کد خبر: 908069
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
بررسي شاخصه‌هاي توسعه كشور در دوران انقلاب اسلامي
از نظر مقام معظم رهبري، اين راه طولاني اما پُرافتخار با سه باور امام(ره)؛ (باور به خدا، باور به مردم و باور به خود) قابل پيمودن است. آنچه در پي مي‌آيد به تبيين پيشرفت‌هاي كشور در قياس با پيش از انقلاب مي‌پردازد.

كارنامه3دهه تلاش درمسير پيشرفت و عدالت

مقام معظم رهبري چندي پيش در سخناني به مرور برخي از پيشرفت‌هاي كشور پرداختند. از نظر ايشان، اين راه طولاني اما پُرافتخار با سه باور امام(ره)؛ (باور به خدا، باور به مردم و باور به خود) قابل پيمودن است. آنچه در پي مي‌آيد به تبيين پيشرفت‌هاي كشور در قياس با پيش از انقلاب مي‌پردازد.
مروري بر عملكرد جمهوري اسلامي در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي و فرهنگي نشان مي‌دهد كشور روند رو به پيشرفتي دارد، به طوري كه حتي مخالفان نظام نيز با وجود تمامي تلاش‌ها براي سياه‌نمايي، باز هم به آنها اذعان مي‌كنند. اين موضوع بهانه‌اي شد تا با بررسي دستاوردهاي انقلاب، نتايج استقرار جمهوري اسلامي در ايران را بر اساس شاخص‌هاي اعلام‌شده در بيانات مقام معظم رهبري در 14خرداد در حرم امام خميني(ره) مورد كنكاش و بررسي قرار دهيم.
نجات از وابستگي به امريكا و انگليس
مروري بر تاريخ تحولات معاصر ايران نشان مي‌دهد در طول دو سده‌ اخير، دخالت كشورهاي بيگانه در ايران، مانند روسيه و انگليس و بعد از آنها امريكا، باعث شده بود تا دستيابي به استقلال سياسي به يكي از آرزوهاي مردم ايران تبديل شود.
در واقع اگر كتاب‌ها و روزنامه‌هاي دو سده‌ اخير را مرور كنيد، متوجه مي‌شويد كه نفوذ بيگانه‌ها در ايران و سنگ‌اندازي در پيشرفت كشور توسط آنها، يكي از دغدغه‌هاي علما و روشنفكران بوده است، با اين حال از زمان قاجار تا انقلاب اسلامي، نه تنها اين وابستگي كاهش نيافت بلكه روزبه‌روز بيشتر نيز مي‌شد، به طوري كه به عنوان مثال، مارك گازيوروسكي در كتاب «ديپلماسي امريكا و شاه»، حكومت ايران در زمان پهلوي را حكومتي دست‌نشانده عنوان كرده و معتقد است دوام‌ حكومت محمدرضا پهلوي در دهه‌هاي30 تا50 مديون وابستگي‌اش به امريكا بوده است.
همچنين باري روبين، در كتاب «جنگ قدرت‌ها»، درباره‌ وابستگي همه‌جانبه‌ محمدرضا پهلوي به قدرت‌هاي خارجي مي‌نويسد: «مأموران سياسي و نظامي انگليس و شوروي عملاً در همه‌ كارهاي ايران دخالت مي‌كنند. ايران ظاهراً يك كشور مستقل است اما در عمل مانند يك كشور اشتغال‌شده به شمار مي‌آيد.»
يكي از كشيش‌هاي انگليسي به نام «پال هنت»، در كتاب خاطراتش، بعد از ديدن فرودگاه اصفهان با اشاره به استقرار صدها هليكوپتر امريكايي از فعاليت تعداد زيادي نظامي خارجي در ايران ابراز شگفتي كرده و بعد تأكيد مي‌كند كه اين وابستگي در سال‌هاي بعد از بازديدش از ايران، بيشتر نيز شده است.
اين وابستگي باعث شد تا بعد از انقلاب اسلامي، استقلال كشور و قطع دست بيگانگان از كشور، به صورت جدي از سوي انقلابيون پيگيري شود، به طوري كه به فاصله‌ اندكي بعد از انقلاب، كاپيتولاسيون حذف گرديد و ايران از پيمان‌هاي نظامي كه با امريكا و متحدانش امضا كرده بود، خارج شد. همچنين پايگاه‌هاي شنود و جاسوسي امريكا در مرزهاي شوروي برچيده شد و تمامي مستشاران نظامي امريكايي از كشور خارج شدند. ايران بعد از انقلاب اسلامي با در پيش گرفتن سياست نه شرقي و نه غربي نشان داد كه نه تنها مي‌خواهد مستقل بماند بلكه برخلاف عُرف رايج در آن زمان، با خروج از زير سلطه‌ يك ابرقدرت، زير سلطه‌ ابرقدرت ديگر كه شوروي بود، نخواهد رفت.
دستيابي به پيشرفت‌هاي علمي
در حالي كه بر اساس آمارهاي يونسكو، ايران در دهه‌ 50 يكي از ضعيف‌ترين كشورهاي خاورميانه در تحصيلات عالي بوده است و كمتر از40 درصد از كودكان ايراني تحصيلات دبستان را به پايان مي‌رسانند، در طول سال‌هاي بعد از انقلاب، اهتمام به تحصيلات باعث شد كه نه تنها اكثريت جامعه باسواد شوند بلكه ايران در زمره‌ كشورهاي توليدكننده‌ علوم بنيادي قرار گرفت. مروري بر آمار مقالات ISIنشان مي‌دهد ايران در اين سال‌ها، با ثبت 4هزار و 986 مقاله، يكي از كشورهاي پيشتاز در توليد علم در جهان بوده است. هم‌اكنون ايران با توليد 16درصد از توليدات علمي جهان، در رتبه‌ يازدهم توليد علم قرار دارد.
توسعه‌ زيرساخت‌ها در كشور
اصلاحات ارضي در دهه‌ 40 باعث شد تا كشور ايران كه تا آن زمان يكي از كشورهاي صادركننده‌ مواد غذايي محسوب مي‌شد، تبديل به يكي از واردكنندگان محصولات كشاورزي شود. طبق آمارهاي رسمي دولت در سال 56 كشور قادر به تأمين 33 روز مواد غذايي مردم بود و مجبور بود بخش عمده‌اي از نيازهاي غذايي خود را از خارج وارد كند. در آن زمان، مرغ از فرانسه، تخم‌مرغ از اسرائيل، سيب از لبنان و پنير از دانمارك به كشور وارد مي‌شد.
با اين حال سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي در بعد از انقلاب باعث شد تا در برخي محصولات كشاورزي مثل گندم خودكفا شويم، به ‌طوري كه هم‌اكنون نياز 300 روز به مواد غذايي در كشور تأمين مي‌شود. در حال حاضر، ايران در توليد گندم و لبنيات رتبه‌ دهم دنيا را دارد. همچنين سهم كشاورزي از توليد ناخالص ملي از 11 درصد در سال 55 به 24 درصد در سال‌هاي اخير رسيده است.
در بخش عمراني نيز ايران با توسعه‌ صنعت سدسازي، هم‌اكنون بعد از چين، دومين كشور بزرگ جهان در صنعت سدسازي محسوب مي‌شود، به طوري كه سد كرخه كه توسط نيروهاي مهندسي سپاه ساخته شده است ششمين سد طويل جهان محسوب مي‌شود.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد، ايران از نظر ابعاد صنعت برق در بين كشورهاي خاورميانه و غرب آسيا، رتبه‌ اول و در سطح جهاني رتبه‌ نوزدهم را دارد. در صنعت گاز هم ‌اكنون تمامي استان‌هاي كشور از نعمت گاز برخوردار هستند. در صنعت مخابرات، ايران در زمره‌ پنج كشوري است كه در سال‌هاي اخير به رشد 30درصدي دست يافته است. همچنين پيشرفت صنعتي كشور در طول سه دهه‌ انقلاب باعث شده است تا سهم صادرات صنعتي از 28 درصد در سال 55 به بيش از 54 درصد در سال‌هاي اخير افزايش يابد. علاوه بر اين در سال‌هاي اخير، ايران با سرمايه‌گذاري در برخي از صنايع مادر، مانند پتروشيمي و سيمان نه تنها در اين صنايع به خودكفايي دست يافته بلكه در برخي از محصولات مانند بنزين و سيمان به صادركننده تبديل شده است.
تبديل سران خائن به حاكمان برآمده از آراي ملت
بر اساس گواهي تاريخ، خانواده‌ پهلوي با حمايت همه‌جانبه‌ دولت انگلستان توانستند زمام امور در ايران را به دست بگيرند و در ادامه نيز در دو مقطع سال 1320 و 1332، اين خاندان با حمايت بيگانگان توانستند قدرت خود را در ايران حفظ كنند. اين مسئله باعث شد تا اين‌ خاندان كمترين توجهي به خواست ملت در تعيين و انتصابات مقامات ننمايد و فقط بر اساس وفاداري به خودشان پست‌هاي كشوري را به صورت غنايمي بين افراد تقسيم كند. اين مسئله باعث شد تا به زودي افراد كاردان از اطراف آنها خالي شوند و افراد چاپلوسي مانند اسدالله اعلم، اطراف شاه را بگيرند؛ افرادي كه پست و مقامات كشوري را فرصتي براي كسب قدرت و ثروت بيشتر مي‌دانستند و به بيت‌المال به چشم خزانه‌ شخصي نگاه مي‌كردند. در همين ارتباط، دكتر ازغندي در كتاب «تاريخ تحولات اجتماعي ايران» به خوبي نشان مي‌دهد كه مجلس ملي بعد از كودتاي 32 مرداد، تبديل به مجلسي دست‌نشانده و كاملاً مطيع مي‌شود، به طوري كه به غير از اجراي اراده‌ شاه، كار ديگري انجام نمي‌دهد.
با اين حال، بعد از انقلاب اسلامي و برگزاري منظم انتخابات، حتي در شرايطي كه كشور درگير جنگ بود، افرادي روي كار آمدند كه برآمده از آراي مردم بودند. علاوه بر اين با برگزاري منظم انتخابات در سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي ضمن اينكه باعث ايجاد گردش نخبگان در كشور گرديد، در طول اين مدت، سلايق و گرايش‌هاي مختلف اين فرصت را پيدا كردند تا خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و با كسب آرا، اداره‌ كشور را به دست بگيرند؛ مسئله‌اي كه از زمان مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامي بي‌سابقه بوده است.
مروري بر دستاوردهاي انقلاب اسلامي در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي و اقتصادي در طول سه دهه استقرار جمهوري اسلامي ايران بيانگر رشد و توسعه‌ كشور در زمينه‌هاي گوناگون است، به طوري كه در حال حاضر، بسياري از سازمان‌هاي بين‌المللي با انتشار آمارهاي مختلف در زمينه‌هاي عملكرد اجتماعي و اقتصادي ايران، بر روند رو به پيشرفت كشور در طول انقلاب صحه مي‌گذارند. اين پيشرفت‌ها در حالي روي مي‌دهد كه از زمان مشروطه تاكنون، جريان غرب‌زده و ليبرال، بارها و بارها با جوسازي درصدد بوده تا نشان دهد كه جريان اسلامي قادر به اداره‌ كشور نبوده و نمي‌تواند كشور را به سمت‌وسوي توسعه‌ همه‌جانبه سوق دهد.
انديشكده برهان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار