کد خبر: 860410
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
طي هفته جاري گوشت گوسفندي بين ۵۰۰ تا هزار تومان در هر کیلو گران شده است، به طوري كه قيمت هركيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف‌كنندگان حدود ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان به فروش مي‌رسد؛ اين افزايش در حالي است كه طي يك ماه اخير به حدي واردات گوشت صورت گرفته كه مسئولان وزارت جهاد از آمادگي ايران براي صادرات به قطر خبر دادند، اما همچنان شاهد بالا رفتن قيمت‌ها هستيم!
بهناز قاسمی

طي هفته جاري گوشت گوسفندي بين ۵۰۰ تا هزار تومان در هر کیلو  گران شده است، به طوري كه قيمت هركيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف‌كنندگان حدود ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان به فروش مي‌رسد؛ اين افزايش در حالي است كه طي يك ماه اخير به حدي واردات گوشت صورت گرفته كه مسئولان وزارت جهاد از آمادگي ايران براي صادرات به قطر خبر دادند، اما همچنان شاهد بالا رفتن قيمت‌ها هستيم!
واردات گوشت قرمز از آسياي ميانه و استراليا از ابتداي امسال آغاز شد و اخيراً نيز 4 هزار تن از مغولستان وارد ايران شده است. ماه گذشته نيز براي تنظيم بازار گوشت قرمز علاوه بر عرضه گوشت گوسفندي داخلي روزانه ۱۳ هزار لاشه گوشت گرم گوسفندي از كشورهاي استراليا، گرجستان و ارمنستان به بازار داخلي تزريق و هر كيلوگرم شقه بدون دنبه نيز براي مصرف‌كنندگان با قيمت حدود ۴۱ هزار تومان در بازار عرضه شد.
به گفته فعالان بازار، طي ماه‌هاي گذشته به حدي گوشت وارد كشور شده كه نوسان قيمت آن غير ممكن به نظر مي‌رسيد. اكنون اين سؤال مطرح است كه چرا با وجود افزايش واردات هنوز در بازار نوسانات قيمت وجود دارد؟!
از نيمه دوم سال گذشته تا كنون همچنان شاهد روند صعودي نرخ گوشت قرمز هستيم و سازمان‌هاي مربوطه نتوانسته‌اند اين وضعيت را سرو سامان دهند و كنترل بازار را در دست گيرند. بدين ترتيب، تلاش مسئولان براي تنظيم بازار و ثبات قيمت‌ها هنوز به جايي نرسيده است.
از سوي ديگر، مصرف گوشت قرمز نيز طي ماه‌هاي گذشته به دليل شيوع بيماري تب كنگو كاهش پيدا كرده است و مردم ديگر رغبت چنداني به خريد گوشت قرمز نشان نمي‌دهند. ضمن اينكه اخيراً عرضه جگر گرم نيز به علت شيوع اين بيماري ممنوع شده است. به گفته مسئولان قيمت جگر گوسفندي به دليل شيوع تب كريمه و استقبال نكردن مردم كاهش يافته و همين مسئله نيز يكي از دلايل گراني قيمت گوشت گوسفندي است.
از دو روز گذشته قيمت گوشت قرمز گوسفندي تا هزار تومان افزايش پيدا كرده است كه سرمنشأ اين گراني‌ها هنوز مشخص نيست. با اين وجود، بنا بر واردات گسترده‌اي كه صورت گرفته، روز گذشته مسئولان ذيربط اعلام كردند هيچ كمبودي در بازار وجود ندارد!
 
  آمادگي صادرات گوشت به قطر
رئيس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد نيز گفته بود ما در واردات مشكلي نداريم وفقط نگران سيستم توزيع هستيم. با وجود واردات فراواني كه طي ماه‌هاي گذشته صورت گرفته رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي مي‌گويد به دليل اينكه در فصل تابستان به سر مي‌بريم و هوا گرم است، براي كنترل بازار گوشت نيازمند افزايش واردات هستيم.
اين درحالي است كه چندي پيش مسئولان گفته بودند به دليل فراواني واردات گوشت به كشور توانايي صادرات نيز وجود دارد! چند روز پيش بود كه رئيس اتاق بازرگاني كرمانشاه گفت اكنون بهترين زمان براي صادرات دام زنده به كشور قطر است و مي‌توانيم براي سال‌هاي متمادي گوشت ايران را در بازار قطر جا بيندازيم. او همچنين گفته بود مكاتباتي هم در اين خصوص صورت گرفته و پيشنهاد مي‌شود فعلا حداقل صادرات دام زنده را به قطر برقرار كنيم.
با اين حال، قيمت گوشت كه اميد به ثبات قيمت آن بود حالا باز هم با افزايش دوباره رو به رو شده است و هنوز كاري از دست مسئولان براي تنظيم بازار برنيامده است!
همچنين رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي، با اشاره به افزايش قيمت گوشت گوسفندي در هفته جاري گفت براي كنترل بازار گوشت نيازمنديم واردات افزايش يابد، با توجه به اينكه الان فصل تابستان است و هوا گرم است و ما با كمبود مواجه هستيم.
علي اصغر ملكي دلايل كمبود دام را مورد اشاره قرار داد و گفت طي سه الي چهار سال اخير با كشتار بي‌رويه دام‌هاي مولد در كشور مواجه هستيم كه اين مسئله ما را با مشكل روبه‌رو كرده است. ما نمي‌دانيم دليل اين كار چيست؟ هر جا كه مسئولان را ببينيم به آنان اطلاع رساني مي‌كنيم اما تاكنون برخورد جدي با عاملان اين مسئله نشده است. وي تأكيد كرد در صورت عدم جلوگيري اين كار در سال‌هاي آينده ما را با معضل جدي روبه‌رو خواهد كرد.
ملكي از ديگر دلايل گراني گوشت گوسفند به قاچاق دام به كشور قطر اشاره كرد و گفت طي دو روز اخير قيمت‌ها بين ۵۰۰ تا هزار تومان گران شده است و اين روند گراني با كاهش تقاضا در بازار قابل توجيه نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار