کد خبر: 911145
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
نگاهی به رویداد‌های حوزه نشر و کتاب
تشریح روند برگزاری هشتمین دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی...
فرزین ماندگار
در گزارش پیش رو از حوزه کتاب و نشر به تجدید چاپ چهار کتاب «شهید دیالمه»، تشریح روند برگزاری هشتمین دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی، ترجمه اثر دیگری از «نیکلاس کلاشنیکف» به فارسی، انتشار رمان خاطرات زنی که از چنگال بهائیت گریخت و نیز کشف محموله‌ای تازه از کتاب‌های قاچاق در یک صحافی اشاره می‌کنیم.
در تازه‌ترین مورد از بازار نشر چهار کتاب «صبر»، «امام»، «انتظار» و «انسان خلوت و خلوت انسان» از شهید عبدالحمید دیالمه از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

دفتر نشر معارف با همکاری مرکز نشر آثار و اندیشه‌های شهید دیالمه تاکنون ۹ کتاب از مباحث این اندیشمند جوان و انقلابی را در قطع پالتویی منتشر کرده است و در سال جاری ۹ اثر و سخنرانی‌های منتشر نشده وی را نیز منتشر می‌کند. عناوین ۹ کتاب منتشر شده از شهید دیالمه عبارتند از:
۱- انتظار، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم (۱۵۶ صفحه) ۲- زهد و آزاداندیشی، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم (۷۲ صفحه) ۳- فقر، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم (۵۲ صفحه) ۴- شفاعت، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم (۶۰ صفحه) ۵- صیرورت انسان بر صراط مستقیم (۹۰ صفحه) ۶- امام، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم (به انضمام بحثی درباره ولایت فقیه)، (۶۰ صفحه) ۷- توکل، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم (۶۶ صفحه) ۸- صبر، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم (۴۸ صفحه) ۹- انسان خلوت و خلوت انسان (۸۰ صفحه). که از این میان، چهار کتاب «صبر»، «امام»، «انتظار» و «انسان خلوت و خلوت انسان» به چاپ دوم رسید.
در بخشی از مقدمه آثار شهید دکتر دیالمه که توسط مرکز تدوین مرکز نشر آثار و اندیشه‌های شهید دیالمه نوشته شده، آمده است: «جاده «احیای اندیشه دینی» بیش از آن‌که نیازمند سن و عمر طولانی باشد نیازمند درکی عمیق از سیره و سلوک پیامبر رحمت (ص)، ائمه هدی (ع)، دست‌‏پرورده‌های آنان و علمای این مکتب است؛ لذا می‌توانی در این جاده جای پای جوانی انقلابی و مخلص، چون شهید دکتر دیالمه را نیز مشاهده کنی و طنین صدای دردمندش را در این راه بشنوی.
دیالمه با نگاه جامعی که به ضعف‌های فکری و انحرافات موجود در جامعه آن روز داشت چاره را در دو حرکت همسو دید: ۱. تدوین مفاهیم صحیح دینی و تبیین آن برای نسل جوان، ۲. به نقد کشیدن افکار و اندیشه‌های انحرافی و التقاطی.
«معیاردهی» ویژگی برجسته کلاس‌های درس شهید دیالمه است که مخاطبانش را با شاخص‌ها و موازین دینی آشنا کند تا در دام گروه‌ها و جریان‌های ضداسلامی مطرح آن روز جامعه گرفتار نشوند. شهید دیالمه در این مباحث بر آن است تا به صراط مستقیم از زاویه‌ای نو بنگرد و ضرورت ضابطه‌مند بودن این مسیر را در نگاه یک مسلمان روشن سازد. هدف شهید نشان دادن ظرافت این راه و ضرورت الگوبرداری دقیق از رفتار و منش و به عبارتی سبک زندگی پیامبر و معصومین (ع) است و از همین رو است که بیشتر از ضوابط این راه سخن می‌‏گفت...»

اثر دیگری از «نیکلاس کلاشنیکف» به فارسی ترجمه شد

خبر دیگر از عرصه کتاب اینکه گروه نمک (کودک و نوجوان) انتشارات عهد مانا، «نگهبان قوچ‌های وحشی» نوشته نیکلاس کلاشنیکف را با ترجمه مجید عمیق منتشر کرد.
نگهبان قوچ‌های وحشی داستانی پرعاطفه است که نوجوانان ایرانی می‌توانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند. داستان، روایتگر انسانیت و گریز از تنهایی شخصیتی است که در اوایل زندگی همسر و فرزندش را از دست می‌دهد. از طرفی مردم قبیله‌اش، به بهانه اینکه «تورگن» (قهرمان داستان) با شیاطین در ارتباط است با او قطع رابطه می‌کنند و این بر تنهایی تورگن اضافه می‌کند. در ادامه تورگن که روحیه لطیف و مهربانی دارد، با دیدن گله‌ای از قوچ‌ها که برای چرا، به محدوده خانه تورگن آمده بودند، خود را مأمور خدمت به آن‌ها می‌کند و...
در این اثر شناخته‌شده جهانی، که برنده جایزه نیوبری نیز شده است، نویسنده بدون ادعای دینی‌نویسی، معنویت پنهانی به وجود آورده که به‌نوعی استمرار راه معنوی و کمال‌جویانه و انسانی است و یکی از نشانه‌های آن در ندا‌های غیبی که در خواب‌های تورگن به او می‌رسد، دیده می‌شود.
این داستان که برای گروه سنی بالای ۱۰ سال تألیف و ترجمه شده است، نوشته نویسنده برجسته روسی، نیکلاس کلاشنیکف است که مجید عمیق آن را ترجمه کرده و گروه نمک (کودک و نوجوان) انتشارات عهد مانا آن را با قیمت ۱۰ هزار تومان راهی بازار کتاب کرده است.

خاطرات زنی که از چنگال بهائیت گریخت

اما رمان «فریب» که در ۳۲۰ صفحه با آراست و ویراستی زیبا در انتشارات عهد مانا منتشر شده است نوشته مهناز رئوفی است که خود از بدو تولد بهایی بوده و توانسته است از چنگال بهائیت بگریزد.
این رمان داستان خودنوشت زنی است که در اثر مشکلات زندگی‌اش گرفتار تشکیلات بهائیت شده و خانواده خود را نیز گرفتار می‌کند.
در این کتاب، هنرمندانه به تبیین ماهیت واقعی فرقه ضاله بهائیت و تشکیلات مافیایی آن پرداخته و ضمن روایت این داستان واقعی به شیوه‌های فریبکارانه این شیادان اشاره می‌ورزد به طوری که خواننده را آنچنان با قصه خود همراه می‌سازد که از خود می‌پرسد، این اتفاق چگونه حادث شد.
آلودگی و پلیدی غیرقابل تصور سران این فرقه از موضوعات مهمی است که به خوبی مورد دقت نظر و توجه نویسنده قرار گرفته است. ارزش‌ها و ضدارزش‌ها در بهائیت، تعالیم استعماری این فرقه، ساختار تمامیت‌خواه سران این تشکیلات مخوف، فساد مالی، اخلاقی، بی‌بند و باری و هرزگی اعضای تشکیلات بهایی ازجمله مواردی است که نویسنده در روایت ماجرا به یکایک آن‌ها اشاره می‌کند. تا در نهایت خواننده دریابد که ترفند‌های مبلغان بهایی برای جلب و جذب جوانان چگونه است.

هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

تشریح روند برگزاری این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی از زبان مسئول دبیرخانه جشنواره بخش دیگری از این گزارش را شامل می‌شود. راه‌اندازی پایگاه اینترنتی مستقل جشنواره کتابخوانی رضوی، اتفاق قابل توجهی است که مسیر مستقلی را برای علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره ایجاد کرده است.
به گزارش نهاد کتابخانه‌های عمومی اسماعیل جانعلی‌پور در تشریح روند برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: یکی از گام‌های ابتدایی برای برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، موضوع انتخاب منابع بود که این امر با دقت نظر همکاران و کارشناسان حوزه منابع در نهاد انجام شد؛ مطابق آمار موجود از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا ۳۱ شهریور سال ۹۶، جمعاً ۷۳۰ عنوان کتاب، اعم از چاپ اول یا تجدید چاپ با موضوع سیره امام رضا (ع)، در کشور منتشر شده که پس از تهیه فهرستی از مشخصات کتابشناختی این آثار، روند بررسی منابع هشتمین دوره این جشنواره آغاز شد.
به گفته مسئول دبیرخانه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی پس از بررسی‌های اولیه، ۵۴ عنوان کتاب با دسته‌بندی کودک، نوجوان و بزرگسال از میان آثار ۲۷ ناشر در فهرست نهایی آثار منتخب جای گرفت که پس از برگزاری جلسات مشورتی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان، در نهایت هفت عنوان کتاب در بخش‌های مختلف شامل پنج عنوان با موضوع زندگی و سیره امام رضا (ع) و دو عنوان کتاب با موضوع زندگی و سیره حضرت معصومه (س) انتخاب شد.
وی در ادامه به معرفی این آثار پرداخت و گفت: در رده سنی کودک (۴ تا ۱۱ سال) کتاب‌های «مهمان خراسان» نوشته سعید بیابانکی از انتشارات به‌نشر و «مژده گل» نوشته محمود پوروهاب از نشر جمکران با موضوع داستان‌هایی از زندگی امام رضا (ع) و در رده سنی نوجوان (۱۱ تا ۱۷ سال) کتاب‌های «مسافر هشتم» با موضوع امام رضا (ع) و «کاش تو را می‌دیدم» با موضوع حضرت معصومه (س) نوشته مژگان شیخی از نشر قدیانی، به عنوان منابع این جشنواره معرفی شده است.
جانعلی‌پور ادامه داد: در بخش جوان و بزرگسال (۱۷ سال به بالا) این جشنواره نیز کتاب‌های «ماه هشتم» اثر مهدی غلامعلی از نشر دارالحدیث با موضوع امام رضا (ع)، «مهر ولایت در آسمان ایران» اثر آیت‌الله کریمی جهرمی از نشر بوستان کتاب با موضوع امام رضا (ع) و کتاب «به سپیدی یک رؤیا» اثر فاطمه سلیمانی از نشر کتاب نیستان با موضوع حضرت معصومه (س) به عنوان منابع این جشنواره معرفی شد.

دسترسی‌های پیش‌بینی شده به منابع جشنواره

اسماعیل جانعلی‌پور درباره نحوه دسترسی علاقه‌مندان به منابع این جشنواره گفت: امکان دریافت رایگان نسخه PDF منابع جشنواره در پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آدرس www. iranpl. ir از حدود یک ماه گذشته برای علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره میسر شده است و کتاب‌های بریل این منابع نیز برای حدود ۶۰ کتابخانه دارای بخش نابینایان تهیه شده و در حال ارسال است. همچنین نسخه گویای منابع نیز در حال تولید است که به زودی در سامانه این جشنواره بارگذاری می‌شود. علاوه بر این سه روش، از هر عنوان از منابع این جشنواره دو نسخه در ۳۴۰۰ کتابخانه عمومی سراسر کشور وجود دارد و تعدادی نیز در اختیار ستاد استان‌ها برای پشتیبانی از کتابخانه‌ها یا سازمان‌ها و مراکزی که با ما همکاری می‌کنند، قرار گرفته است.

کشف محموله‌ای از کتاب‌های قاچاق

خبر دیگر از حوزه نشر اینکه رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران از کشف محموله دیگری از کتاب‌های قاچاق ناشران این‌بار در یک صحافی خبر داد.
محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، از کشف محموله دیگری از کتاب‌های قاچاق ناشران خبر داد و به تسنیم گفت: یک صحافی در تهران شناسایی شده است که کتاب‌های برخی از ناشران را در شمارگان چند هزار تایی منتشر می‌کرد. پرونده این صحافی به نهاد‌های قضایی ارجاع داده شده و قرار است بازپرسی برایش حکم صادر کند. برابر اظهارات صاحب صحافی این کتاب‌ها به سفارش فردی که هفته گذشته در جریان شناسایی محموله ۱۰ وانت کتاب قاچاق شناسایی و دستگیر شد، تکثیر شده است.
سخنگوی کارگروه صیانت از حقوق ناشران افزود: کتاب‌های چهار ناشر نیلوفر، اختران، خوارزمی و نشر نو در شمارگان چند هزارتایی در این صحافی تکثیر و به صورت قاچاق در بازار توزیع می‌شد که شناسایی شد.
هفته گذشته نیز کارگروه صیانت از حقوق ناشران یک محموله شامل ۱۰ وانت از کتاب‌های قاچاق ناشران را در دو فروشگاه در خیابان انقلاب شناسایی کرد که این کتاب‌ها ضبط شده و مغازه‌ها نیز پلمب شد.
آموزگار در خصوص سرانجام این محموله نیز به تسنیم گفت‌: از زمان کشف این محموله ما از ناشران خواستیم تا به اتحادیه تهران آمده و کتاب‌های خود را شناسایی کنند تا بتوانیم آمار جامعی از اقدام انجام شده به نهاد قضایی ارائه کنیم، نتایج بررسی‌های ناشران تا پایان امروز نهایی شده و برای مراجع قضایی ارسال خواهد شد.
اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران همچنین در هفته گذشته اطلاعیه‌ای را صادر کرد و در آن به اعضای خود، نسبت به چاپ و نشر غیرقانونی کتاب‌های ناشران توسط عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب هشدار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار