کد خبر: 867518
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گزارش «جوان» از حواشي مراسم جشن موسوم به منتقدان و نويسندگان سينماي ايران
جشن موسوم به منتقدان و نويسندگان سينماي ايران يك بدمن و يك سوپراستار داشت...
جواد محرمي
 
جشن موسوم به منتقدان و نويسندگان سينماي ايران يك بدمن و يك سوپراستار داشت؛ جعفر پناهي با رفتار بچگانه و بي‌ادبانه‌اش در مواجهه با حسين مهدويان چهره منفي اين مراسم را به خود اختصاص داد و حامد بهداد نيز با اهداي جايزه‌اش به خانواده شهيد حججي بي‌ترديد پسر خوب مراسم بود. چهره زشت هم بي‌ترديد كارگردان فيلم مادر قلب اتمي با توئيت بي شرمانه‌اش درباره حواشي مراسم و وضعيت سينماي ايران است.
جعفر پناهي كه به دليل رويكردهاي سياسي‌اش در سينما حتي در مقطعي از سوي مرحوم عباس كيارستمي نيز با انتقاد مواجه شده بود و جزو محكومان فتنه سال 88 نيز محسوب مي‌شود، در جشن منتقدان و نويسندگان سينمايي از حسين مهدويان به عنوان فيلمساز دولتي ياد كرد و از اهداي جايزه به وي طفره رفت اما اهداي جايزه به خانواده شهيد حججي از سوي حامد بهداد يكي از حاشيه‌هاي خوب اين جشن بود.
 
جشن موسوم به منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در اين دوره با حواشي زيادي روبه‌رو بود و صحنه‌هاي حيرت‌آور و غيرقابل انتظاري در اين جشن خلق شد، از عصبانيت جمشيد مشايخي به خاطر غيبتش در كليپ پخش شده در ابتداي مراسم و كنايه‌هاي او به عزت‌الله انتظامي تا انتقاد نويد محمد‌زاده از اين سخنان و دفاع وي از آقاي بازيگر تا بي‌احترامي غيرمنتظره جعفر پناهي به محمد‌حسين مهدويان با رفتارهاي بچگانه و فيلمساز دولتي خطاب كردن وي تا اظهار‌نظرهاي افراد ديگري كه بعضاً بيش از اينكه درباره سينما باشد به حواشي ارتباط داشت.
   
حاشيه‌سازي، اين بار به شكلي ديگر
جعفر پناهي و اميرحسين يوسفي دو كارگرداني بودند كه در جشن موسوم به منتقدان و نويسندگان سينماي ايران براي اهداي جايزه حسين مهدويان انتخاب شده بودند اما پناهي با وقت تلف كردن از اهداي جايزه به اين فيلمساز جوان و دست دادن با وي اجتناب كرد.
 اين در حالي اتفاق افتاد كه كارگردان «ماجراي نيمروز» براي دلجويي و اداي احترام به سمت پناهي رفت ولي با رفتار سرد وي روبه‌رو شد، پناهي به همين هم بسنده نكرد و پس از رفتن مهدويان از وي با عنوان فيلمساز دولتي ياد كرد.
پناهي كه فراموش كرده بود در زمان اكران فيلمي مانند «فروشنده» چند صد سالن سينما به آن اختصاص يافته بود، از مسئولان خواست اگر صد سالن سينما به فيلم‌هاي دولتي مي‌دهند يك سينما هم به فيلم‌هاي غيردولتي اختصاص دهند.
 
پناهي ظاهراً حاشيه‌سازي در سينماي ايران را كافي ندانسته و دوست دارد حالا كه امكان فيلم ساختن در ايران به دليل محكوميت قضايي برايش فراهم نيست با رفتارهاي خود در مراسم مختلف دست به حاشيه‌سازي بزند.
انتخاب دو فيلمساز كه يكي فيلم توقيفي آشغال‌هاي دوست داشتني را در كارنامه دارد و ديگري نيز به دليل اقدامات ضد‌امنيتي جزو محكومان فتنه 88 محسوب مي‌شود براي اهداي جايزه به حسين مهدويان به خودي خود انتخاب عجيبي به نظر مي‌رسيد؛ انتخابي كه با تحليلي بدبينانه مي‌توان گفت عمداً و براي ايجاد تنش و جنجال صورت گرفته و با نگاهي خوش‌بينانه مي‌تواند نوعي بدسليقگي قلمداد شود.
فيلم ماجراي نيمروز ساخته حسين مهدويان كه درباره جنايات سازمان منافقين در دهه 60 ساخته شده است در جشن منتقدان سينما نيز تا حدودي مورد توجه قرار گرفت و جوايزي به آن اهدا شد اما اين جوايز با نارضايتي فيلمسازاني چون جعفر پناهي و تهمينه ميلاني روبه‌رو شد.
   
ژست دروغين غيردولتي بودن
تهمينه ميلاني نيز جزو فيلمسازاني بود كه با اظهار نارضايتي از توجه انجمن منتقدان به فيلم ماجراي نيمروز آنها را از دوست داشتن فيلم‌هايي شبيه فيلم مهدويان بر حذر داشت. ميلاني تلاش كرد با دسته‌بندي سينما به دو بخش دولتي و غيردولتي سينماي دولتي را سينمايي شكست خورده بداند كه نه منتقدان و نه مردم نبايد به آن توجه كنند.
اين سخنان ميلاني در حالي عنوان مي‌شد كه فيلم مهدويان در جشنواره فيلم فجر از سوي تماشاگران به عنوان بهترين فيلم معرفي شد و در جريان اكران نيز با فروش نسبتاً خوبي در گيشه مواجه شد. تهمينه ميلاني در حالي سينماي ايران را به دو بخش دولتي و غيردولتي تقسيم مي‌كند كه خود سال‌ها پيش هزينه توليد فيلم سوپر‌استار را از سازمان سينمايي جواد شمقدري دريافت كرده بود. همين كارنامه سبب مي‌شود ژست غيردولتي بودن به تهمينه ميلاني اصلاً نيايد.
 
مهدويان كارگرداني است كه فيلم تبليغاتي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري اخير را ساخته است؛ اقدامي كه برخي آن را به دليل برائت از انتساب وي به يك جريان سياسي تلقي كرده بودند ولي شايد حتي خود وي هم فكر نمي‌كرد پس از ساختن فيلم انتخاباتي براي يك جريان سياسي از سوي يكي از حاميان اصلي سينمايي همان جريان، انگ فيلمساز دولتي بخورد و با بي‌حرمتي مواجه شود.
   
حاشيه‌اي كه كاش ايجاد نمي‌شد
از سويي ديگر در جريان برگزاري جشن موسوم به منتقدان سينماي ايران، جمشيد مشايخي پس از حضور روي سن به شكلي صريح و غيرمنتظره لب به انتقاد از برگزار‌كنندگان به بهانه توجه زياد به عزت‌الله انتظامي در كليپ پخش شده گشود. مشايخي گفت: «اگر مي‌دانستم تنها يك هنرپيشه براي منتقدان مطرح است، سال‌ها پيش كار هنرپيشگي را رها كرده بودم.»
وي از عزت‌الله انتظامي به عنوان بازيگري كه «جلوي شهبانو تنبك مي‌زد» ياد كرد. در بخش ديگري از اين مراسم غلام‌عباس فاضلي، منتقد سينما نيز سخناني در تأييد حرف‌هاي مشايخي بر ضد عزت‌الله انتظامي بر زبان آورد و اين سخنان با اعتراض نويد محمد‌زاده مواجه شد.
 
اين بازيگر از عزت‌الله انتظامي با عنوان آقاي بازيگر سينماي ايران ياد كرد و حفظ حرمت او را واجب دانست.
البته انتقاد تند و احساسي جمشيد مشايخي به عنوان يك پيشكسوت از پيشكسوت ديگر عرصه هنر كشور قدري تلخ و غيرقابل‌انتظار بود.
   
كار قابل تقدير حامد بهداد
اما حامد بهداد با اهداي جايزه‌اش به خانواده شهيد حججي بهترين بخش مراسم را به خود اختصاص داد. پيش از اين و در مراسم جشن حافظ نيز احسان عليخاني جايزه‌اش را به خانواده شهيد حججي اهدا كرده بود. در اين مراسم با پخش تيزري از رشادت و شجاعت اين شهيد مدافع حرم تجليل به عمل آمد.
اما آنچه در حاشيه و متن مراسم موسوم به جشن منتقدان سينماي ايران رقم خورد يك چند‌قطبي عجيب و غيرضرور از سوي اهالي سينما را تداعي مي‌كرد، چند‌قطبي كه بيش از همه بوي بداخلاقي مي‌داد و نسبتي با شأن و منزلت سينماي ايران نداشت.
البته به نظر مي‌رسد اين بداخلاقي‌ها نمي‌تواند در محتوا و مضامين سينماي ايران نيز بي‌تأثير باشد. وقتي همواره از تلخي و بداخلاقي در سينماي ايران انتقاد مي‌شود با مشاهده بداخلاقي‌ها و به هم پريدن‌هاي مراسمي چون جشن منتقدان كه بخش عمده‌اي از بزرگان سينماي ايران هم در آن حضور دارند، مي‌توان به چرايي اين تلخي و فقدان اخلاق در مضامين فيلم‌ها پي برد.
علي احمدزاده، كارگردان فيلم مادر قلب اتمي در اظهارنظري بي‌شرمانه در اينستاگرام بداخلاقي جعفر پناهي را ستود و از ادبيات چاله‌ميداني و قبيح براي كارگردان ماجراي نيمروز استفاده كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار