کد خبر: 883117
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
سرپرست هیئت کاوش :
سرپرست هیئت کاوش گفت: شاخص‌ترین اثر تاریخی شناسایی شده در قالب پروژه‌ «بررسی و شناسایی نجات‌بخشی مسیر انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق در محدوده‌ی استان هرمزگان» کشف شد.

سرپرست هیئت کاوش گفت: شاخص‌ترین اثر تاریخی شناسایی شده در قالب پروژه‌ «بررسی و شناسایی نجات‌بخشی مسیر انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق در محدوده‌ی استان هرمزگان» کشف شد.

حسین صدیقیان با اعلام این خبر با اشاره به مشخص شدن مسیری در محدوده‌ی استان هرمزگان برای انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرقی، لازم بود که همه‌ی این مسیر، بررسی باستان‌شناسی شود.

صدیقیان با بیان این‌که در هر روستا یا منطقه نیز تا حدامکان از اطلاعات شفاهی مردم محلی نیز استفاده شد، افزود: در این بررسی ۱۷ اثر تاریخی مختلف شامل بناهای تاریخی، محوطه‌های باستانی و قبرستان تاریخی مورد شناسایی قرار گرفت که عمدتاً در محدوده‌ی بخش دوم قرار داشتند.

صدیقیان قدیمی‌ترین آثار شناسایی شده را احتمالاً مربوط به دوران اشکانی – ساسانی و جدید ترین آثار شناسایی شده مربوط به دوره‌ی قاجار بودند، و ادامه داد: شاخص‌ترین اثر تاریخی شناسایی شده نیز یک محوطه‌ی باستانی نسبتاً بزرگ با وسعتی بالغ بر ۵۰ هکتار بود که احتمالاً از دوره‌ی اشکانی تا اوایل اسلام تداوم سکونت داشته است.

وی افزود: این محوطه‌ی باستانی که بنام روستای "سرچاهان" ثبت شده دارای شواهد سطحی فراوانی مانند بقایای معماری لاشه سنگی بعضا با ملات ساروج، سازه‌های پشته سنگی است که احتمالاً قبور تاریخی هستند. همچنین قطعات فراوان ظروف سفالین، قطعات شیشه در رنگ‌های مختلف و حتی قطعات مربوط به ظروف سنگی در این محوطه کشف شد .

صدیقیان با ابراز تأسف از اینکه برخی از محوطه‌های باستانی شناسایی شده در داخل مسیر انتقال آب قرار گرفته که احتمالا تخریب شده‌اند، تأکید کرد: باید اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر