کد خبر: 1318093
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
«جوان» در گفت‌و‌گو با ۲ سینمادار، شکسته شدن رکورد روزانه تعداد تماشاگر در سال جاری را بررسی می‌کند
بلیت نیم‌بها و تبلیغات کلید افزایش مخاطب و رونق سینما این روز‌ها عموم تماشاگران بسیار به‌روز هستند و جست‌و‌جو‌هایی را پیرامون هر فیلم و پیشینه سازندگان آن صورت می‌دهند و در کنار این موضوع، تبلیغ دهان به دهان که از قدیم‌الایام در سینما وجود داشته، باعث شده فیلم‌های باکیفیت مورد توجه و اقبال تماشاگران واقع شوند
احمد محمدتبریزی

جوان آنلاین: امسال در ۲۱ شهریورماه و همزمان با روز ملی سینما، رکورد تازه‌ای از میزان تعداد تماشاگران سینمای ایران در یک روز از سال جاری به ثبت رسید. مطابق با آمار به ثبت رسیده، تعداد کل مخاطبان سینما در این روز به ۲۷۹ هزار و ۴۶۱ نفر رسید و شهر‌های «تهران»، «مشهد»، «اصفهان»، «شیراز» و «کرج» بیشترین تعداد تماشاگران را به خود اختصاص دادند. در نظر گرفتن طرح فروش بلیت نیم‌بها در این روز به پیشنهاد سازمان سینمایی و همراهی شورای صنفی نمایش، سینماداران و دفاتر پخش و همچنین مصادف شدن روز ملی سینما با ایام تعطیل آخر هفته سبب شد تا تعداد بیشتری از مخاطبان سینما به تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران علاقه نشان دهند.

وجود عواملی نظیر پراکندگی جمعیت قابل توجه در شهر‌های «تهران» و «مشهد»، به علاوه وجود پردیس‌های سینمایی چندمنظوره و باکیفیت باعث شده این دو شهر همواره سهم قابل توجهی از تعداد مخاطبان را در آمار‌های ارائه شده در پایان هر ماه به خود اختصاص دهند.

به بهانه شکسته شدن رکورد تماشاگران روزانه سینمای ایران در سال جاری، «جوان» با مدیران دو پردیس سینمایی پرمخاطب در کشور به گفت‌و‌گو نشست. پردیس سینمایی «اطلس‌مال» شهر مشهد در روز ملی سینما میزبان حدود ۳ هزار و ۵۰۰مخاطب بود و پردیس «مگامال» شهر تهران نیز با استقبال بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ مخاطب مواجه شد و بدین ترتیب رکورد تعداد تماشاگران روزانه این سینما پس از چند سال شکسته شد.

تخصیص یارانه فرهنگی، پیشنهادی برای رونق پایدار سینما‌ها

جواد رحیمی، مدیر پردیس سینمایی «اطلس‌مال» شهر مشهد در خصوص اجرای طرح پیش فروش نیم‌بهای بلیت سینما و نقش آن در افزایش تعداد مخاطبان گفت: در روز‌های سه‌شنبه که بلیت سینما به صورت نیم‌بها به تماشاگران عرضه می‌شود، پردیس سینمایی اطلس‌مال به طور میانگین بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مخاطب را به خود اختصاص می‌دهد و این موضوع نشان‌دهنده این است که اجرای طرح فروش بلیت نیم‌بها، در استقبال مخاطبان از فیلم‌های روز سینمای ایران تأثیر بسیاری دارد.

رحیمی ادامه داد: در روز‌های تعطیل و خصوصاً جمعه‌ها نیز پردیس سینمایی اطلس‌مال میزبان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مخاطب است. زمانی که اعلام شد به مناسب روز ملی سینما در ۲۱ شهریور ماه بلیت به صورت نیم‌بها عرضه می‌شود، در این مجموعه شاهد مخاطبانی بودیم که به نظر می‌رسید به‌طور طبیعی سینما جایی در سبد فرهنگی و تفریحی آنها نداشته است و بیشتر بر اساس تبلیغات صورت گرفته، از طرح فروش نیم‌بهای بلیت در روز ملی سینما باخبر شده و راهی سالن‌های سینما شده بودند. این موضوع اتفاق بسیار مثبتی بود، چراکه این تجربه می‌تواند باعث شود تا آداب سینما رفتن به عنوان یک تفریح ارزان‌قیمت در زندگی اکثریت جامعه وارد شده و تثبیت شود.

وی بیان کرد: فروش نیم‌بهای بلیت عموماً در میزان اقبال تماشاگران در روز‌های تعطیل اثر‌گذار نیست، چراکه در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه و بدون در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی نیز مخاطبان استقبال قابل توجهی از فیلم‌های حاضر در سبد اکران نشان می‌دهند و حتی با تعداد کمتر مخاطب نیز شاهد آمار فروش قابل توجهی هستیم، اما اینکه در روز ملی سینما پای مخاطبان تازه‌ای به سالن‌های سینما باز شد، برای من بسیار جالب توجه بود و این موضوع نشان می‌دهد وجود فضای تبلیغاتی مناسب می‌تواند در میزان اقبال تماشاگران مؤثر باشد.

این مدیر سینما خاطرنشان کرد: هزینه تماشای فیلم در سینما تنها به تهیه بلیت خلاصه نمی‌شود و هزینه‌های جانبی همچون تهیه تنقلات و حمل‌و‌نقل هزینه‌ای را برای خانواده‌ها در پی دارد؛ بنابراین به‌طور میانگین یک خانواده چهار نفره مجبور است مبلغی حدود یک میلیون تومان برای حضور در سینما هزینه کند. به همین دلیل است که اجرای طرح فروش نیم‌بهای بلیت می‌تواند موجب شود اقشار مختلف جامعه به حضور در سالن سینما ترغیب شوند و این رویکرد برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

مدیر پردیس سینمایی اطلس‌مال با اشاره به لزوم به‌کارگیری راهکار‌های لازم برای افزایش تعداد مخاطبان سینما یادآور شد: در سال‌های پس از پاندمی کرونا پیشنهادی را به وزارت ارشاد ارائه کردم که البته چندان جدی گرفته نشد. برخی از اقشار اجتماع خصوصاً از طبقه‌های متوسط و ضعیف به صورت ماهانه یارانه‌ای را به صورت نقدی دریافت می‌کنند. در سال‌های پس از بحران کرونا که سینما‌ها دچار رکود شدیدی شده بودند، پیشنهاد کردم برای پیشبرد امور فرهنگی هر شهروند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغی را در نظر بگیرد تا اقشار مختلف اجتماعی بتوانند به صورت ماهانه و به وسیله کمک‌هزینه در نظر گرفته شده، فیلم‌های روز سینمای ایران را با تخفیف به تماشا بنشینند. به عقیده من در نظر گرفتن کمک‌هزینه‌ای تحت عنوان «یارانه فرهنگی» می‌تواند تأثیر زیادی در میزان اقبال مخاطبان در پی داشته باشد تا افراد جامعه بتوانند حداقل برای یک‌بار در ماه به صورت رایگان یا با در نظر گرفتن تخفیف ویژه به تماشای فیلم‌ها بنشینند. از آنجایی که این سهم قابلیت خرید و فروش ندارد و تنها به وسیله کدملی قابل دسترسی خواهد بود، در نتیجه حواشی خاصی را نیز در پی نخواهد داشت.

رحیمی ادامه داد: از مدیران سازمان سینمایی که با بدنه دولت در ارتباط هستند درخواست می‌کنم تا پیگیر اجرایی شدن طرح‌های اینچنینی باشند، چراکه علاوه بر اینکه باعث می‌شود سینما رفتن در سبد فرهنگی عموم شهروندان جامعه قرار بگیرد، رونق هرچه بیشتر سینما‌ها را نیز در پی خواهد داشت. البته برخی از سازمان‌ها و نهادها، بلیت‌های دارای تخفیف را برای کارکنان و خانواده‌های آنها درنظر می‌گیرند، اما نیاز است این موضوع در سطح کشور صورتی عمومی پیدا کند.

رحیمی در پایان گفت: در مشهد تعدادی سینما نظیر «هویزه» و «ویلاژ توریست» مشغول فعالیت هستند و هر یک تعداد مخاطبان قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند. با وجود این، پردیس سینمایی اطلس‌مال به عنوان سینمای دوم این استان شناخته می‌شود و همواره مورد اقبال مخاطبان بوده است. خوشبختانه بررسی آمار میزان فروش نشان می‌دهد که مخاطبان سینمای اجتماعی در اطلس‌مال پرتعدادتر از سایر سینما‌ها هستند. ما همواره تلاش می‌کنیم تعادل سانس‌بندی را در میان فیلم‌هایی از گونه‌های مختلف لحاظ کنیم. به عقیده من فیلم‌های «پیر پسر» و «زن و بچه» در زمان مناسبی روی پرده رفتند. به علاوه تبلیغ و ضدتبلیغ شکل گرفته پیرامون هر یک از این دو اثر باعث شد پیش از پیش مورد توجه و کنجکاوی مخاطبان قرار بگیرند. وقتی «پیر پسر» اکران شد به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم مخاطبان ایرانی بتواند بیش از سه ساعت روی صندلی سینما میخکوب شوند و به تماشای یک فیلم سینمایی بنشیند. در نتیجه کیفیت فیلم‌ها همواره عاملی تعیین‌کننده در میزان استقبال مخاطبان خواهد بود. از سوی دیگر فیلم‌های «ناتور دشت» و «آدم فروش» در ایام جشنواره با استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شدند، اما متأسفانه عدم ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب پیرامون هر یک باعث شده آنطور که شایسته است، مورد اقبال مخاطبان قرار نگیرند و فروش مناسبی را ثبت نکنند.

تأثیر بلیت نیم‌بها و تبلیغات گسترده رسانه‌ای

محمد قنبری، مدیر پردیس سینمایی مگامال در شهر تهران گفت: با توجه به اینکه امسال روز ملی سینما با روز جمعه مصادف شده بود و از طرف دیگر شورای صنفی نمایش اجزای طرح فروش نیم‌بهای بلیت در این روز را اعلام کرده بود، شاهد استقبال بسیار خوبی از جانب مخاطبان سینما بودیم. اطلاع‌رسانی و تبلیغات صورت گرفته پیرامون این موضوع از طریق تلویزیون و سایر رسانه‌ها به خوبی صورت گرفت و عموم جامعه از فروش بلیت نیم‌بها در این روز مطلع شدند. به علاوه فیلم‌های حاضر روی پرده سینما‌ها نظیر «پیر پسر»، «زن و بچه»، «ناتور دشت» «ناجورها» و «مرد عینکی» از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. مجموعه این شرایط باعث شد پردیس سینمایی مگامال روز‌های پررونقی را پشت سر بگذارد و خوشبختانه رکورد تعداد مخاطبان این سینما طی سالیان اخیر و در یک روز، در روز جمعه ۲۱ شهریور همزمان با روز ملی سینما شکسته شد و این پردیس سینمایی در مجموع میزبان بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ مخاطب بود.

قنبری ادامه داد: فروش نیم‌بهای بلیت در روز‌های سه‌شنبه در سراسر کشور مورد استقبال مخاطبان واقع می‌شود و این موضوع به یک سنت دائمی تبدیل شده است. بررسی آماری تعداد مخاطبان پردیس سینمایی مگامال نشان می‌دهد تعداد مخاطبان روز‌های سه‌شنبه نسبت به روز‌های دیگر بیشتر است. البته در ایام تعطیل مانند روز‌های پنج‌شنبه و جمعه نیز این مجموعه روز‌های پرتماشاگری را سپری می‌کند که البته در این میان کیفیت فیلم‌ها و برنامه‌ریزی اکران نیز عاملی تعیین‌کننده است.

قنبری افزود: مهم‌ترین موضوع در میزان اقبال تماشاگران، کیفیت فیلم‌های به نمایش درآمده است. هر اندازه فیلم‌های با کیفیت در ژانر‌های مختلف نظیر کمدی، اجتماعی، انیمیشن و کودک و نوجوان تولید شوند و وزارت ارشاد پروانه ساخت را در اختیار فیلم‌های باکیفیت قرار دهد، این موضوع در کنار تبلیغات مناسب در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی می‌تواند باعث شود سینما به عنوان یکی از تفریحات ارزان‌قیمت برای مردم جایگاه خود را تثبیت کند و بدون شک در این شرایط، عواملی نظیر فعالیت پلتفرم‌ها و سکو‌های نمایش خانگی اثری بر میزان فروش فیلم‌ها نخواهند داشت.

مدیر پردیس سینمایی مگامال بیان کرد: استقبال از فیلم‌های اجتماعی از ایام نوروز و با اکران فیلم «رها» اتفاق افتاد. با وجود اینکه «رها» فیلمی تلخ بود، اما به دلیل کیفیت مناسب آن با استقبال تماشاگران مواجه شد. در ادامه نیز با اکران «پیر پسر» و «زن و بچه» همچنان شاهد استقبال از فیلم‌های اجتماعی هستیم. این روز‌ها عموم تماشاگران بسیار به‌روز هستند و جست‌و‌جو‌هایی را پیرامون هر فیلم و پیشینه سازندگان آن صورت می‌دهند و در کنار این موضوع، تبلیغ دهان به دهان که از قدیم‌الایام در سینما وجود داشته، باعث شده فیلم‌های باکیفیت مورد توجه و اقبال تماشاگران واقع شوند.

برچسب ها: سینما ، مخاطب ، هنر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار