کد خبر: 938894
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود، هر چه منابع در صندوق توسعه ملی است تا سقف ۱۶۹ هزار میلیارد تومان استفاده شود، گفت: این پیشنهاد خوشبختانه اصلاح شد و سهم ۲۰ درصد برای صندوق منظور شده‌است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، محمد حسینی با بیان اینکه روش تهیه و تدوین و ارقام کلان لایحه بودجه ۹۸ مربوط به فضای عادی سال‌های گذشته بود، تصریح کرد: این لایحه مانند بودجه سال ۹۷ تدوین شد، در حالی که شرایط کشور نسبت به قبل نیست و نمی‌توان یک سند معتبر مالی که باید نقش ویژه در شرایط بحرانی ایفا کند، به گونه‌ای تنظیم شود که پیام درخور‌توجهی نداشته باشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه دقیقاً برای اولین بار بعد از ۴۰ سال، مقام معظم رهبری ضرورت دیدند که رهنمود‌هایی به صورت مشخص برای لایحه بودجه در این برهه حساس داشته باشند، تصریح کرد:، چون بودجه مانند سنوات گذشته بوده و شرایط پیش‌رو پیش‌بینی نشد و دیگر آنکه نمی‌توان با نگاه‌های گذشته، کار را مدیریت کرد، به مسئولان رهنمود و توصیه داشتند. وی ادامه داد: یکی از رهنمود‌ها انقباضی‌شدن هزینه‌ها و پرهیز از هزینه‌های غیرضروری بود. از دیگر مباحث که شرایط ویژه‌ای دارد، تقویت بنیه دفاعی و مسائل مربوط به موازی‌کاری‌ها و شفافیت است که باید مدنظر قرار می‌گرفت.
حسینی در رابطه با سهم صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: دولت در لایحه پیشنهاد داده بود اگر نتوانستیم نفت بفروشیم، تا سقف ۱۶۹ هزار میلیارد تومان که بالاتر از رقم مصوب قانون برنامه ششم توسعه (۱۱۵ هزار میلیارد تومان) است از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود. یعنی آنکه هر چقدر تاکنون نفت فروخته شده و سهم آن به صندوق توسعه از سال‌های قبل واریز شده، دولت می‌تواند در لایحه بودجه ۹۸ از آن استفاده کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس تأکید کرد: این موضوع نگران‌کننده بود و سهمی که برای بخش خصوصی به منظور ایجاد اشتغال و رونق طرح‌ها در نظر گرفته شده بود، عملاً با کندی یا توقف روبه‌رو می‌شد. در حالی که باید پیام بودجه به جامعه امیدبخش باشد. وی با اعلام اینکه یک‌شنبه پیش‌رو قرار است لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس ارائه شود، گفت: چنانچه توصیه‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری به علت کمبود وقت کارشناسی دقیق نشده باشد در کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق می‌توانیم کامل‌تر و با نگاه جدیدی منطبق با شرایط که باید برای دو سال آینده در نظر گرفته شود، بپردازیم.
به گفته این نماینده مجلس باید بتوان منابع را به درستی تسهیم و هزینه‌ها را کنترل کرد. قطعاً نمی‌توان به تمامی مسائل و مشکلات اقتصادی اعم از رکود، تأمین کالا‌های مورد نیاز تولید، فروش نفت، نفت و ارتباط بانکی و روابط مالی در بودجه پرداخت؛ بنابراین همه ابزار‌های مبارزه با تحریم را نمی‌توان در بودجه متبلور کرد.
حسینی در مورد میزان و سهم مالیات‌ها برای سال آینده یادآور شد: به نظر می‌رسد باید در سال آینده به سمتی برویم که مالیات بخش تولید کاهش یابد و کمتر بپردازند. گفته شد در لایحه ۱۲۶ هزار میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی شده که امسال نیز ۱۱۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد؛ بنابراین نیاز به ابزار شناسایی به منظور فرار مالیاتی و فعالیت‌های غیرشفاف داریم. وی ادامه داد: مجهز شدن فروشگاه‌ها به پایانه‌های فروش می‌تواند شفافیت در منافع و گردش مالی را ایجاد کند که منجر به اخذ مالیات عادلانه و شفاف شود. حسینی در مورد میزان وابستگی بودجه به نفت نیز گفت: آنچه ملاک وابستگی است هزینه‌ها به درآمد‌های نفتی بوده و نه کل وابستگی بودجه به نفت بلکه یکی از آرزو‌ها این است که بتوان تمامی منابع نفت و گاز را برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی) استفاده کرد. در حال حاضر میزان وابستگی بودجه نفت رقم گفته شده ۴۰ تا ۴۵ درصد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار