کد خبر: 946770
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
اخیراً فضاسازی‌های زیادی علیه بودجه فرهنگی کشور شکل گرفت و سهم مؤسسه جامعه‌المصطفی در بودجه با یک فضاسازی رسانه‌ای بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  دولت با کاهش چشمگیر بودجه نهاد‌های فرهنگی در لایحه بودجه ۹۸، سال سختی را برای فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کرده است. بودجه در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های دینی و مذهبی، معادل ۱۶ درصد از بودجه فرهنگی کشور است. نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی جهاد کبیر در این باره به ایسنا می‌گوید: «بودجه دین و مذهب، ۱۰درصد اختلاس ۱۳هزارمیلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان است، با این وجود جوسازی علیه این بودجه ناچیز این ذهنیت را ایجاد می‌کند که مگر قرار است در پوشش این خبرسازی‌ها اتفاقاتی بیفتد؟»
برای نشان دادن آنچه دولت بر سر بودجه نهاد‌های فرهنگی آورده، خوب است نگاهی بیندازیم به سخنان اکبر ابدالی محمدی که در مصاحبه با ایسنا به آنچه در بودجه سال ۹۸، برای نهاد‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده، نگاه انتقادی داشته است. وی می‌گوید: امسال سهم بودجه شرکت‌های دولتی از کل بودجه کشور به ۷۵درصد رسیده است؛ ۷۵درصدی که در مجلس مورد بررسی قرار نمی‌گیرد»، اما درباره بودجه فرهنگی کشور که هر ساله با انتشار لایحه بودجه، به طور عامدانه‌ای روی برخی از اجزای آن مانور داده می‌شود.
به گفته ابدالی‌محمدی بودجه جامعه‌المصطفی با ۵۰هزار فارغ‌التحصیل و ۵۰هزار دانشجوی خارجی از بسیاری از دانشگاه‌های کشور کمتر است. تک تک دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جامعه‌المصطفی می‌توانند یک سفیر اقتصادی برای کالای ایرانی و آوردن توریست به ایران باشند. دولت باید با شبکه‌سازی از این افراد در راستای اقتصاد کشور استفاده کند. سؤال این است چرا دولت برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت عظیم برای کمک به صادرات کالا‌های ایرانی ندارد؟ طی ارتباطی که با دانشجویان خارجی جامعه‌المصطفی داشته‌ایم بسیاری از آن‌ها تعصب شدید روی کالای ایرانی و مصرف آن دارند و حتی عنوان کرده‌اند در کشور خودشان هم از کالای ایرانی استفاده می‌کنند. در دیدار‌هایی که با مسئولان جامعه‌المصطفی داشته‌ایم در بحث اقتصاد اعلام آمادگی و کمک‌رسانی به مسئولان را در بحث اقتصاد مطرح کرده‌اند ولی تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است. با ظرفیت عظیمی که جامعه‌المصطفی بعد از انقلاب ایجاد کرده می‌توان به صراحت گفت: چندین برابر وزارت خارجه فعالیت داشته است.
دولت با کاهش بودجه این نهاد استراتژیک فرهنگی، در مقابل اقدام به افزایش کمک‌ها به نهاد‌هایی مانند سازمان ملل کرده است! سازمانی که هیچ گاه محل پیروزی‌های بزرگ دیپلماتیک برای کشورمان نبوده است. ابدالی‌محمدی در این باره می‌گوید: «کمک به مخارج سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی ۲۲درصد افزایش یافته و از ۱۵۸میلیارد تومان به ۱۹۳میلیارد تومان در لایحه ۹۸ رسیده است. سازمان‌هایی که ما را تحریم می‌کنند و قطعنامه علیه ما صادر می‌کنند افزایش بودجه داشته‌اند، جالب اینکه بودجه کمک به سازمان ملل تقریباً برابر با بودجه جامعه‌المصطفی است!»
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ۵۰میلیون نفر در سراسر دنیا توسط جامعه‌المصطفی مسلمان شده‌اند، این یعنی بازار ۵۰میلیونی برای کالای ایرانی که برای بهره‌برداری از آن، وزارت خارجه و وزارت صنعت باید اراده داشته باشند. چندی پیش حجت الاسلام آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به کاهش بودجه فرهنگی کشور، در مصاحبه‌ای تأکید می‌کند: «مهم‌ترین اثر کاهش بودجه نهاد‌های فرهنگی این است که عملیات فرهنگی در کشور به حداقل خود خواهد رسید.» جامعه‌المصطفی، تنها نهادی نیست که در لایحه بودجه دولت، نه تنها نقش مهم فرهنگی آن نادیده گرفته شده بلکه به اثرات این کاهش و نتایجی که به دنبال آن پدید خواهد آمد هم توجهی نشده است. با رویکرد ضدفرهنگی دولت در بودجه سال آتی، نهاد‌های فرهنگی با دشواری‌های زیادی برای فعالیت روبه‌رو خواهند شد و در مقابل شاهد افزایش فعالیت فعالیت‌های ضدجمهوری اسلامی در حیطه فرهنگ هستیم. دولت با کاهش بودجه فرهنگی کشور، سنگ‌های بزرگی را بر سر راه فعالیت‌های فرهنگی قرار داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار