کد خبر: 900333
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
كاهش دوباره مخاطبان سينما در نوروز
با وجود اينكه فيلم‌هاي اكران نوروزي روي كاغذ پتانسيل خوبي براي فروش دارند اما سينماها در نوروز با افت مخاطب روبه‌رو شدند، يكي از علل اين اتفاق افزايش قيمت بليت سينماها عنوان شده است.
محمد صادقي

با اعلام ميزان مخاطبان سينما در نوروز 97 و مقايسه آن با نوروز سال گذشته، شاهد افت چشمگير بيش از 20 درصدي ميزان مخاطبان سينما هستيم. در نوروز امسال نسبت به سال گذشته بيش از400 هزار نفر كمتر به سينماها رفته‌اند. اين براي دومين سال پياپي است كه سينماها با افت مخاطب در نوروز مواجهند؛ موضوعي كه با افزايش درآمد سينماها به واسطه بالا رفتن قيمت بليت، كمتر به چشم مي‌آيد.
با اعلام سخنگوي شوراي صنفي نمايش از ابتداي سال جاري، قيمت بليت سينماهاي مدرن در تهران 15هزارتومان و در ديگر شهرها 12 هزار تومان اعلام شد. افزايش 25 درصد قيمت بليت سينماها يك سال بعد از افزايش 20 درصدي صورت مي‌گيرد. از ابتداي سال 96، با افزايش 2 هزار توماني قيمت بليت سينماها به 12 هزار تومان رسيد.
اين اقدام قرار بود به نفع اقتصاد سينماها باشد اما در عمل شاهد آن بوديم كه مخاطب سينما دچار ريزش محسوسي شد. بسياري از خانواده‌ها اين رشد 20 درصدي را تحمل نكردند و به جاي اينكه با سياست تحميلي افزايش قيمت بليت سينماها همراهي كنند، سينما را از جمله تفريحات خود حذف كردند.
طبق آمار ارائه شده ميزان مخاطب سينما در فروردين سال 96 نسبت به سال پيش از آن با افت 386 هزار نفري روبه‌رو شد و در نهايت در سال گذشته نسبت به سال 95، بيش از 2 ميليون 230 هزارنفر كمتر به سينما‌ها رفتند.
برخلاف تصور تصميم گيران افزايش قيمت بليت شايد در كوتاه مدت باعث شد تا سود بيشتري به جيب سينما واريز شود اما در بلند مدت با كاهش افرادي كه به سينما مي‌رفتند باعث مي‌شود كه «سينما رفتن» و فيلم ديدن در سينما از يك تفريح روتين بسياري از اقشار جامعه حذف شود؛ اتفاقي كه امسال نيز شاهد آن بوديم. كاهش 20 درصدي مخاطبان سينما در نوروز سال جاري با افت فروش فيلم‌ها همراه شده است. «سينما» در اين باره مي‌نويسد: در مقايسه فيلم به فيلم، «مصادره» به عنوان پرفروش‌ترين فيلم نوروز امسال در بازه زماني مذكور ۵۳۸هزارو500 مخاطب داشته كه مخاطبانش از دو فيلم پرفروش پارسال در همين بازه زماني يعني «گشت ۲» با ۷۹۱ هزار مخاطب و «خوب، بد، جلف» با ۵۹۶ هزار مخاطب كمتر است.
كم فروش‌ترين فيلم اكران نوروز سال گذشته «يك روز به‌خصوص» بود كه در اين بازه زماني ۴۵ هزار مخاطب داشت و «فراري» كه كم فروش‌ترين فيلم امسال است در همين بازه زماني تنها ۱۳ هزار مخاطب دارد!
بالا بردن پياپي قيمت بليت سينما‌ها در سال‌هاي 96 و 97 كه نسبت به سال 95 و قيمت 10 هزار توماني رشد 50 درصدي را نشان مي‌دهد، در زماني رخ مي‌دهد كه طبق اعلام دولت، تورم در سال‌هاي 95 و 96 به ترتيب 9 و 6/9 درصد اعلام شده است.
حال مشخص نيست چرا در زماني كه تورم و شيب افزايش قيمت‌ها در شاخص كالاهاي اساسي زير 10 درصد است، چرا بايد سينماها براي مردم تا اين حد گران تمام شود؟!
بالارفتن قيمت بليت سينماها به طور مستقيم روي ميزان مخاطبان سينما تأثير منفي دارد و از سوي ديگر نيز مي‌تواند علاقه‌منداني كه نتوانسته‌اند به سينما بروند را به سمت دانلود غير مجاز و تهيه نسخه‌هاي غيرقانوني فيلم‌ها پيش ببرد؛ اقدامي كه بار ديگر به ضرر اقتصاد سينما تمام خواهد شد. بالارفتن قيمت بليت سينماها مي‌شد در قالب يك برنامه چند ساله و با شيب ملايم صورت گيرد كه حداقل باعث نشود در كوتاه مدت با ريزش چشمگير مخاطب، با حذف مشتريان سينما در نوروز، پولي را كه مي‌شد از طريق خريد بليت وارد چرخه اقتصادي سينما شود به سمت و سوي ديگر فعاليت‌هاي تفريحي منتقل كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار