کد خبر: 874158
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
روز عاشورای حسینی یک بار دیگر از راه رسید تا عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) در عزای پسر فاطمه(س) بانگ ماتم سر دهند و خون بگریند.

جوان آنلاين: در روز عاشورا در شهرهای مختلف ایران اسلامی مردم در سوگ سید و سالار شهیدان به سر و سینه زدند.

بر این اساس، هیأت‌های عزاداری در سراسر استان بوشهر با تجمع در میادین اصلی این شهرها اقدام به عزاداری برای مظلومیت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش می‌کنند.

هم‌زمان با فرا رسیدن روز عاشورا دسته‌جات و هیات‌های مختلف عزاداری با برپایی مراسم‌های مختلف سینه زنی و زنجیرزنی و تجمع در دو بخش جنوبی و مرکزی بندر بوشهر در رسایی شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.

در بندر بوشهر این هیات‌ها از محلات مرکزی این شهر از مسجد توحید به سمت میدان قدس در حال حرکت هستند تا با تجمع در این میدان و سپس حرکت به سمت مصلی این شهر اقدام به عزاداری کنند.

در بخش محلات جنوبی بوشهر نیز هیات‌های عزاداری این محلات حرکت خود را به سمت امام‌زاده عبدالمهیمن آغاز کرده تا در این مکان مقدس با یادآوری آن چه بر امام حسین(ع) و یاران وفادارش گذشت اشک ماتم بریزند .

گزارش‌های دریافتی خبرنگاران فارس از سراسر استان بوشهر از برگزاری آیین‌ها و مراسم‌های ویژه عزاداری در این نقاط است به گونه‌ای که در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان، دسته‌جات عزاداری به سمت چهارراه بازار و تجمع در این نقطه آغاز شده است. در کنگان این تجمع بین خیابان وحدت تا میدان شهید بهشتی و روبروی سپاه پاسداران این شهر، در اهرم مرکز شهرستان تنگستان از میدان آیت‌الله‌علم‌الهدی اهرمی تا حسینیه سیدمحمد تقی هاشمی در عسلویه از کمپ‌های مسکونی شیرینو آغاز و در حسینیه سیدالشهداء تجمع عاشوراییان انجام می‌شود.

در دیگر نقاط استان بوشهر از جمله شهر گناوه این مراسم از ساعت 15  در آستان مقدس امامزاده سلیمان بن علی این شهر انجام می‌شود و عزاداران جمی نیز در قالب هیات‌های مختلف مذهبی این شهر این مراسم را از ساعت 14 امروز و با تجمع در میدان امام حسین(ع) آغاز خواهند کرد.عزاداران شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی نیز از ساعت 15 در حدفاصله مخابرات تا میدان شهید مهدوی این شهر تجمع عاشورایی خود را برگزار خواهند کرد.

تمام مراسم صبح امروز با نماز ظهر عاشورا به امامت ائمه جمعه مراکز این شهرستان‌ها و با حضور عزاداران حسینی انجام می‌شود.

* ایلام غرق در ماتم و عزا شد

عاشورائیان در ایلام همزمان با دهمین روز از ماه محرم از صبح امروز به عزاداری پرداختند.

عزاداران ایلامی در قالب دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ سالروز شهادت سالار و سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به عزاداری پرداختند.

قرار است دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیر زنی پس از اجرای مراسم نوحه‌خوانی و عزاداری همزمان با سراسر کشور در نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را در صفوف به هم فشرده اقامه کنند.

نظیر چنین آیین و مراسم‌های معنوی و عزاداری در سراسر استان ایلام در حال برپا شدن است.

* ماتم و اندوه در شب شهادت سالار شهیدان در جای جای چهارمحال و بختیاری/بام ایران سوگوار عاشوراست

همزمان با اولین روزهای ماه محرم مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در شهرها و روستاهای مختلف استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است و هر چه به ظهر عاشورا نزدیک می‌شویم حرارت این مراسمات بیشتر می‌شود.

هرچند تکایا و مساجد مملو از جمعیت است اما عمده جمعیت عزاداران در خیابان‌ها هستند و در قالب هیات‌های سینه و زنجیرزنی به عزاداری می‌پردازند. لازم به ذکر است به تعداد شهرها و روستاهای استان روش‌های مختلف سینه و زنجیرزنی وجود دارد و هر شهر و روستا از استان چهارمحال و بختیاری با یک روش خاص این مراسم را به جا می‌آورند.

حضور دسته‌جمعی اعضای خانواده‌ها، صحنه‌ای است که این روزها بیشتر در سطح شهر جلوه می‌کند، حضور اعضای یک خانواده از فرزندان خردسال تا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در این مراسمات رمز و راز ماندگاری عاشورا و انتقال فرهنگ عاشورایی از نسلی به نسل بعد است.

خودجوش و همه‌گروهی بودن، ویژگی بارز مراسم عزاداری امام حسین(ع) است که تمام مردم را به مراسم عزا کشیده است و پیر و جوان، فقیر و غنی، زن و مرد و همه و همه دوشادوش یکدیگر یکی از بزرگترین مراسمات مذهبی ایران را رقم می‌زنند. عشایر بختیاری هم از این قاعده مستثنی نیستند و در سیاه چادرهاشان با برگزاری مراسم روضه و نوحه‌خوانی به خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام ابراز ارادت می‌کنند.

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع) در چهارمحال و بختیاری هم مانند سایر نقاط کشور با حضور مردم در مساجد، تکایا، هیات‌های مذهبی و ... برگزار می‌شود، افزون بر این رسوم کلی در هر شهر و منطقه از استان نیز رسومی خاص و ویژه وجود دارد که اگر به تاریخ مراجعه کنیم خواهیم دید این رسوم ریشه در باورها و اعتقادات نسل‌های قبل داشته است و امروز سینه به سینه به ما رسیده‌اند.

* شبیه‌سازی کربلا و خیمه‌سوزان در طاقانک

طاقانک نام شهری است در 15 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری که بیشتر مردم آن ترک زبان هستند. مراسم ویژه خیمه‌سوزی و بازسازی واقعه کربلا، این شهر را نه تنها در استان بلکه در بین استان‌های همجوار هم معروف کرده و همه ساله در دهه اول محرم میزبان خیل مشتاقان اباعبدالله می‌شود.

این مراسم که سنت دیرینه و تاریخی طاقانکی‌هاست، از نخستین روزهای ماه محرم در حدود یک هزار خیمه توسط مشتاقان و هیات‌های مذهبی آماده می‌شود تا در ظهر عاشورا همراه با اجرای مراسم تعزیه‌خوانی و دسته‌جات سوگواری توسط سپاه نمادین شمر به آتش کشیده می‌شود.

در مراسم آماده‌سازی خیمه‌ها که تقریبا تا عصر تاسوعا ادامه می‌یابد، خیمه‌هایی با ابعاد دو متر تا 150 متر در اشکال گنبدی و هشت‌ظلعی آماده شده تا با این کار به نوعی خیمه‌های امام حسین(ع) را در دشت کربلا شبیه‌سازی کنند.

در روز عاشورا دستجات و هیات‌های عزادار همراه با اجرای مراسم سینه‌زنی و زنجیززنی به سمت خیمه‌ها روانه شده و زمانی که تمامی گروه‌های عزادار به خیمه‌ها می‌رسند، تعزیه‌خوانانی با لباس قرمز در نقش سپاه یزید سوار بر اسب به سمت گروه دیگر که در نقش اسرای کربلا هستند به خیمه‌ها هجوم برده و آنها را با تازیانه به سمت خیمه‌ها روانه و سپس خیمه‌ها را به آتش می‌کشند. مراسم آتش زدن خیمه‌ها با فریاد «واحسینا» و «یازینب» عزاداران همراه است که حسی وصف‌ناشدنی از واقعه کربلا را در فضای خیمه‌ها منعکس می‌کند.

* حضور بختیاری‌ها با لباس و گویش محلی

عملکرد مثبت، بصیرت بالا و حضور به موقع در صحنه باعث شده است واژه بختیاری ارزش و جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. نقش بختیاری‌ها در مقاطع مختلف نظام بسیار مهم و موثر بوده است تا جایی که شاعر می‌گوید "گر ایران زمین بختیاری نداشت/ گمانم که از بخت یاری نداشت"؛ عزاداری بختیار‌ی‌ها هم مانند سایر نقاط کشور است با این تفاوت که در شهرستان‌های اردل، کوهرنگ، فارسان و لردگان این مراسمات با لباس واحد و زیبای بختیاری و نوحه‌خوانی به زبان محلی اجرا می‌شود.

* نماز ظهر عاشورا

سال‌هاست که با پیگیری‌های ائمه محترم جمعه و همکاری هیات‌های مذهبی هنگام اذان ظهر به طور یکپارچه تمام هیات‌ها مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی را تعطیل می‌کنند و با تشکیل صفوف منظم و اقتدا به امام حسین‌(ع) یکی از باشکوه‌ترین نمازهای ظهر را اقامه می‌کنند.

* تجلی وحدت شیعه و سنی در عاشورای حسینی در کردستان

در ماه محرم در جای‌جای میهن اسلامی، مراسم‌های مختلفی از جمله عزاداری برای شخصیت والای امام حسین(ع) و روز تاسوعا و عاشورا در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.

این ایام در بین مردم اهل سنت و تشیع کردستان نیز از احترام ویژه‌ای برخوردار است، ارادت مردم این دیار به خاندان رسول گرامی اسلام(ص) و امام حسین(ع)، شهید کربلا انکارناپذیر است و منابع و کتاب‌های نویسندگان و شعرای این منطقه به روشنی گویای این حقیقت است.

محرم که می‌رسد، هر کس سعی می‌کند در برنامه‌های این ماه مشارکت داشته باشد، عده‌ای با پخش نذری، عده‌ای با پوشیدن لباس سیاه و افرادی هم در قالب دسته‌جات سینه‌زن و زنجیرزن ارادت خود را به امام حسین(ع) ثابت کرده و برای آن امام همام عزاداری می‌کنند.

مردم استان کردستان که بافت قومی ترک و کرد و سنی و شیعه را در خود جای داده است، متفاوت از سایر استان‌های کشور است و به نوعی هم نماد ملی و هم نوید وحدت اسلامی است که کرد و ترک و سنی و شیعه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و در ایام محرم عزاداری می‌کنند.

ماه محرم که از راه می‌رسد، در کردستان نیز آیین‌ها و مراسم‌های سنتی خاص برگزار می‌شود که می‌توان به مراسم طشت‌گذاری در سریش‌آباد، گل‌گیران در شهرستان بیجار و پخت و پخش آش و شله‌زرد نذری در سنندج اشاره کرد.

مراسم گل‌گیران هر ساله روز عاشورای حسینی در شهرستان بیجار برگزار می‌شود که عزاداران با گل‌مالی سر و صورت و بدن اوج غمباری خود را از شهادت امام حسین(ع) نشان می‌دهند.

یکی دیگر از مراسم‌های مورد احترام مردمان اهل تسنن استان کردستان پخت نذری و توزیع آن در بین عزاداران است که همزمان با آیین سوگواری حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا انجام می‌شود.

نذر و نیاز و دعا کردن یکی از مراسمات مرسومی است که مردم اهل سنت در روزهای تاسوعا و به‌خصوص عاشورا در مرقد امامزاده هاجره خاتون، خواهر گرامی امام رضا(ع)، امامزاده پیرعمر و امامزاده پیرمحمد و تکایا و مساجد انجام می‌دهند و از خداوند برای رفع گرفتاری حاجت می‌گیرند.

محرم که می‌آید، فضای جامعه تغییر می‌کند، مساجد و تکایا، حسینیه‌ها و مهدیه‌ها همه فضای محرم به خود می‌گیرند، خیابان و کوچه خبر از یک غم و اندوه می‌دهند، غمی که عاشقان و طرفداران امام حسین(ع) در سینه دارند و این موضوع از بعد از قیام عاشورا تاکنون استمرار داشته است.

مسلمانان هر ساله چنان ارزش‌های محرم و قیام عاشورا را با اجرای مراسماتی خاص یادآوری می‌کنند که گویی واقعه عاشورا تازه اتفاق افتاده است و این از باور مردم به اسلام، ارزش‌های دین و جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سرچشمه می‌گیرد.

استان کردستان دارای دو بافت قومی کرد و ترک و مذاهب شیعه و سنی است که تمامی آنها هر ساله در ایام محرم در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) می‌پردازند.

مردم استان کردستان در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین(ع) و مقوله عاشورا به اثبات می‌رسانند به طوری که مردم سنندج در شب عاشورا در امامزاده پیرعمر این شهر جمع شده و با روشن کردن شمع به دعا و نیایش و عزاداری می‌پردازند.

آیین‌های عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون طشت‌گذاری، تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد، تکایا و حسینیه‌ها با ذکر حسین وای، مراسم گل‌گیران و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی که از واپسین روزهای ماه ذی‌الحجه آغاز می‌شود و تا پایان دهه نخست محرم ادامه می‌دهند.

آتش‌زدن خیمه‌ها و چرخیدن عزاداران به دور آنها، سینه‌زنی، زنجیرزنی و همچنین قربانی کردن گوسفند در جلو دسته‌های عزاداری و پخش شیر، شربت و خرما از دیگر مراسمات خاص استان کردستان در ایام محرم است.

امروز و در عاشورای حسینی نیز، اهل سنت ضمن همراهی برادران و خواهران تشیع در این مراسم، نسبت به توزیع نذری اقدام می‌کردند و با بوسیدن بیرق‌ علم‌های دسته‌جات، اوج ارادت خویش را به خاندان پیامبر نشان می‌دادند.

* سیستان و بلوچستان همزمان با روز عاشورا غرق در ماتم شد

مراسم عزاداری روز عاشورا در جای جای سیستان و بلوچستان با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان برگزار شد.

دسته‌های عزاداری با زنجیرزنی و سینه‌زنی پس عزاداری و سوگواری، همزمان با هنگامه اذان، نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.

مردم ولایتمدار شهرها و مناطق مختلف سیستان و بلوچستان با حضور گسترده در دسته‌جات و محل های برگزاری عزاداری حضرت امام حسین (ع) محرم را شور دیگری بخشیده‌اند.

این روزها تکیه‌ها و حسینه‌ها و مساجد متعددی در محله های مختلف پذیرای عزاداران حسینی است.

* برگزاری نماز ظهر عاشورا در شهرستان‌های استان کردستان

 همزمان با دهم محرم و با حضور گسترده عزاداران و شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری عاشورای حسینی(ع)، نماز ظهر عاشورا در شهر سنندج اقامه شد.

هر ساله در روز عاشورای حسینی به یاد آخرین نماز امام حسین(ع) بزرگ شهید امر به معروف و نهی از منکر برگزار می‌شود که امروز نیز در مقابل حسینیه سنندج و با حضور خیل گسترده‌ای از مردم عزادار و سیاه‌پوش شهر سنندج، دسته‌ها و هیات‌های مختلف عزاداری برگزار شد.

شایان ذکر است؛ مراسم‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان، جدای از سنندج در تمامی شهرستان‌های استان کردستان با شکوه خاصی برگزار می‌شود و حضور مردم اهل تشیع و تسنن استان کردستان در کنار یکدیگر به این مراسم جلوه خاصی بخشیده و عاشقان و دوستداران پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت گرانقدر آن‌حضرت، در مسیر عبور دسته‌جات قرار گرفته‌ و با زدن بر سر و سینه خود و گریه برای آن امام شهید، عزاداران را همراهی می‌کنند.

* مردم استان هرمزگان در عاشورای حسین(ع) فاطمه(س) به سوگ نشستند 

همزمان با روز دهم محرم سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش اجتماع بزرگ عاشورایی در چهارراه مطهرى بندرعباس از ساعت 9 صبح با حضور گسترده مردم بندرعباس برگزار شد.

از ساعتی قبل از آغاز مراسم، مردم در بلوار امام خمینى(ره) روبروى مصلى قدس اجتماع کردند و با حضور در دسته‌جات مختلف به عزاداری برای سیدالشهدا(ع) پرداختند.

از ابتدای صبح دستجات بزرگ عزاداری پس از سینه‌زنی و سوگواری برای سیدالشهدا(ع) در نقاط مختلف شهر به تدریج به سمت چهارراه مطهرى حرکت کرده و مردم بندرعباس هم‌سوگ با یکدیگر به عزاداری و سینه‌زنی در این مکان پرداختند.

پس از عزاداری همزمان با اذان ظهر، مردم مرکز خلیج فارس نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت‌الله غلامعلى نعیم‌آبادى امام جمعه بندرعباس اقامه می‌‌کنند.

پس از نماز ظهر و عصر نیز عزاداری مردم بندرعباس در سوگ شهادت امام حسین(ع) با برنامه‌هاى مختلف ادامه دارد.

* برگزاری آئین‌های سوگواری عاشورای حسینی با حضور مردم در آذربایجان غربی/برگزاری نماز ظهر عاشورا 

امروز همگام با مناطق مختلف کشورمان و شهرهای مختلف آذربایجان غربی نماز ظهر عاشورا با حضور عزاداران و سوگواران امام حسین(ع) به امامت حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه برگزار شد.

در این آئین عبادی و سیاسی جمع کثیری از عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) همچنین هیئت‌‌های مذهبی، روحانیان و جوانان حضور داشتند.

همچنین آئین‌های سوگواری عاشورای حسینی در ارومیه و سایر مناطق آذربایجان غربی با حضور مردم در حال برگزاری است.

* مردم ولایتمدار زنجان در روز عاشورای حسینی به سر و سینه زدند/برگزاری نماز ظهر عاشورا در زنجان 

همزمان با سراسر کشور نماز ظهر عاشورا به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زنجان آیت‌الله شیخ علی خاتمی در میدان انقلاب زنجان اقامه شد.

همزمان با اذان ظهر دسته های عزاداری به صفوف نماز جماعت در میدان  انقلاب پیوستند تا به هدف امام حسین(ع) که قیام برای بر پا داشتن نماز بود عمل کنند.
هیأت‌های عزاداری که در قالب دسته های مختلف از راه‌های دور و نزدیک آمده بودند، با اقامه نماز ظهر عاشورا عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت و امام حسین (ع) نشان دادند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع) و 72 تن از یاران ایشان اظهار کرد: صاحب عزای حقیقی امام زمان (عج) ایشان و مقام معظم رهبری هستند.

وی با اشاره به اینکه کربلا مکتب و دانشگاه است، گفت: عاشورا فرهنگ است و مختص یک روز نیست، بلکه تمام روزهای زندگی یک مسلمان است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان اظهار کرد: تا زمانی که عاشورا جادوانه است، باید به این نکته توجه داشته باشیم که فایده عزاداری‌ها ما باید این باشد که امام موسی صدر که هنوز پس از 40 سال برکات تربیتی این شخص در لبنان است، الان جبهه مقاومتی که در لبنان در برابر استکبار قدرت‌نمایی می‌کند، مقاومت دارند، تربیت شده حسینیه هستند.

وی با اشاره به اینکه امام موسی صدر جمله تاریخی دارد و آن این است که تربیت شدگان هیأت مذهبی و حسینیه‌ها باید ضد استکبار باشند، افزود:اگر غیر از این باشد، هیچ فاید‌ه‌ای نخواهد داشت.

آیت‌الله خاتمی  با اشاره به اینکه انسجام حول محور ولایت فقیه و رهبری رمز موفقیت کشور است، گفت: از هیأت عزاداری که به نماز ظهر عاشورا اهمیت داده و در زمان اذان جمعیت را به این مکان آورده و نماز را اقامه می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه همانطور که عزاداری مردم زنجان الگو شده انتظار داریم که نماز و فعالیت مساجد نیز در استان الگویی برای همگان باشد،؛ افزود: مساجد سنگر انقلاب هستند، اما این در حالی است که در برخی از مساجد افراد حاضر در نماز بسیار کم است، و با اینکه مسجد در یک محله مذهبی قرار دارد، اما حضور مردم در نماز کم است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان همچنین به اهمیت نماز جماعت نیز تاکید کرد و گفت: اهمیت نماز جماعت به گونه‌ای است که یک تکبیرالله آن بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه مسجد و حسینیه دانشگاه است، گفت: امیدواریم از این پس نمازهای جماعت استان قوت بیشتری داشته و باشکوه بیشتری برگزار شود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه 3 هزار شهید استان نیز از ما چنین انتظاری دارند، افزود: باید موضوع نماز جماعت اهمیت بیشتری داشته باشد.

* قزوین در عاشورای حسینی غرق در حزن و اندوه شد 

همزمان با سراسر کشور مراسم عزاداری روز عاشورا در استان قزوین و شهرستان‌های تابع برگزار شد.

در این مراسم عاشقان اهل‌بیت(ع) در غم شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران با وفایش به سوگ و ماتم نشستند.

مراسم روز عاشورا با حضور دسته‌های عزاداری، زنجیرزنی و سینه‌زنی از ساعات اولیه صبح امروز از تکایا، مساجد، هیأت‌های مذهبی و نقاط مختلف شهر قزوین آغاز شد.

همچنین به یاد آخرین نماز حسین‌ابن‌علی در کربلا، نماز ظهر عاشورا به امامت آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین اقامه شد.

واقعه عاشورا از جمله کم‌نظیرترین رویدادهای عالم است که با هیچ ماجرای دیگری قابل مقایسه نیست و یکی از مهم‌ترین اهداف امام حسین(ع) در این روز احیای امر به معروف بوده است که امروز باید با شور و شعور حسینی این مهم را در جامعه تبیین کنیم.

* رخت سیاه و چشمان گریان مردم استان خراسان شمالی در روز عاشورا

صبح امروز همزمان با دهم محرم‌ مردم خراسان شمالی در سوگ اعظم مصائب عالم، شهادت امام حسین(ع) گریستند و به اقامه عزا در عاشورای حسینی پرداختند.

اهالی مرکز استان خراسان شمالی با حضور در هیأت‌های مذهبی و راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیززنی خود را به حرم مطهر سید عباس بن موسی بن جعفر(ع) رساندند و خود را شریک غم ایشان و امام زمان(ارواحنا فداه) دانستند.

مردم خراسان شمالی با شعارهای «لبیک یا حسین» و «هیهات منا الذله» خود را ادامه‌دهنده مسیر اباعبدالله الحسین(ع) اعلام و آرمان خونخواهی آن حضرت از کافران و مشرکان را بیان کردند.

در حسینیه بزرگ جاجرم نیز در مراسمی مشابه مردم عزادار این شهر با حضوری حماسی و وصف ناپذیر به اقامه عزای حسینی پرداختند.

در شهرهای فاروج، شیروان، اسفراین، گرمه، راز وجرگلان و مانه وسملقان نیز مردم ولایتمدار و دوستدار ائمه اطهار(ع) بر عزای حسینی به سر و سینه زدند و همراه با زینب کبری(س) گریستند.

گفتنی است؛ در تمامی شهرهای خراسان شمالی همزمان با اوقات نماز ظهر مردم عزادار و بصیر استان در صف‌هایی فشرده و متراکم نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.

* دارالمومنین همدان رنگ و بوی حسینی گرفت

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) استان شهیدپرور همدان در روز عاشورای حسینی ارادت خود را به اهل بیت(ع) به نمایش گذاشتند.

هیأت‌های مختلف سینه‌زنی و زنجیرزنی با سیک و سیاق مخصوص عزاداری خود آمده بودند تا بگویند «حسین جان! راه تو تا ابد ادامه دارد».

مردم با سر دادن نوای «لبیک یا حسین»، «لبیک یا زینب» و «لبیک یا عباس» بار دیگر با آرمان‌های اباعبدالله(ع) تجدید پیمان کردند.

* شور حسینی و عطر رضوی درهم آمیخت/ مشهدالرضا سیاه پوش عزای اباعبدالله(ع)

عزاداران حسینی از نخستین ساعات صبح امروز هیئت‌ها را راه انداخته‌اند؛ کوچه‌ها و محله‌ها در آتش داغ حسین(ع) می‌سوزد و جماعت را خاکستر می‌کند، همه در راه‌اند و التیام جگر سوخته خود را، تنها در آغوش پرمهر امام هشتم می‌یابند.

* حضور برادران اهل سنت در نماز ظهر عاشورا در استان گیلان 

نماز جماعت ظهر عاشورا در شهرستان‌های مختلف استان گیلان برگزار شد؛ همچنین در تالش نیز نماز وحدت‌آفرین جماعت ظهر عاشورا در صفوف به هم فشرده و با حضور برادران اهل تسنن مسجد رسول اکرم(ص) برگزار شد.

* اقامه نماز ظهر عاشورا در نخستین پایتخت تشیع/ غریو عاشورایی «هیهات منا‌الذله» در آذربایجان‌ شرقی

پس از گذشت 1378 سال از واقعه دهم محرم سال 61 هجری قمری در دشت نینوا، عاشوراییان آذربایجان در نخستین پایتخت تشیع نماز ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز حضرت سیدالشهدا حسین بن علی (ع) در صحرای کربلا اقامه کردند.

عزاداران آذربایجانی همچنین از صبح امروز در قالب دسته‌های عزاداری به سر و سینه زدند و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان ابراز کردند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار