کد خبر: 928380
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
مواضع روس‌ها باعث شده تا صهیونیست‌ها سقوط ایلوشین را به اهرمی برای محدود کردن فعالیت‌های جنگنده‌های اسرائیلی استفاده کند.
مواضع روس‌ها باعث شده تا صهیونیست‌ها سقوط ایلوشین را به اهرمی برای محدود کردن فعالیت‌های جنگنده‌های اسرائیلی استفاده کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد، دولت روسیه با نپذیرفتن تصمیم رژیم صهیونیستی برای اعزام هیئتی عالی‌رتبه جهت توضیح درباره انهدام هواپیمای روسی در سوریه، از آن‌ها خواست توضیحات‌شان را غیرحضوری ارائه کنند. هرچند مقامات کرملین این ادعای هاآرتص را تکذیب کردند، اما بیانیه روسیه درباره تحویل دادن سامانه‌های پدافند موشکی اس ۳۰۰ به ارتش سوریه و تماس تلفنی پرتنش سران تل‌آویو و مسکوباعث شده روابط دو طرف به بدترین شرایط خود برسد. هفته گذشته یک فروند هواپیمای ایلوشین ۲۰ متعلق به نیروی هوایی روسیه هنگام گشت‌زنی با ۱۵ خدمه بر فراز لاذقیه به خاطر اقدام فریبکارانه خلبان جنگنده صهیونیست، مقابل آتش سامانه‌های پدافند موشکی سوریه قرار گرفت و منهدم شد، از آن زمان روسیه مواضع تندی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و حتی اولین محموله از تسلیحات جدید ضدهوایی را به سوریه تحویل داده است. تحلیلگران اسرائیلی نوشتند پوتین پیش از این از حملات اسرائیل به سوریه نگران بوده و حالا اهرمی به دست آورده است که به راحتی از آن دست نخواهد کشید. آموس هارل، تحلیلگر سرشناس اسرائیلی در هاآرتص نوشت: «روسیه احتمالاً تلاش خواهد کرد آزادی عمل اسرائیل را بر فراز سوریه مهار کند، حتی اگر تحقیقات نشان دهد اسرائیل مقصر نیست.»‌این تحلیلگر در ادامه آورده است: «پوتین هم اکنون یک اهرم جدید برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل دارد، سخت است ببینم او از این اهرم به خاطر روابط شخصی نزدیک با نتانیاهو استفاده نکند، روسیه مطمئناً تلاش خواهد کرد از این حادثه نهایت استفاده را ببرد.»

سیاست سرگردان امریکا در سوریه
مقامات امریکایی بار دیگر تأکید کردند نیرو‌های این کشور در سوریه خواهند ماند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با هدف اخلال در فرآیند سیاسی جنگ سوریه و جلوگیری از احیای این کشور صورت می‌گیرد. «جیمز جفری» فرستاده امریکا در امور سوریه گفت که در پرتو توقف نسبی درگیری‌ها در سوریه، فرصت بررسی نحوه ورود به روند سیاسی با هدف دستیابی به تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات وجود دارد. ناظران معتقدند امریکا از هر فرصتی استفاده می‌کند تا روند مذاکرات سیاسی را از ریل آستانه خارج کند و مجدداً بر اساس بیانیه ژنو پیش ببرد که مطلوب واشنگتن است. مقامات امریکایی می‌گویند در بیانیه ژنو بر انتقال قدرت از بشار اسد تأکید شده است. ظاهراً مهم‌ترین اهرم واشنگتن برای رسیدن به اهداف خود حضور نیرو‌های امریکایی در بعضی مناطق کردنشین در شمال شرقی سوریه است. جیمز جفری که اخیراً در وزارت خارجه امریکا پرونده سوریه به او محول شده در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» تأکید کرد که نظامیان امریکایی در سوریه به منظور تحقق سه هدف باقی خواهند ماند؛ ریشه‌کنی داعش به گونه‌ای که عدم بازگشت آن تضمین شود و اتفاقی که در سال ۲۰۱۲ پس از خروج امریکا از منطقه و بازگشت القاعده در قالب داعش رخ داد، تکرار نشود. وی افزود که دومین هدف این است که ما خواهان مشارکت دیپلماتیک و نظامی متحدان برای دستیابی به هدف مورد نظر یعنی خروج ایران از سوریه هستیم و سومین هدف نیز اجرای روند سیاسی است. جفری تصریح کرد که واشنگتن با همکاری مسکو برای تحقق هدف مورد نظر یعنی خروج ایران از سوریه تلاش می‌کند، چرا که «تن‌ها روس‌ها هستند که می‌توانند به خروج ایران از سوریه کمک کنند.»‌ این ادعای جفری در حالی است که مقامات روسی گفته‌اند نه می‌خواهند و نه می‌توانند ایران را مجبور به ترک سوریه کنند. این مقام امریکایی با تأکید بر اینکه برای خروج ایران از سوریه هرگز به استفاده از زور نظامی متوسل نخواهیم شد، اظهار داشت: «ما الگو‌هایی درباره خروج نیرو‌های نظامی از مناطق جنگ به محض پایان یافتن جنگ داریم، امریکا در دهه ۷۰ پس از پایان جنگ ویتنام این کشور را ترک کرد و خروج ایرانی‌ها از سوریه نیز یک خواسته غیرعادی نیست.» جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تأکید کرده است که حضور ایران در سوریه قانونی و بر اساس خواسته دولت این کشور بوده و خروج مستشاران ایرانی از سوریه تنها در صورت درخواست دولت این کشور انجام خواهد شد. فرستاده امریکا در سوریه درباره برکناری «بشار اسد» از قدرت نیز گفت که «برکناری اسد از طریق روند قانون اساسی میسر است همچنان که برای «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق این اتفاق افتاد، زیرا وی نتوانست مانع سیطره داعش بر عراق شود. این سخنان فرستاده امریکا در حالی است که امریکا در چند سال گذشته از جنگ علیه سوریه بر گزینه نظامی برای برکناری بشار اسد از قدرت تأکید کرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار