کد خبر: 926902
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
8 گام ساده برای حل مسئله
بشر همواره عادت داشته موضوعات را پیچیده‌تر از آنچه هستند، نشان دهد. برای حل بهتر مسئله سعی کنید موضوع را ساده کنید. همه جزئیات و شاخ و برگ‌ها را دور بریزید و به اصل موضوع بپردازید. همانطور که همه ما می‌دانیم، اغلب موضوعات ساده، ثمربخش‌تر هستند
ترجمه‌ و تنظیم: نیلوفر دستمزد
تا حالا به خودتان به عنوان حلال مسائل فکر کرده‌اید؟ همه ما ممکن است در محل کار و در زندگی روزمره خود با مشکلاتی روبه‌رو شویم. مسائل و مشکلات به شکل‌ها و طرق مختلف از جمله مشکلات مادی، روزمره یا مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر وجود دارند. حل مسئله شامل روش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای یافتن بهترین راه‌حل برای مشکل است. اما چگونه می‌توانیم مهارت‌های حل مسئله را در خودمان بالا ببریم؟ برای حل مشکلات و مسائل نیازی نیست که از هوش فوق‌العاده‌ای بهره‌مند باشید بلکه فقط نیاز به تمرین دارید. تمرین کنید تا منطقی به مشکلات نگاه کنید و ذهنیتی باز و روشن نسبت به آن‌ها داشته باشید. حتی اگر نمی‌دانید که مشکل را چطور حل کنید، ابتدا به این فکر کنید که مشکل از کجا شروع شده و اتفاق افتاده است. سپس با حفظ آرامش سعی کنید با به کار‌گیری منطق خود به راه‌حل‌های مناسبی دست یابید. با وجود اینکه حل مسئله حس رضایت و موفقیت را در فرد القا می‌کند، برخی افراد از قرار گرفتن در موقعیت‌های پیچیده و مسئله‌ساز اجتناب می‌کنند. بیشتر افراد معتقدند حل کردن مشکلات نیاز به هوش بالایی دارد، در حالی که اینطور نیست بلکه با به کارگیری چند نکته ساده، قادر به ارائه راه‌حل‌های عالی خواهید بود.

۱- اصل مسئله را درک کنید
«اگر برای حل مشکلی یک ساعت زمان داشته باشم، ۵۵ دقیقه آن را صرف فکر کردن درباره آن مشکل و ۵ دقیقه آن را صرف یافتن راه حل می‌کنم.» (آلبرت انیشتین)
می‌دانم که به نظر خیلی ساده و فلسفی می‌آید، اما من معتقدم دلیل غیر قابل حل باقی ماندن برخی مشکلات این است که تمرکز برای درک صحیح مسئله انجام نشده است. در دوران کودکی‌ام هر زمانی که قادر به حل مسائل ریاضی نبودم از پدرم کمک می‌گرفتم و او هرگز راه مستقیم حل مسئله را به من نمی‌گفت و به جای آن از من می‌خواست تا صورت‌مسئله را دو یا چندین بار بخوانم.
این کار بسیار خسته‌کننده بود، اما اکثر اوقات با چندین بار خواندن صورت‌مسئله به این نتیجه می‌رسیدم که من واقعاً مسئله را اشتباه متوجه می‌شدم. به محض اینکه شما به مسئله واقعی پی ببرید، راه‌حل صحیح نیز به دنبال آن پیدا خواهد شد. برای این منظور از خودتان سؤال‌های اساسی در رابطه با آن مسئله بپرسید و برای حل راحت‌تر و سریع‌تر، زمان بیشتری را برای فهم مشکل اصلی بگذارید.

۲- مشکل خود را ساده‌سازی کنید
بشر همواره عادت داشته موضوعات را پیچیده‌تر از آنچه هستند، نشان دهد. برای حل بهتر مسئله سعی کنید موضوع را ساده کنید. همه جزئیات و شاخ و برگ‌ها را دور بریزید و به اصل موضوع بپردازید. همانطور که همه ما می‌دانیم، اغلب موضوعات ساده، ثمربخش‌تر هستند.

۳- این طرز تفکر که «من همه چیز می‌دانم» را کنار بگذارید
سعی کنید از روند تغییرات و شکل ابتدایی و کنونی مشکل آگاهی پیدا کنید و ذهنیت «من همه چیز می‌دانم» را دور بریزید، چون اگر اینطور بود، مشکل را می‌شناختید و در نتیجه راه‌حلی نیز برای آن داشتید. سؤال‌های پایه‌ای درباره مشکل را از خودتان بپرسید تا به مشکل اصلی برسید و روند تغییرات مشکل را یادداشت کنید تا مسئله‌ای که درصدد حل آن هستید برایتان بسیار واضح شود.

۴- مشکل را در ذهنتان مجسم کنید
تصویری از نحوه تغییرات مسئله را ترسیم کنید. تصویر‌سازی اغلب عاملی کمک کننده است. بدون هیچ اصول و تکنیک، تصویری ساده رسم کنید. این تصویر ساده می‌تواند تصورات پیچیده ذهنی شما را در رابطه با مسئله، بسیار ساده کند.

۵ - به دنبال راه‌حل‌های ساده، اما خلاقانه باشید
به کار‌گیری راه‌حل‌های ساده به معنی بی‌اهمیت یا کوچک بودن مسئله نیست بلکه نتایجی که از راه‌حل‌های ساده و بدیهی می‌گیرید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. سعی کنید در این راه خلاق باشید. یافتن راه‌حل‌های خلاقانه به میزان خلاقیت شما بستگی ندارد، بلکه به بررسی جوانب مختلف راه‌حل‌ها بستگی دارد.

۶ - برای تشخیص بهتر مشکل از روش پرسش «پنج چرا» استفاده کنید
اگر در رابطه با یک مسئله دائماً بپرسید «چرا؟» می‌توانید به عامل اصلی و ریشه‌ای یک مسئله نفوذ پیدا کنید و به این ترتیب می‌توانید بهترین راه‌حل را بیابید و ریشه مشکل را یک بار برای همیشه حل کنید. شما با پرسیدن «چرا؟» آن هم فقط پنج بار می‌توانید به عمق مسئله پی ببرید. برای مثال اگر مشکل را «همیشه دیر رفتن به سر کار» در نظر بگیرید، از خود بپرسید چرا دیر به سرکار می‌روم؟
چون همیشه بعد از به صدا درآمدن آلارم گوشی دکمه «چرت زدن» را می‌زنم تا بتوانم بیشتر بخوابم. چرا می‌خواهم بیشتر بخوابم؟ چون احساس خستگی می‌کنم. چرا احساس خستگی می‌کنم؟ چون شب قبل دیر خوابیدم. چرا دیر خوابیدم؟ چون با نوشیدن قهوه احساس خواب آلودگی نمی‌کردم یا زمانم را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراندم. چرا قهوه نوشیدم؟ برای از بین بردن احساس خواب آلودگی در محل کارم، چراکه شب قبل خواب کافی نداشتم.
اگر سعی نکنید که به علت اصلی مشکل پی ببرید هر روز صبح موقع بیدار شدن همین روال را خواهید داشت. اما در حقیقت برای حل مشکل دیر رفتن به محل کارتان نیاز است که موقع خوابیدن از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید و در این صورت در صبح انرژی بیشتری خواهید داشت و به قهوه نیز نیاز پیدا نخواهید کرد.

۷- لیستی از راه‌حل‌های ممکن را یادداشت کنید
همه راه‌حل‌های ممکن را بررسی کنید. حتی اگر به نظر مسخره بیایند. از فکر‌های خلاقانه جهت به‌کارگیری راه‌حل‌های بالقوه استفاده کنید. راه‌حل‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را احمقانه و بی‌فایده تلقی نکنید. چون اغلب این ایده‌ها از راه‌حل‌های بدیهی مؤثرتر هستند.

۸- از زبانی که امکان‌سازی خلق می‌کند استفاده کنید
با عباراتی از جمله «چه می‌شد اگر...» و «تصور کن اگر...» و نظیر اینها، افکارتان را هدایت کنید. این عبارات ذهن شما را برای راه‌حل‌های خلاقانه یاری می‌دهد. از به کار بردن عبارات منفی همچون «من فکر نمی‌کنم...» یا «این درست نیست...» اجتناب کنید.

سعی کنید به مشکلات به عنوان موضوعات «ترسناک» نگاه نکنید، چراکه این نگرش بر راه‌حل‌های شما کاملاً تأثیرگذار است. سعی کنید با مشکلات عادی برخورد کنید و در موردشان هیچ قضاوتی نکنید. تمرین کنید آرامش خود را حفظ و مشکل را درک کنید و موضوعات را پیچیده نکنید.
منبع: www. social. hays. com
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار