کد خبر: 827686
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه خلاء خودمراقبتی در جامعه احساس می‌شود، گفت: یکی از اقدمات مؤثر برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا استفاده از تهویه طبیعی در مکان‌های سربسته برای چرخش و جابجایی هوا است تا از تجمع این ویروس جلوگیری کند.

محمود سروش، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه خلاء خودمراقبتی در جامعه احساس می‌شود، گفت: به طور معمول در فصل سرما بیماری‌های تنفسی در همه جای دنیا مخصوصاً نیمکره شمالی که زمستانی است شایع و فعال است، اما مدیریت آنفلوآنزا  از دو نوع جنبه فردی و اجتماعی مورد توجه قرار دارد.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از نظر فردی کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند می‌توانند از طرفی عامل انتقال بوده و خودشان نیز بیمار شوند که ممکن است آسیب‌پذیر یا غیر آسیب‌پذیر باشند.

سروش، بیان کرد: افراد دیابتی، قلبی عروقی، گروه سنی بالای 65 سال، بیماران پیوندی، کلیوی مزمن، شیمی درمانی‌ها، بیمارانی که تحت تاثیر داروهای سیستم دپرس کننده ایمنی و کودکان و نوجوانانی که تحت آسپرین درمانی هستند و زنان باردار در گروه افراد آسیب‌پذیر به بیماری آنفلوآنزا  هستند.

وی افزود: افراد آسیب‌پذیر ممکن است به علت بی‌احتیاطی‌هایی که از طرف خود یا دیگران انجام می‌شود به آنفلوآنزا  مبتلا شوند، به عنوان مثال یک فرد غیرآسیب‌پذیر مبتلا به آنفلوآنزا که دوران نقاهت را می‌گذراند می‌تواند با بی‌احتیاطی مانند نزدیک شدن به فرد دیگر، روبوسی کردن، عطسه و سرفه در مقابل صورت، باعث ابتلا فرد آسیب‌پذیر به آنفلوآنزا شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: فرد آسیب‌پذیر در صورت ابتلا به آنفلوآنزا  شرایط سختی را تجربه می‌کند و احتمال دارد از یک حالت شبیه به آنفلوآنزا یا آنفلوآنزای ضعیف، به بیماری‌های تنفسی حادی مبتلا شود که معمولاً ممکن است به ICU منتقل و سیستم تنفسی فشار منفی برای وی استفاده شود.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: در نتیجه همه افراد اعم از آسیب‌پذیر و سالم باید به خود مراقبتی توجه داشته باشند و به خوبی مراقب خودشان باشند و با رعایت اصول بهداشت تنفسی در سرفه، عطسه، رعایت فاصله از فرد دیگر و شستن به موقع دست از ابتلای خود و دیگران به بیماری آنفلوآنزا جلوگیری کنند.

خودمراقبتی خلایی است که در جامعه احساس می‌شود

سروش با بیان اینکه خودمراقبتی خلایی است که در جامعه احساس می‌شود، افزود: به ویژه در مکان‌های بسته مانند مهدکودک‌ها، محل تجمع سالمندان و غیره ویروس آنفلوآنزا در گردش است و این ویروس خود به خود می‌تواند در فصل سرد باعث انتقال به دیگری شود.

وی گفت: یکی از اقدامات مؤثر برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا  استفاده از تهویه طبیعی در مکان‌های سربسته برای چرخش و جابجایی هوا است تا از تجمع این ویروس جلوگیری کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت آنفلوآنزای کشور در حال حاضر هنوز به آستانه خطر نرسیده است تصریح کرد: البته موارد آنفلوآنزایی وجود دارد اما درصد آن پایین است که البته آستانه این بیماری از نظر سامانه سندرمیک و سامانه آنفلوآنزا روزانه رصد می‌شود که نشان دهنده وضعیت ما در این بیماری است.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: درصورت که درصد آنفلوآنزا از آستانه بالا رود آموزش‌ها تشدید، اما در حال حاضر با رعایت نکات ذکر شده می‌توانیم میزان انتقال آلودگی را کنترل کنیم و به ویژه گروه آسیب پذیر را ایمن می کند.

سروش در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت: برای ایمنی بیشتر توصیه می‌شود این واکسن از نیمه شهریور تا اواخر آذر تزریق شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار