کد خبر: 812468
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
جنجالي‌ترين گل‌هاي تاريخ فوتبال
تاريخ ورزش جهان به‌ويژه فوتبال را كه ورق بزني متوجه اتفاقات جالب توجهي مي‌شوي كه...
فريدون حسن
تاريخ ورزش جهان به‌ويژه فوتبال را كه ورق بزني متوجه اتفاقات جالب توجهي مي‌شوي كه نتيجه بازي‌هاي بزرگي را عوض كرده، البته اين اتفاقات مربوط به دهه‌ها و سال‌هاي دور نيست و حتي امروز هم كه تكنولوژي و استفاده از آخرين دستاوردهاي بشري نيز وارد ورزش شده باز هم اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه از ديد همه پنهان مي‌ماند. شايد به همين خاطر باشد كه فدراسيون بين‌المللي فوتبال تصميم جدي دارد تا با استفاده از آخرين سيستم‌هاي اطلاع‌رساني و كنترلي اشتباهات تأثيرگذار را به حداقل ممكن برساند.  بد نيست حالا كه فيفا به اين فكر افتاده نگاهي گذرا به چند نمونه بزرگ تاريخي داشته باشيم؛ نمونه‌هايي كه شايد اگر امروز رخ مي‌داد از ديد تماشاگران، داوران و برگزاركنندگان مسابقات پنهان نمي‌ماند و شرايط به گونه‌اي ديگر رقم مي‌خورد.

   بالاخره گل شد يا نه؟

هنوز هم كسي به درستي نمي‌تواند ادعا كند كه ضربه جف هورست در دقيقه 101 بازي فينال جام‌جهاني 1996 لندن بعد از برخورد به تير افقي دروازه آلمان غربي از خط گذشت يا نه. حتي مرور چندباره صحنه گل در سال‌ها و دهه‌هاي بعد هم چيزي را ثابت نكرد تا اين گل به جنجالي‌ترين و بحث‌برانگيز‌ترين گل تاريخ فوتبال تبديل شود. داور مسابقه پس از مشورت با كمك خود اعلام گل كرد؛ گلي كه براي انگلستان و جف هورست تاريخ‌ساز شد، البته هورست در دقيقه 119 باز هم گلزني و حساب كار را 4 بر 2 كرد اما گل سوم، گلي بود كه آلمان‌ها هرگز فراموش نمي‌كنند؛ گلي كه هنوز معلوم نيست گل بود يا نه، گلي كه تنها قهرماني انگلستان در جام‌جهاني را به ارمغان آورد.
 
دست خدا

22 ژوئن سال 1986، يك چهارم نهايي جام‌جهاني مكزيك، دقيقه 51 بازي مارادونا پا به توپ دفاع انگلستان را به هم مي‌ريزد. پاس او براي والدانو در بين راه توسط انگلستان به صورت ناقص دفع مي‌شود و توپ روي هواست كه پيتر شيلتون براي گرفتن او از دروازه خارج مي‌شود اما مارادونا با دست باز زودتر مي‌رسد و توپ را وارد دروازه انگلستان مي‌كند. همه ديدند چه اتفاقي افتاد جز داور كه به علامت گل به سمت زمين حركت مي‌كند. 3 دقيقه بعد مارادونا به يادماندني‌ترين گل تاريخ فوتبال را با پشت سر گذاشتن و تحقير پنج انگليسي به ثمر مي‌رساند اما حتي اين گل هم در مقابل گل «دست خدا» ديده نشد تا آرژانتين با دست مارادونا به نيمه‌نهايي و بازي فينال و در نهايت قهرماني در جام‌جهاني مكزيك دست پيدا كند.

  دست وزغ!

فرانسه در آستانه از دست دادن فرصت حضور در جام‌جهاني 2010 آفريقاي جنوبي است، ايرلند سرسخت مي‌جنگد و چيزي تا برتري در مجموع ديدارهاي پلي‌آف و راهيابي به جام‌جهاني ندارد اما تيه هانري جلوي دروازه توپ را با دست براي ويليام گالاس استپ مي‌كند تا او گل برتري فرانسه را به ثمر برساند. «دست وزغ» لقبي است كه مطبوعات بريتانيا از شدت عصبانيت به اين گل دادند؛ هر چند نفرين آنها فرانسوي‌ها را گرفت و عملكرد نااميدكننده‌اي را در جام‌جهاني 2010 آفريقاي جنوبي براي آنها به همراه داشت.
  
انتقام

دقيقه 38 ديدار آلمان و انگلستان در جام‌جهاني 2010 آفريقاي جنوبي 44 سال بعد از گل جنجالي جف هورست كه قهرماني را به انگلستان تقديم كرد آن هم مقابل آلمان، اما حالا داستان متفاوت است. آلمان 2 بر يك پيش است كه ضربه فوق‌العاده فرانك لمپارد پس از برخورد به تير افقي چيزي نزديك به يك متر درون دروازه به زمين مي‌خورد و بيرون مي‌آيد. باز هم همه ديدند جز داور تا انگلستان در حالي كه بايد بازي مساوي مي‌شد در نهايت 4 بر يك ببازد و آلمان انتقام گل جف هورست را بگيرد.
 
 حذف برزيل با دست

آخرين گلي كه با دست وارد دروازه شد و از ديد داور مسابقه پنهان ماند مربوط به ديدار دو تيم پرو و برزيل در رقابت‌هاي كوپا امريكا 2016 است؛ جايي كه رودياز مهاجم پرو با دست توپ را وارد دروازه برزيل ميزبان كرد و حكم حذف سلسائو امضا شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار