کد خبر: 814354
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
از آنجاییکه انتخاب غذا با کمک حواس بویایی و چشایی صورت میگیرید؛ رنگ غذاها نقش بسزایی در رژیم غذایی افراد دارد.
وقتی موضوع سلامت و تغذیه به میان می‌آید، توجه به این نکته ضروری است که در رژیم غذایی خود، تنها بر روی یک رژیم غذایی خاص تمرکز نکنیم، بلکه با یک رژیم غذایی متعادل و متنوع با استفاده از محصولات تازه و رنگی، به حفظ سلامت خود کمک کنیم.

غذاهای رنگی، علاوه براینکه سبب جذاب‌تر شدن و اشتها برانگیز شدن مواد غذایی می‌شوند، سرشار از املاح و مواد معدنی مفید برای بدن هستند.

این ویتامین‌ها و مواد معدنی در هر طیف رنگی، جایگاه خاصی دارند که این رنگ‌ها علاوه بر آثار جسمی، تاثیرات روحی فراوانی، از جمله در زمان صرف وعده‌های غذایی بر انسان، می‌گذارند.

مواد غذایی سبز رنگ
محمدتقی انوشه متخصص تغذیه در خصوص مواد غذایی با رنگ سبز گفت: این مواد غذایی که شامل میوه‌جات و سبزیجاتی مانند سیب سبز، انگور، کیوی و سبزیجاتی چون کنگر، لوبیاسبز، نخود سبز هستند، جزو مواد آنتی‌اکسیدانی و با خاصیت ضد سرطانی قرار دارند. 

مواد غذایی نارنجی و زرد رنگ
این متخصص تغذیه گفت: مواد غذایی زردرنگ شامل میوه‌هایی مانند گلابی، انبه، گریب‌فروت، پرتقال، سیب زرد، انبه، آناناس و سبزیجاتی نظیر سیب‌زمینی، فلفل زرد، ذرت و کدوتنبل هستند که سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌ ث می‌باشند و سبب افزایش کارایی قلب، سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد قلب می شوند. 

مواد غذایی آبی، بنفش و ارغوانی
وی درباره مواد غذایی با رنگ بنفش عنوان کرد: این مواد غذایی، میوه‌هایی مانند آلو، انجیر، کشمش و ذغال‌اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز هستند که آنتوسیانین وجود در این مواد غذایی سبب ایجاد رنگ ارغوانی در آنها می‌شود. 

انوشه تصریح کرد: خاصیت ضدسرطانی و ضدپیری با آنتی اکسیدان موجود در این مواد غذایی به وجود می آید که به تقویت حافظه، جلوگیری از پیری زودرس و سلامت دستگاه ادراری کمک می‌کند.

مواد غذایی قرمز رنگ
وی با اشاره به خواص مواد غذایی قرمز رنگ، تصریح کرد: میوه‌هایی نظیر انگور قرمز، گیلاس، انار، هندوانه و سبزیجاتی مانند پیاز قرمز، چغندر، گوجه‌فرنگی و ریواس که سرشار از لیکوپن‌ها هستند مانند مواد غذایی با رنگ بنفش، سبب افزایش سلامت قلب، بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. 

این متخصص تغذیه افزود: مواد غذایی قرمز رنگ احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند که البته این دسته از مواد در صورتی که به صورت کنسروی مصرف شوند، جذب لیکوپن‌ آنها افزایش پیدا می کند که این دسته از مواد سبب افزایش اشتها نیز خواهند شد.

مواد غذایی با رنگ سفید و قهوه‌ای
انوشه در خصوص این دسته از مواد غذایی، گفت: مواد غذایی بارنگ قهوه‌ای مانند موز، خرما و سبزیجاتی نظیر شلغم، قارچ و سیر، حاوی آلیسین هستند که سبب کاهش چشمگیر ابتلا به سرطان می‌شوند و خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی دارند.

باید توجه داشت که رژیم غذایی سالم و متعادل، رژیمی است که شامل تمامی میوه‌ها و سبزیجات از تمامی رنگ‌ها و مواد مغذی مختلف بوده و سلامت جسمی و روانی شما را تضمین کنند؛ بنابراین سعی کنید در سفره‌ی خود رنگین کمانی از مواد غذایی را جای دهید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار