کد خبر: 821949
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
بازدید مدیر عامل انجمن آسیب شناسی اجتماعی از غرفه روزنامه جوان
مدیر عامل انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور با اشاره بازگشت معتاد بازپروری شده به چرخه اعتیاد گفت: کامل نشدن دوره درمانی معتاد، بیکاری و عدم کنترل بعد از خروج معتاد بازپروری شده از کمپ از مهم ترین دلایل بازگشت معتاد به چرخه اعتیاد است.

جامعه به معتاد درمان شده اعتماد نمی کندمدیر عامل انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور با اشاره بازگشت معتاد بازپروری شده به چرخه اعتیاد گفت: کامل نشدن دوره درمانی معتاد، بیکاری و عدم کنترل بعد از خروج معتاد بازپروری شده از کمپ از مهم ترین دلایل بازگشت معتاد به چرخه اعتیاد است.  

دکتر مجید ابهری، مسئول بازپروری معتادان بعد از ترک اعتیاد و مدیر عامل انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور ضمن حضور در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از غرفه «روزنامه جوان» حضور پیدا کرد.

 

ابهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا معتادانی که بازپروری می شوند دوباره به چرخه اعتیاد بازمی گردند، گفت: این یک مسئله چند بعدی است و بر اساس آمار سازمان های رسمی 95 درصد و بر اساس آمار پژوهشی 85 درصد از معتادان بعد از ترک اعتیاد دوباره به چرخه اعتیاد بازمی گردند .

 

وی افزود: علت بازگشت معتادان بازپروری شده به چرخه اعتیاد چند موضوع است؛ ابتدا عدم کامل شدن چرخه درمانی. آنها 21 روز در کمپ های خصوصی می مانند که پولی از آنها گرفته می شود. 95 درصد این کمپ ها خصوصی هستند، این در حالی است که درمان اعتیاد باید دولتی یا بیمه شود. چون آنها به خاطر پول 21 روز معتاد را نگه می دارند دوباره آنها را رها می کنند، در حالی که درمانشان کامل نشده، دوباره بازمی گردند.

 

مدیر عامل انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور  مسئله دوم را بیکاری معتادان بازپروری شده عنوان کرد و گفت: بسیاری از آنها پس از بازگشت از کمپ شغلی ندارند این در حالی است که تعداد زیادی از آنها متاهل هستند و برای هزینه خانواده ناگزیرند به خرده فروشی برگردند. به عبارت دیگر جامعه به معتاد درمان شده اعتماد نمی کند و کار نمی دهد. از این رو رسانه ها باید جامعه پذیری آنها را گسترش دهند و در واقع معتادی که درمان شد جامعه او را بپذیرد.

 

وی مسئله عدم کنترل بعد از خروج معتادان بازپروری شده از کمپ را موضوع مهمی دانست و گفت: وقتی معتادان بازپروری شده از کمپ بیرون می آیند دیگر هیچ کنترلی روی آنها نیست، در حالی که در کشورهای اروپایی ما شاهد هستیم که آن مراکز درمانی اعتیاد پس از بازپروری معتاد به او مشاوره خانواده می دهند و اشتغال زایی، کار آفرینی و خانواده پذیری برای وی فراهم می کنند.

 

ابهری در خصوص ارائه آمار معتادان در کشور گفت: متاسفانه پس از گذشت چندین سال از انقلاب اسلامی ایران، ما هنوز درباره آسیب های اجتماعی آماری نداریم، چون بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی وجود ندارد. 22 سازمان و نهاد پیشگیری و درمان هستند اما به دلیل اینکه سیاست گذاری متمرکز و منسجم نداریم، هر کس جزیره ای سیاست گذاری می کند و یک مرکز منسجم آماری نیست اما به طور کل حدود 4 میلیون معتاد داریم که ده درصد آنها بانوان هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر