کد خبر: 866031
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
لاریجانی در آئین افتتاح خط ۸ متروی تهران:
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: آقای قالیباف با روحیه تلاشگری که داشتند کارهای مهمی در کشور انجام دادند.

جوان آنلاين: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز دوشنبه (16 مردادماه 96) در مراسم افتتاح خط 8 متروی تهران که با حضور محمد باقر قالیباف و سردار عبدالهی برگزار شد، اظهارداشت: برای من افتخاریست که امروز در این پروژه مهم که به دست مهندسان و کارگران و همچنین مسئولان مختلف شهرداری و قرارگاه سازندگی افتتاح می‌شود بنده هم مشارکت جزئی داشته باشم.

وی افزود: انصافاً تیمی که در شهرداری تلاش کردند برای آبادانی شهر ما خوب کار کردند به ویژه آقای قالیباف هرچند دردمندانه صحبت کرد اما زحمت زیادی برای شهر تهران کشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: آقای قالیباف با روحیه تلاشگری که داشتند کارهای مهمی در کشور انجام دادند.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: صبح امروز در برخی روزنامه‌ها خواندم که جلوی این طرح را برخی گرفته‌اند و شبهه ایجاد کرده بودند که بنده گفتم این مناقشه چیست که مطرح شده و به دفتر گفتم که این موضوع را پیگیری کنند. البته آقای قالیباف توضیحاتی در این رابطه دادند که بنده بسیار خوشحالم که توانستم و توفیق پیدا کردم این طرح را ببینم چرا که بسیار خوب کار کردند.

وی افزود: این کارهایی که جنبه ملی دارد در مسائل مختلف نباید غبارآلود شود چرا که این کار با مشقت بسیار زیادی به نتیجه رسیده است هم از لحاظ سازه‌های معماری بسیار شکیل و زیبا کار انجام شده و هم این مسیر که نسبتاً طولانی است برای کسانی که در فرودگاه امام خمینی حضور پیدا می‌کنند مکان بسیار راحتی است که بتوانند به شهر راه پیدا کنند. هرچند ممکن است در این میان برخی موارد بر عهده و وظایف شهرداری نباشد اما زیر بار رفتند و این کار را به نتیجه رساندند.

لاریجانی ادامه داد: اینکه فرودگاه مهرآباد و شبکه متروی شهر تهران به یکدیگر وصل می‌شود کار بسیار عظیم، ارزشمند و به موقعی بود که انجام شد و بنده از آقای قالیباف و همه مدیرانی که در این پروژه تلاش کردند به ویژه قرارگاه سازندگی سپاه تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه کار اصلی در این پروژه بر عهده قرارگاه سازندگی سپاه بود، گفت: کار قرارگاه سازندگی بسیار ستایش برانگیز است و مجموعه اموری که این قرارگاه در این زمینه در کل کشور انجام می‌دهد انصافاً ارزشمند و قابل تقدیر است.

لاریجانی افزود: آقای قالیباف و دوستان دیگری که کار کردند خیلی دلخور نباشند از اینکه مسائلی در پشت این قضایا گفته می‌شود البته گفتن این حرف‌ها خوب نیست اما نسبت به سایر امور هم همینگونه است و حرف‌هایی می‌زنند لذا دلخور نباید باشند چرا که برای رضای خدا و ملت کار کردند حال ممکن است افرادی هم مسائلی را درست نفهمیده باشند و حرف‌هایی بزنند.

وی در همین اساس اضافه کرد: در سایه شئون هم همینگونه است البته می‌گویم این کارها خوب نیست اما در زندگیی سیاسی کشور این صحبت‌ها وجود دارد بنابراین از اینکه پشت سرتان نگاه می‌کنید و می‌بینید در شهر تهران خدمت کردید و زحمت کشیدید این باقیات و صالحاتی است برای شما البته بنده تعبیراتی مانند شهر سوخته و اینگونه موارد را واقعاً گزاف می‌دانم و حرف درستی نیست چرا که انسان باید نسبت به کسانی که زحمت کشیدند قدردان باشند حال ممکن است اختلافات سیاسی وجود داشته باشد اما کسی که کار می‌کند باید از او تشکر کرد لذا دوستانی که در شهرداری و در رأس آن شورای شهر و معاونان آنها و مدیران مختلف کار کردند بدانند که خدماتشان دیده می‌شود و از مباحثی که در گوشه کار می‌گویند اعصابشان ناراحت نباشد.

وی خاطرنشان کرد: من حتماً به گروه‌های مختلف و جریانات و همچنین رسانه‌ها توصیه می‌کنم که رعایت حال زحمتکشان در کشور را داشته باشند همچنین توجه به حمل و نقل ریلی در کشور را تاکید می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به حمل‌ونقل ریلی در داخل و خارج شهرها عنوان کرد: با این حمل‌ونقل ماشینی که در کشور اتفاق می افتد ما در جاده‌ها صدمات زیادی می‌بینیم و وجود 16 هزار تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای بسیار زیاد است. مجموعه افرادی که مجروح می‌شوند رقم قابل توجهی است که جان مردم بسیار پرارزش است علاوه بر اینکه هزینه درمان زیادی دارد اقتضا می‌کند که روی حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه یکی از اولویت‌های مهم در حمل‌ونقل مسأله ریلی است و باید برای این فکر کرد اما مشکلی که در این میان وجود دارد اوراقی است که در این میان مشکلات خاص خود را دارد و بنده هم خیلی مزاقم با این اوراق‌فروشی نیست و دولت این لایحه را به مجلس ارائه کرد و ما مجبور شدیم که تعدیل کنیم و بپذیریم. مشکل ما بی‌پولی است این درد بی‌درمانی است.

وی ادامه داد: وضعیت امور بیماری در کشور به قدری گسترده است که همین هزینه‌های جاری پولی برای امور عمرانی باقی نمی‌گذارد. امسال 50 هزار میلیارد اوراق در بودجه دیده شد بنابراین آنچه که پول از مالیات و نفت است همگی صرف مصارف جاری می‌شود و آنچه برای مصارف عمرانی می‌ماند اوراق است و اصلا راه اصولی نیست من به دوستانی که در کمیسیون برنامه و مرکز پژوهش‌های مجلس هستند گفتم از همین حالا با دولت کار کنید چرا که این مسیر قابل ادامه دادن نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید ترمز جدی روی بودجه جاری کشور صورت گیرد و اشتغال در کشور را نباید از طریق استخدام دولتی حل کرد بلکه تولید کشور باید راه بیفتد و این گونه که مشکل کشور حل می‌شود لذا اشکالی هم که باید درباره اوراق گفت درست است اما مشکل اساسی نبود درآمد برای کارهای عمرانی است.

رئیس قوه مقننه گفت: راهکارهای مختلفی وجود دارد به ویژه از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فاینانس باید بیشتر استفاده کرد. اینکه من مستمراً توصیه می‌کنم که زمینه را رای سرمایه‌گذاری داخل و خارج فراهم کنیم این است که منابع دولتی کفاف این گونه خدمات را در کارهای عمرانی نمی‌دهد بنابراین باید از سرمایه‌های دیگر استفاده کنیم و فضای کسب و کار را تسهیل کنیم تا مردم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

لاریجانی همچنین یادآور شد: ما باید از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کنیم گاهی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی اضطراب‌هایی در کشور به وجود می‌آید که باید دقت کرد در این تردید نیست باید بدانیم امروز سرمایه‌گذاری‌های زیادی در دنیا وجود دارد که به دنبال محل امن می‌گردند. وضعیت ایران این است که در بحران منطقه‌ای شرایط امنیت پایدار است که باید از این امکان استفاده کنیم و باید این سرمایه‌ها را به سمت کشور بکشیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دقت‌های لازم در زمینه سرمایه‌گذاری ضروری است اما نباید مانع شد تا فضا برای کسب و کار و ایجاد اشتغال فراهم شود. بنده یک بار دیگر هم گفتم آقایان دولتی با مردم صریح حرف بزنند و وضع دولت را تشریح کنند. تصور نشود که مبالغ هنگفتی وجود دارد و نمی‌دهند چنین چیزی وجود ندارد. به عنوان مثال همین طرح سلامت که دولت ایجاد کرد مقدار زیادی از مبالغ را به خود اختصاص داد ما که نمی‌توانیم آن خدمات را به مردم ندهیم آن هم کار ضروری است ولی جا برای پروژه‌های عمرانی تنگ شده است بنابراین باید جاهای دیگری را پیدا کرد و از راه‌های دیگر از جمله سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی استفاده کرد.

وی با اشاره به وجود 600 هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی کلنگ‌زده شده و نیمه‌تمام عنوان کرد: یکسری زیربناها وجود دارد که برخی از آنها قابل واگذاری است و برخی خیر. اما بسیاری از پروژه‌های کوچک وجود دارند که باید دولت در آینده اینها را تکمیل کند مطابق قانون اصل 44 باید واگذار به بخش خصوصی شوند و مشکل این است که منبعی برای تکمیل 600 هزار میلیارد تومان وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عقل حکم می‌کند دولت بخواهد با زحمت این پروژه‌ها را تکمیل کند و در نهایت می‌خواهید واگذار کنید از حالا که نیمه‌تمام هستند واگذار کنید که منابع مردمی هم به آن اضافه شود و انگیزه ایجاد کند. من در جلسه سران قوا هم این موضوع را پیگیری کردم چون مدتهاست که در قانون آمده که دولت می‌تواند اینها را واگذار کند اما این کار را نکرده است امسال نیز در قانون بودجه برای کار ترتیباتی گذاشتیم البته آقایان می‌گویند ما از این بخش‌های نظارتی می‌ترسیم اما نباید ترسید. بنده در جلسه سران سه قوه گفتم باید به بخش‌های نظارتی را در این میان مشارکت دهیم و قوانین و دستورالعملی بنویسیم که مدیران به جرأت آنها را واگذار کنند لذا فضا برای سرمایه‌گذاری داخلی و پروژ‌ه‌های عمرانی فراهم می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: با امکانات داخلی می‌شود شرایط را در کارهای عمرانی متحول کرد اما باید سازوکارهای آن با سازوکارهای فعلی متفاوت باشد. 

لاریجانی همچنین یادآور شد: گاهی ما در رسانه‌ها می‌بینیم زمانی که می‌گوییم وقتی پروژه‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد فریادها بلند می‌شود که فساد شده است و اینها بخشیدند آن آقایانی که این حرف‌ها را می‌زنند باید پاسخ دهند که وقتی 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام داریم با چه روشی ما اینها را تکمیل کنیم؟ بودجه عمرانی متوسط بیش از 30 هزار میلیارد در سال بیشتر نیست آن هم به زور اوراق مشارکت. بگویید چه راه‌حلی دارید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ما چالش‌های مختلف اقتصادی دارند من خواهش می‌کنم رسانه‌ها نگاه کنند چقدر در این چالش‌های مهم چقدر ذهن جامعه را به این چالش‌ها متمرکز کردند. بحث‌های سیاسی و کشمکش‌ها وجه قالب رسانه‌های ما شده است. ممکن است جذابیت‌های زودگذر داشته باشد اما مسأله اصلی کشور این است که ما اراده ملی را به سمت تولید بکشانیم و حل چالش‌های مختلف معطوف کنیم و این یک وظیفه ملی در کشور ما است. 

وی افزود: اگر مصالح ملی را فدای چالش‌های سیاسی کردیم این خیانت بزرگی است یعنی اگر ما گام مهم برای احیای اقتصاد بیمار که در حال انجام شدن است در زدوبندهای سیاسی افتاد این خیانت بزرگی است. تمام نیروهایی که امروز دست‌اندرکار مسائل کشور هستند از جناح‌های مختلف وقتی پشت این میز می‌نشینند 90 درصد مسائل‌شان یکسان است یعنی چالش‌ها را دیده‌اند.

لاریجانی با اشاره به گزارش دولت به مجلس گفت: در این گزارش حدود 6 ابرچالش توضیح داده شده است ما در داخل مجلس ضمن بررسی آن علاوه بر این 6 ابرچالش 4 مورد دیگر هم اضافه کردیم اما در اینکه این 6 مورد ابرچالش اقتصادی کشور است اختلاف‌نظری وجود ندارد. حال اینکه به دست چه کسی انجام شود مهم نیست.

وی در خاتمه، گفت: چالش‌های اصلی کشور احتیاج به قیام ملی دارد و این بسیار مهم است یعنی بهم تنیدگی این چالش‌ها برای کشور بسیار خطرناک است این را باید جدی گرفت یک هشدار ملی است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار