌ها به یک میلیون و ۹۸۶ هزار تومان می‌رسد.
اما جزئیات بیشتر از پرداخت‌های حقوقی دولت از این حکایت دارد که در فاصله بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فقط حدود ۴۹۱ هزار نفر میزان دریافتی دارند و متوسط حقوق آن‌ها به ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان در ماه می‌رسد.

۱۶ درصد کارکنان دولت زیر ۲ میلیون حقوق می‌گیرند
وضعیت حقوق‌بگیران کمتر از ۲ میلیون تومان نیز به گونه‌ای است که حدود ۱۶ درصد از کارکنان کمتر از این رقم دریافت می‌کنند که ۴۳۵ کارمند دولت در ماه متوسط حقوق یک میلیون و ۶۲۷ هزار تومانی دارند.
همچنین حدود ۲۸۵ هزار و ۶۵۸ نفر به طور متوسط بین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان دریافتی دارند که متوسط حقوق آن‌ها به یک میلیون و ۷۸۰ هزار در ماه می‌رسد.
در این دسته‌بندی حقوقی حدود ۷۷ هزار و ۸۸۵ نفر از کارکنان نیز دریافتی بین یک میلیون و ۲۴۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند که متوسط یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومانی را برای این بخش رقم می‌زند، اما حداقل‌بگیران دولت یعنی حقوق یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومانی در ماه به حدود ۷۱ هزار و ۴۵۷ نفر می‌رسند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
0
1
ریس جمهور بی درد یادت بیاد همین ملت گرسنه بهت رای داده واقعا باید شرم کنید و از خجالت برین خودتونو بکشین اگر انسان هستی ی کمم ب فکر قشر ضعیف جامعه باش مردم کم درامد کارگر بدبخت دیگه نون و پنیرم باید برای خانواده اش سهمیه بندی کنه خدا از شما نگذره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار