کد خبر: 939747
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
در پی فراخوان خودجوش دانشجویی در فضای مجازی با هشتگ «روزه نجات» اجتماع بزرگ دانشگاهیان در حمایت از کودکان و مردم مظلوم یمن پی‌ریزی شد و دانشجویان بعد از گذشت سه روز اعتکاف و روزه‌داری متوالی در مسجد دانشگاه تهران، با قرائت بیانیه پایانی صدای مظلومیت مردم یمن را جهانی کردند.
گندم زمانی
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشور، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، عبدالکریم المطری مسئول دفتر بین‌الملل مؤسسه بنیان التنمویه یمن، محمدحسین صفارهرندی عضومجمع تشخیص مصلحت نظام، مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران از جمله چهره‌هایی بودند که طی این سه روز در جمع دانشجویان حاضر شدند.

پیام رهبری به جمع دانشجویان روزه‌دار
دانشجویان روزه‌دار همچنین میزبان تعدادی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و هنری و رسانه‌ای دیگر نیز بودند، مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون، اصغر نقی‌زاده بازیگر سینما، محمد انصاری بازیکن تیم پرسپولیس، حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، میلاد عرفان‌پور شاعر، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، محمود کمره‌ای رئیس بنیاد حامیان دانشگاه تهران در دومین روز از مراسم پویش اعتکاف روزه نجات حاضر شدند. حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جمع دانشجویان ضمن ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به این جمع از جانب ایشان بیان داشت: «شما در حد بضاعت خود حامی مظلوم شده‌اید.» یکی از اقدامات جالب توجه جمع حاضر این بود که دانشجویان طی این سه روز وعده ناهار خود را جمع‌آوری کرده و در مناطق محروم تهران و بین نیازمندان توزیع کردند.

پاسخ جمع دانشجویی به القائات و شبهات
جمعی از حاضران در این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» نظر خود را نسبت به برخی شبهات و القائات مطرح شده از سوی برخی افراد در جامعه مبنی بر ضرورت نداشتن هرگونه کمک یا اقدامات حمایتی از مردم ستمدیده یمن مطرح ساختند.
برخی از این دانشجویان که جزو گروه‌های فعال جهادی در سطح کشور بودند، اعتقاد داشتند حتی در بدترین مناطق محروم کشور هم به ستمدیدگی کودکان یمن وجود ندارد. عده‌ای از بانوان حاضر در این پویش با الهام‌گیری از عواطف مادرانه معتقد بودند، تمامی کودکان در هر کجای دنیا مظلوم‌ترین هستند و نباید تحت تأثیر سیاست‌های خصمانه و کینه‌توزی‌ها قرار بگیرند. دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه تهران دلیل این پویش به اهداف این تجمع اشاره کرد و با بیان اینکه این اقدام در اعتراض به فاجعه انسانی یمن بوده، ادامه داد: پیوند ظلم‌ستیزی با بندگی خدا، استقامت و امساک غذا سه محور اصلی این اقدام همراه با روزه‌داری بود.
دیگر دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران اظهار داشت: حتی کودکان آفریقایی از حمایت سلبریتی‌های هالیوودی برخوردار هستند. این در حالی است که هیچ کس به سمت کودکان یمن نمی‌رود و گویی منطقه‌ای ایزوله شده است.
دانشجوی پزشکی روزه‌دار حاضر در این پویش به شعر سعدی اشاره داشت که می‌گوید: «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز. یک گوهرند» و در ادامه تصریح کرد: ما در اسلام هیچ مرز جغرافیایی نداریم و تنها مرز مستکبر و مستضعف داریم. بر همین اساس این اجتماع سیاسی- انسانی حداقل‌ترین اقدام برای یاری کردن ۲۰ میلیون مردم گرسنه یمن است.
دانشجوی کارگردانی تئاتر دانشگاه تهران دیگر فردی بود که در اینباره اظهار داشت: ما باید کاری کنیم تا دنیا متوجه سکوت سازمان‌های بین‌المللی در قبال مردم یمن باشد. یکی از فارغ‌التحصیلان علوم تربیتی دانشگاه تهران اظهار داشت: ما قبل از هر ایرانی، یک انسانیم. سکوت هر فردی یعنی رضایت به ظلمی که صورت می‌گیرد.
دانشجوی متالوژی دانشگاه تهران با اشاره به بخشی از صحبت‌های مسئول دفتر بین‌الملل مؤسسه بنیان التنمویه یمن اظهار داشت: طبق گفته این فرد، یمن سرشار از منابع طبیعی و فوق‌العاده است، اما با وجود این ثروت، فقیرترین کشوری هستیم که هر ۱۰ دقیقه یک کودک به دلیل گرسنگی از بین می‌رود و این به دلیل حضور ۳۰ ساله یک حکومت جاهل و ظالم است.
گفتنی است برنامه «روزه نجات» که از روز چهارشنبه آغاز شده بود، روزگذشته با سخنرانی حجت‌الاسلام ابوترابی فرد و قرائت بیانیه پایانی این دانشجویان مقابل در اصلی دانشگاه تهران پایان یافت. شرکت‌کنندگان در پویش روزه نجات در بیانیه خود ضمن اعلام آمادگی برای پیوستن به هرگونه اقدام بین‌المللی مردمی در کشور‌های جهان، خواستار آن شدند که سازمان ملل هر چه زودتر به تثبیت وضعیت سیاسی این کشور کمک کند.
باشد که همین بضاعت اندک جمع دانشجویی صدای مظلومیت کودکان یمن در جهان را فریاد بزند و تلنگری بر منفعلان و نهاد‌های رسمی وارد سازد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار