کد خبر: 887535
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
تحفه‌هاي فرهنگي از غرب
فقدان معنويت در غرب، بشر فاقد هويت را كه ساكن سرزميني نفرين‌شده كرده است ناچار مي‌سازد تا براي پر كردن خلأهاي موجود در ضمير خود، ابزاري تازه يافته تا بتواند نابساماني‌هاي ذهني خود را در آن اغنا كند.
     حسن روانشيد*
فقدان معنويت در غرب، بشر فاقد هويت را كه ساكن سرزميني نفرين‌شده كرده است ناچار مي‌سازد تا براي پر كردن خلأهاي موجود در ضمير خود، ابزاري تازه يافته تا بتواند نابساماني‌هاي ذهني خود را در آن اغنا كند.
بزرگ اهل تسنن در استان كردستان كه ماموستا خوانده مي‌شود طي مراسم آغاز هفته وحدت ابراز مي‌دارد: اسلام تنها ديني است كه كتابش در سراسر دنيا و در طول تاريخ بدون جابجايي يك واو در اختيار مسلمانان جهان بوده و هست و اين چيزي نيست جز معجزه الهي براي اين آيين بي‌خدشه كه اگر مذاهب مختلف آن مي‌توانستند از اين ظرفيت به‌خوبي بهره‌مند شوند مدينه فاضله همين كره خاكي بود. اما كتاب‌هاي اديان ديگر الهي در بين معتقدان آن متفاوت است يعني انجيل حضرت عيسي(ع) از زمان حواريون تاكنون بارها دستكاري‌ شده و از سويي همين اتفاق براي تورات حضرت موسي(ع) نيز افتاده است كه نشانه بي‌هويتي بعضي از اعضاي جامعه‌اي است كه تنها لقب مسيحيت يا یهوديت را با خود دارند اما پايه‌هاي اعتقادي آنها به كتاب آسماني‌شان همچنان سست است از اين ‌رو به دنبال جايگزين‌هايي مي‌گردند تا بتوانند خود را اغنا كنند.
تاريخ اين اديان الهي پر است از تغييرات در عقايد و بدعت‌گذاري در دين كه اصلي‌ترين دليل به بيراهه رفتن كتاب‌هاي اين اديان همين انحرافات است. مطالعه عميق در سير تحولات اديان الهي، ما را به اين امر مهم بيشتر واقف مي‌كند كه معجزات الهي و امدادهاي غيبي در حفاظت و حراست از قرآن و عترت متواتر است و هيچ‌گاه توقف نداشته و به همين دليل كلمه كه نه بلكه حرفي از آن جابجا نشده و تغيير نيافته است و اين دليل متقن بر يگانه‌شناسي تمام مذاهب اسلام در سراسر دنياست كه مي‌تواند اولين معجزه براي قرآن باشد كه عترت را به كمك گرفته تا ثابت كند محمد (ص) آخرين فرستاده الهي و خاتم‌الانبياست و اسلام كامل‌ترين دين از جانب احديت مي‌باشد.
 تغييرات متعدد در ديگر اديان الهي بحث ما نيست بلكه آنچه بيش از همه مي‌تواند صهيونيست را با سپر تورات در غرب و ميان بعضي از پيروان ارتودكس‌ها و كاتوليك‌ها نفوذ دهد و اينگونه قادر است هر روز پروژه تازه‌اي براي زايل كردن آيين الهي مسيحيت داشته باشد و از حفره‌هاي موجود در روح متخلخل بعضي از معتقدان به حضرت مسيح (ع) استفاده كند و نسبت به ترميم آنها با افكار شيطاني متنعم گردد.
سال‌هاي اخير شاهد اين نفوذ با ايجاد روزهاي به‌ظاهر رؤيايي و زيبا بوده‌ايم كه با كمال تأسف در ميان بعضي از ايرانيان نيز كم‌ و بيش رواج پيدا كرده است! «ولنتاين» يكي از آن روزهاست كه عشق را از ديد ماديات عيان مي‌كند و به‌صورت سالانه و در ۱۴ فوريه يعني ۲۵ بهمن برگزار مي‌شود.
اين ابراز عشق كه معمولاً با فرستادن كارت يا خريد هدايايي همراه با گل سرخ انجام مي‌شود كه از طريق شبكه‌هاي اجتماعي معاند به‌عنوان يك تحول فكري براي جوانان دنياي اسلام آگرانديسمان مي‌گردد، البته اين فرهنگ دستكاري‌شده پس از رسيدن به كشورهاي مختلف با حواشي تازه‌اي ممزوج شده تا شور و حال بيشتري پيدا كند از جمله علاوه بر جوانان و نوجوانان مجرد بعضي از كهنسالان تهي‌مغز را نيز تحريك به الگوبرداري از آن مي‌كند!
پس از استقرار فرهنگ ولنتاين نوبت دستمايه‌اي تازه از غرب با نام هالووين شد تا در كنار اسب ولنتاين به كالسكه فرهنگ غرب بسته شود. اين ميوه نوبرانه بيگانه كه سه شبانه‌روز به درازا مي‌كشد در كشور ما روز ۹ آبان يعني ۳۱ اكتبر را به خود اختصاص داده است. افراد در اين مراسم چهره‌ها را نقاشي كرده و لباس‌هاي عجيب‌ و غريب مي‌پوشند! و سعي مي‌كنند ترسناك به نظر برسند!
 البته بعضي از مسيحيان در اين سه روز از خوردن گوشت امتناع ورزيده و تنها با سيب‌درختي، سيب‌زميني و پنكيك يا كيك روح تغذيه مي‌كنند.
تازه‌ترين تحفه غرب كه اين روزها چالش‌هايي را در امريكا نيز ايجاد كرده و البته چند سالي است آرام و خزنده و به شكلي ديگر پا به كشور ما گذاشته Black Friday يا همان جمعه سياه است. اين سوغات ناخواسته كه پس از ولنتاين و هالووين بازهم از غرب وارد كشور ما شده در آخرين جمعه ماه فوريه يعني پس از روز شكرگزاري در امريكا برگزار مي‌شود و فروشگاه‌ها تخفيفاتي در عرضه اجناس خود مي‌دهند كه به‌ظاهر وسوسه‌انگيز اما در باطن نوعي كلاهبرداري بيش نيست!
آنها جنس ۱۰ دلاري را كه در روزهاي قبل و طبق روال اقتصاد ثروتمند يهودي امريكا ۱۰۰ دلار قيمت گذاشته‌اند در جمعه سياه به قيمت ۳۰ دلار عرضه مي‌كنند كه بازهم ۲۰ دلار آن كلاهبرداري است و اينگونه مي‌توانند طمعكاران را به‌سوي خود جلب نمايند و ته انباري‌هاي اجناس بنجل و از مد افتاده را به فروش برسانند در حالي ‌كه مردم از شب قبل پشت درهاي بسته اين «مال‌ها» مي‌خوابند تا بتوانند نفرات اول صف خريداران باشند و روز موعود محشري برپا مي‌شود كه پليس را ناچار به مداخله نموده و آمبولانس‌ها مجروحان را به بيمارستان‌ها انتقال مي‌دهند و از اين‌ رو نام روز «جمعه سياه» بر آن گذاشته‌ شده است!
 آنچه قابل‌توجه و ناچار به ذكر است رسوخ اين فرهنگ از طريق فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي است كه بعضي از آنها خصولتي و نيمه‌خصولتي هستند و از طريق ارگان يا نهادي حمايت مي‌شوند تا پروژه جمعه سياه را به شكلي ديگر و در طول سال پياده و از كارخانه‌هاي توليدي بخواهند تا قيمت اجناس خود را با رقمي بالاتر برچسب و باركد نمايند كه آنها بتوانند با نمايش تخفيفات رؤيايي محصولات را آب كنند!
طعم مطبوع اينگونه پول درآوردن به مذاق عده‌اي ديگر نيز در بخش خصوصي خوش آمده و تب «مال»‌سازي به‌جز پايتخت در ديگر استان‌ها نيز رونق گرفته و بانكداران را تشويق به احداث بزرگ‌ترين «مال» منطقه خاورميانه در مشهد مقدس كرده‌اند و البته بانك ديگري نيز در مركز شهر اصفهان و مقابل هتل عباسي به اين ميدان پا نهاده است؟!
*روزنامه‌نگار پيشكسوت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار