کد خبر: 865117
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
وزیر ارشاد گفت: تمام حساسیت ها و دقت های لازم برای اینکه فیلم در چارچوب ضوابط و هنجارهای اجتماعی تولید شود را درنظر می گیریم.
باشگاه خبرنگاران جوان: سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 10 مرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد وزارت خانه متبوعش پرداخت.

 وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی پیرامون برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد در دهه کرامت گفت: 2 هزار و 500 برنامه فرهنگی و مذهبی در 700 شهر به مناسبت دهه کرامت پیش بینی  شده  و از سوی دیگر بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با همکاری سازمان های تابع وزارت فرهنگ وارشاد در 77 نقطه از جهان  برنامه وسیعی در نظر گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مراسم حج افزود: در رابطه با حج مطالعات دقیقی صورت گرفته است؛ اول اینکه آیا به حج برویم یا نه؟

وی با بیان اینکه در این رابطه  مطالعات دقیقی انجام شد، اظهار داشت: به مجموعه دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم که آمادگی برگزاری حج را داریم و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بر این بود که حج به شرط تامین امنیت و کرامت حجاج برگزار شود.

صالحی امیری با اشاره به اینکه  براساس تقاضای وزیر حج عربستان رئیس سازمان حج به مکه اعزام شد، بیان کرد: ما  14شرط داشتیم و همه شروط طی دو دوره مذاکره فشرده به صورت کتبی مورد توافق عربستان  واقع شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد:  کار اجرایی حج را آغاز کردیم و ثبت نام دوره های آموزشی انجام شده، به طوری که هفته گذشته شورای عالی حج را برگزار کردیم و در نهایت مسیر حج برای حجاج باز شد.
تا الان حدود  5هزار نفر برای برگزاری مراسم حج عازم عربستان شدند

وی با اشاره به اینکه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری جهت گیری‌ها  روشن شد اظهار داشت: الان حدود  5هزار نفر برای برگزاری مراسم پر فیض حج عازم عربستان شدند، لذا شرایط ما مطلوب است والان هیچ مشکلی در برگزاری مراسم حج نداریم و از مردم تقاضا داریم که هیچ دغدغه‌ای پیرامون حج نداشته باشند.

 

صالحی امیری با اشاره به اینکه وظیفه ما تکریم و اکرام حجاج است عنوان کرد: حج امسال باید با عزت و کرامت برگزار شود، لذا امسال حج خوبی خواهیم داشت.
برای کنسول‌های وزارت خارجه ویزا صادر شده است

وی با بیان اینکه برای 10 نفر از کنسول های وزارت امور خارجه ویزا صادر شده است و روز پنج شنبه عازم مدینه و مکه خواهند شد، ادامه داد: از تمام ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای توسعه وحدت در دنیای اسلام به نحوی که امنیت و منافع ملی لحاظ شود بهره می گیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باور دارم، نباید دشمن اصلی که همانا اسرائیل و آمریکا است را فراموش کرد، اظهار داشت: امیدواریم عربستان درک لازم  برای ایجاد وحدت  در دنیای اسلام را پیدا کند .

صالحی امیری با اشاره به اینکه سینما زبان انتقال فرهنگ است عنوان کرد: سینما یکی از کانون های فرهنگی جامعه است،  لذا توجه به سینما و تقویت آن ضرورت قطعی دارد، چون سینما  از توان تاریخی قوی برخوردار است.
نباید تصویر سیاهی از جامعه سینما به جامعه منتقل کرد

وی با بیان اینکه نباید تصویر کدر و سیاهی از جامعه سینما به جامعه منتقل کرد، اظهار داشت: در شورای نمایش خیلی از مدیران ارشد صدا و سیما حضور دارند و حتی در تمام مراحل تولید شخصیت های فرهنگی ، روحانی ، دانشگاهی و سینمایی به مطالعه دقیق نسبت به فیلم نامه می پردازند.
 نباید با قضاوت چند نفر یا چند گروه مجموعه جامعه سینمایی را مورد هدف قرار داد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمام حساسیت ها و دقت های لازم برای اینکه فیلم در چارچوب ضوابط و هنجارهای اجتماعی تولید شود را درنظر می گیریم ، نباید با قضاوت چند نفر یا چند گروه مجموعه جامعه سینمایی را مورد هدف قرار داد، بنده تصمیم گرفتم در نظام های تخصصی سینما مداخله مستقیم نداشته باشم بلکه باید مداخله راهبردی باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از فیلم ها مورد اعتراض چند نماینده مجلس قرار گرفت، بیان داشت: جلسه ای را برگزار کردیم تا معترضان حضور داشته باشند ، در رابطه با فیلم بحث کردیم و نگاه‌ها نزدیک شد و نگاه اولیه تعدیل پیدا کرد به طوری که بعد از بازبینی فیلم نگاه‌ها تغییر پیدا کرد. لذا، منطقی نیست که هر فیلمی را با هر نگاهی تحت الشعاع قرار دهیم، زیرا جامعه سینمایی در حال حرکت و پویایی است.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه سینمای ما در مسیر جهش قرار دارد و می تواند به سینمای منطقه و حتی سینمای جهان دسترسی داشته باشد گفت: در این رابطه باید دو حرکت انجام دهیم؛ حرکت اول این است که باید زیر ساخت های سینما توسعه پیدا کند و در حرکت دوم نیز این است که باید به جامعه سینمایی کشور اعتماد کنیم تا آن ها نیز بتوانند فراتر از مرزها حرکت کنند؛ این شدنی است مشروط بر اینکه جامعه سینمایی نیز این اعتماد متقابل را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه ارتباطات جامعه بزرگ سینما با دستگاه ارشاد و دولت یک رابطه آشتی جویانه و برادرانه است، اظهار داشت: البته این سخن به معنای آن نیست که ما بر همه فیلم ها مهر صحت بگذاریم و جامعه سینمایی نیز نسبت به ما نقدی نداشته باشند بلکه فضای ما فضای گفتگو و آشتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز نهاد صنفی خانه سینما که مهمترین کانون صنفی جامعه سینما است ، مورد اعتماد ما است و در حال واگذاری بخش زیادی از مسئولیت های تصدی گری و اجرایی به این نهاد هستیم ؛ شاید این رابطه دو جانبه هیچ زمانی به این اندازه نبوده است و این رویکرد ناشی از این است که دولت معتقد است ما باید از طریق گفتگو و مذاکره مسائل را حل کنیم و نه مناقشه.

صالحی امیری همچنین درباره اینکه آیا واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی رانت ایجاد نخواهد کرد نیز بیان داشت: دولت در حوزه فرهنگی سه رسالت اصلی دارد. سیاست گذاری، حمایت و مدارا را بر عهده دارد که ما به این سه مسئولیت اطلاق تولی گری داریم و امور اجرایی که به آن اطلاق تصدی گری می کنیم قابل واگذاری به واحدهای صنفی، نهادهای عمومی و بخش خصوصی است.

وی افزود: وقتی از نهادهای عمومی صحبت می کنیم منظورمان آستان قدس، شهرداری ها و سازمان تبلیغات و منظورمان از نهادهای دینی نیز حوزه های علمیه و مراکز دینی است و وقتی به نهادهای صنفی اشاره می کنیم منظورمان خانه سینما ، اتحادیه ناشران ، خانه موسیقی ، خانه تئاتر و .‌.. است که همه این نهادها نسبت به حوزه خودشان دلسوز هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: در ابتدای سال جاری، صندوق هنرمندان و نویسندگان را به اصحاب فرهنگ و هنر واگذار کردیم و برای اولین بار مسئولیت اجرای نمایشگاه های کتاب را به اتحادیه ناشران و مجموعه اتحادیه های صنفی واگذار می کنیم؛ همچنین حدود ۵ هزار موسسه قرآنی داریم که تصمیم گرفتیم برگزاری نمایشگاه قرآن را نیز به آن ها واگذار کنیم.

وی افزود: این اقدامات کمک به ما، دولت و نظام های اجرایی است و معتقدیم اینکه وزارت ارشاد همه فعالیت های اجرایی را متمرکز به خود کند و عملا نهادهای صنفی و مردمی نادیده گرفته شوند ما را به نقطه هدف نخواهد رساند.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه باور نداریم نهادهای صنفی ما به دنبال رانت باشند گفت: در حوزه فرهنگی ، منابع مالی بسیار محدود است لذا خوشبختانه تا امروز در این حوزه هیچ اتفاقی که از آن اطلاق رانت شود به صورت جدی شکل نگرفته است.

وی افزود: در حوزه نشر نیز تر امروز هیچ موردی که حاکی از تبعیض در حوزه توزیع فرصت های نشر و یارانه ها باشد، گزارش قابل اثباتی به بنده نشده است؛ ضمن آن که در برای اطلاع از میزان پرداخت یارانه به مطبوعات می توانید با مراجعه به سایت معاونت ما از میزان پرداختی ها در طول سال ۹۵ مطلع شوید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه به سیاست شفاف سازی باور داریم ، گفت: بر این اساس بنده و وزیر ارتباطات ماه قبل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پرتال دسترسی آزاد به اطلاعات را افتتاح کردیم و اعلام کردیم دولت وظیفه خود می داند که هر نوع اطلاعات درخواستی را به مردم ارائه کند.

صالحی امیری در بحث ولنگاری فرهنگی نیز اظهار داشت: تذکر مقام معظم رهبری را برای خود یک فرصت می دانم و تذکر ایشان، هشداری است تا این وزارتخانه عملکرد خود را بازنگری و اشکالاتش را شناسایی کند .

وی با اشاره به اینکه باور به اعتدال فرهنگی داریم و آن را بر چهار پایه؛ انسجام، عقلانیت ، تنوع و دیانت می دانیم خاطر نشان کرد: شناسایی دغدغه های رهبری و چگونگی رفت آن ، اصلاح سیاست ها، برنامه ها و روش ها را سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه دغدغه های مقام معظم رهبری را فرصتی برای اصلاح مسیر خود می دانیم اعلام کرد: بر این اساس در حوزه سینما، چارچوب روشنی را تبیین و برای کسب نظر ایشان ، رسما به دفترشان ارسال کردیم ؛ البته حوزه تئاتر و موسیقی را نیز در دستور کار داریم که در خصوص موسیقی به جمع بندی رسیدیم و در حال بحث در حوزه تئاتر هستیم؛ لذا دغدغه های رهبری را حوزه به حوزه دنبال خواهیم کرد.
صالحی امیری با بیان اینکه برای رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ ، بدون وقفه و دائمی جلسات کارشناسی برگزار کردیم گفت: در آینده نزدیک ثمرات این تلاش ها را مشاهده خواهید کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش از صدا و سیما به دلیل حرکت بسیار خوب در پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم ها تشکر کرد و بیان داشت. خوشبختانه الان هیچ تیزر تبلیغاتی در شبکه های ضد انقلاب و یا معاند پخش نمی شود پ صدا و سیما با یک حرکت فرهنگی به صورت رایگان و فشرده به تبلیغ فیلم ها می پردازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با حوزه فضای مجازی نیز اظهار داشت: در حوزه فضای مجازی رویکرد نا، مدیریت این فضا است؛ مدیریت فضای مجازی در چند سطح است اما یکی از اساسی ترین وظایف در این حوزه مدیریت محتوا است؛ باید محتوای این
فضا مدیریت شود تر محتوای مسموم به جامعه تزریق نشود.

وی با بیان اینکه کار ما کار پلیسی نیست و در کار فرهنگی باید با برنامه، دقت و ظرافت حرکت کرد افزود: آن چه دنبال می کنیم تلاش حداکثری برای تولید محتوای مفید در فضای مجازی است و نیازمند یک نهضت تولید محتوا توسط همه نهادها هستیم.

صالحی امیری با اعلام این خبر که هم اکنون در مرحله ثبت و ریجستری شبکه ها، سایت ها و کانال ها هستیم گفت: یکی از شبکه های اجتماعی ۱/۵ میلیون کانال و بالای ۱۱ هزار کانال بیش از ۵ هزار عضو دارد که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کانال های بالای ۵ هزار عضو باید ثبت و شناخته شوند تا مشخص شود چه کسانی در فضای مجازی ؛ تولید، توزیع و انتشار اطلاعات دارند و در حال حاضر نیز بیش از ده هزار کانال ثبت نام کرده اند.

وی در رابطه با وضعیت سرانه مطالعه در کشور نیز عنوان کرد: نهاد کتابخانه عمومی و معاونت فرهنگی، همزمان در حوزه کتاب فعال هستند؛ نهاد کتابخانه عمومی در حال حاضر در سه هزار و سیصد نقطه کشور تشکیلات دارد و بیش از هفت هزار نفر در آن فعال هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکل ایجاد فضای فیزیکی برای احداث کتابخانه نیز بیان داشت : ۲۳ هزار کانون فرهنگی هنری داریم که در این تعداد کانون فرهنگی هنری ۱۲ هزار کتابخانه داریم ضمن آنکه ۸۰ هزار مسجد داریم که سعی داریم به تدریج در آن ها کتابخانه ایجاد کنیم تا مساجد ما علاوه بر کارکرد عبادی، کارکرد فرهنگی هم داشته باشند.

صالحی امیری با بیان اینکه هر کسی در هر نقطه کشور کتاب فروشی ایجاد کند به او کمک خواهیم کرد گفت: بد است در جامعه ای که بیش از ۹ هزار فروشگاه لوازم آرایش فروشی دارد کمتر از سه هزار کتاب فروشی باشد و این در شان انقلاب اسلامی نیست اما ان شاء الله در پایان سال ۹۶ سرانه مطالعه در کشور را حتما نسبت به وضع موجود بهبود خواهیم بخشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار