کد خبر: 935067
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
اسفندماه بود که خبر تخریب بازار غیرقانونی فروش پرندگان در فریدونکنار که یکی از نگرانی‌های محیط‌زیستی‌ها بود، منتشر شد.
عليرضا سزاوار
اسفندماه بود که خبر تخریب بازار غیرقانونی فروش پرندگان در فریدونکنار که یکی از نگرانی‌های محیط‌زیستی‌ها بود، منتشر شد. اما اکنون بازار پرنده‌فروشی فریدونکنار جای بهتر و بزرگ‌تری بر پا شده است. صیادان و پرنده‌فروشان هم در موقعیت مناسب‌تری پرندگان را می‌فروشند و از این نسل‌کشی سود می‌برند.
در بازار فروش پرندگان در فریدونکنار تنها پرنده‌های مناطق فریدونکنار، ازباران و سرخه‌حصار فروخته نمی‌شود بلکه این بازار، کل استان مازندران را درگیر کرده است؛ همین قضیه هم انگیزه و رقابتی را در این بازار ایجاد کرده. هزینه اجاره دام‌گاه‌های فصلی ۱۵تا ۳۰میلیون تومان است که نشان‌دهنده رونق حواشی این بازار است. در منطقه فریدونکنار ما با شکار و صید مواجه نیستیم بلکه با یک نسل‌کشی و گوشت‌فروشی طرف هستیم. حتی هشدار درباره شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هم جلوی شکارچیان را نگرفته است. به همین دلیل سود بسیار بالاست که شکارچیان و فروشندگان در مواجهه با ممنوعیت‌ها تهدید به اغتشاش می‌کنند. این در حالی است که شورای تأمین مازندران دی پارسال با حضور فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور مصوبه‌ای را گذراند که براساس آن برای تمامی دستگاه‌ها در زمینه برچیدن بساط شکار غیرمجاز در استان تکلیف تعیین کرده بود. از طرف دیگر، براساس توافقاتی که سال گذشته اداره محیط‌زیست مازندران با نمایندگان شکارچیان داشت، علاوه بر ساماندهی بازار، قرار شد تور‌های هوایی به‌طور کامل جمع شوند.
محیط‌زیست مازندران قول داده بود که «۱۰۰ درصد در فریدونکنار قانون را اجرا خواهیم کرد؛ این کار را آغاز کرده‌ایم و براساس قانون، ما ضابط قضایی هستیم.» ولی آنچه امروز در مازندران اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد که قانون به درستی اجرا نشده است. در منطقه فریدونکنار در زمینه شکار پرندگان، سنتی وجود داشته که خیلی هم در حال حاضر به آن استناد می‌شود. به طور نمونه مقامات محلی این بخش، از شکار و صید پرندگان در این منطقه دفاع و به ریشه تاریخی صید پرندگان در این منطقه که معیشت مردم بوده استناد می‌کنند.
مقابله با صید پرندگان وحشی در شمال کشور چند سالی است که آغاز شده، اما تاکنون هیچ یک از مصوبات و تصمیمات مسئولان نتوانسته مانع این کشتار شود. در عوض بی‌نتیجه‌بودن برخورد با شکارچیان باعث شده صید پرنده‌ها به دیگر نقاط کشور هم سرایت کند و امسال هم دام‌های هوایی در تالاب شادگان خوزستان برپا شده است. این‌ها همه یعنی برنامه پنج ساله مقابله با شکار پرندگان در فریدونکنار با شیب ملایم که سال ٩٣ تدوین شده بود، شکست خورده است. صیاد‌ها متحدتر شده‌اند و بازار قوی‌تر و پرندگان مرده هنوز مشتری دارند. همه ساله در فصل سرما ۱۵۰ گونه از پرندگان، زمستان گذران با جمعیت ۵/۱ میلیونی به خصوص از منطقه سیبری به تالاب و آببندان‌های مازندران کوچ می‌کنند که طبق برآورد اولیه سالانه حدود ۵۰۰ هزار بال از این پرندگان با روش‌های غیرقانونی شکار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار