کد خبر: 807697
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
دكتر گنجی:
مدیر مسئول روزنامه جوان اقدام فریدون برای انتصاب مدیران بانک‌ها را تدبیر رئیس‌جمهور دانست و گفت: آقای فریدون از موضع رئیس جمهور به صورت غیررسمی مسائل را دنبال می‌کند و از این رو دولت در زمینه فیش‌های نجومی برخورد جدی نخواهد کرد.

جوان آنلاين: اواسط اردیبهشت ماه سال جاری بود که فیش‌های نجومی برخی مدیران دولتی رسانه‌ای شد و در پی آن محمد ابراهیم امین که از شهریور ماه سال 92 ریاست بیمه مرکزی را برعهده داشت، از سمتش استعفا کرد.

پس از استعفای رئیس کل بیمه مرکزی پرونده فیش‌های حقوقی نجومی وارد فاز جدید شد تا جایی که در هفته‌های گذشته به دلیل افشای فیش حقوقی علی صدقی مدیرعامل بانک رفاه و همچنین افشاگری بی‌سابقه قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نحوه فعالیت وی در این بانک، صدقی نیز با حکم وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی برکنار شد.

پس از عزل مدیرعامل بانک رفاه بررسی نهادهای نظارتی در خصوص حقوق های دریافتی مدیران دولتی ادامه یافت تا زمانی که نوبت به بانک صادرات و چند بانک دیگر رسید و به این ترتیب ظاهرا قرعه برکناری به نام مدیرعامل بانک صادرات خورده بود و وی که جایگاه خود را متزلزل می دید حتی اعلام کرد در صورت برکناری و عزل به بانک جهانی نیز شکایت خواهد کرد.

اما این تهدید نیز موثر واقع نشد و اسماعیل للگانی نیز از مدیرعاملی بانک صادرات عزل شد.

«علی رستگار سرخه» مدیرعامل بانک ملت نیز به‌دلیل انتشار فیش حقوقی که نشان می داد ماهانه 37 میلیون تومان دریافتی داشته و همچنین کمک 50میلیاردی‌اش به یکی از نزدیکان رئیس جمهور توسط هیات مدیره این بانک و با تایید وزیر اقتصاد عزل و اخلاقی به عنوان مدیرعامل جدید این بانک معرفی شد.

پس از تغییر رستگار از بانک ملت ، سیامک دولتی نیز که مدیریت عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را برعهده داشت هم از سمت خود استعفا داد.

ابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت نیز در پی افشای فیش حقوقی که رقم آن معادل 750 میلیون تومان بود در آستانه برکناری است، هر چند وی تاکید دارد مبلغ فیش او حاوی تمام مزایای بازنشستگیش بوده است.

اما نوع مواجه اصلاح‌طلبان با این قضیه بسیار قابل تامل است، از سکوت و تکذیب گرفته تا توجیه این فساد اقتصادی، آنها تلاش دارند این مساله را یک «بازی سیاسی» برای زمین زدن دولت معرفی کنند و سعی کردن در روزهای اول که این موضوع تبدیل به یکی از مطالبات مردم شد از دریافتی‌های نجومی به عنوان دروغ‌های نجومی یاد کردند و به همین خاطر در اغلب اظهارنظرهایشان آن را محکوم نکردند. همان‌طور که پیش از این نیز با سکوت درباره حرام و نامشروع بودن اختلاس‌ و اقدامات آقای کرباسچی از او دفاع کردند.

این در حالی است که رهبر انقلاب درباره این حقوق‌های نجومی تاکید کردند: «آسیب‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کأنّه درست نمی‌شناسیم؛ وقتی اشرافی‌گری، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترویج بشود، این قضایا به دنبالش پیش می‌آید و به وجود می‌آید و همه دنبال این هستند که یک طعمه‌ای به دست بیاورند و خودشان را از آن سیر کنند، شکمها را از این مالهای حرام پُر کنند. با این پدیده بایستی با جدّیّت مقابله بشود؛ مسئله‌ی عزل کردن و برکنار کردن و برگرداندن آنچه از بیت‌المال به صورت نامشروع خارج شده است، این را در دستور قرار بدهند.»

بر همین اساس خبرگزاری فارس، در سلسله گفت‌و‌گوهای تفصیلی با صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی به بررسی ابعاد و ریشه‌های شکل‌گیری اشرافی‌گری و تبعات اجتماعی سیاسی این مساله می‌پردازد. 

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌و‌گوی تفصیلی فارس با عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان و کارشناس مسائل سیاسی است:

 

عبدالله گنجی کارشناس مسائل سیاسی و مدیرمسئول روزنامه جوان در گفت‌‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری اشرافیت در کشور پس از انقلاب اسلامی و نقش دولت سازندگی در روحیه اشرافی‌گری اظهار داشت: باید ابتدا پرسید چرا مساله اشرافی‌گری در کشور ما موضوع بدی است؟ مگر اسلام با خوب خوردن و خوب پوشیدن مخالف است؟ مذمت این قضیه این است که فلسفه حکومت در اسلام این نبوده است، شاید مردم با درآمد خودشان مرفه باشند و مشکلی هم نیست اما در نگاه امام و مبتنی بر منطق اسلام، فلسفه حکومت، هدایت مردم است.

گنجی با بیان اینکه بعد از اتمام جنگ فشار اقتصادی در جامعه مانند فنری در حوزه مسئولان خود را رها کرد، ادامه داد: توجیه آنها این بود که مسئولان باید انگیزه داشته باشند تا برای مردم کار کنند، این تجربه تلخ بعد جنگ، تجربه‌‌ای است که بعد رحلت پیامبر (ص) هم به وجود آمد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه الزاما نمی‌توان گفت نیت افرادی که به رأس حکومت آمدند رواج دادن اشرافی‌گری بوده است، تصریح کرد:  من معتقدم الگویی که آنها اجرا کردند ماحصلش همین رواج اشرافی‌گری بود، ازاین رو نه آقای هاشمی، هرکس دیگری هم این الگوی  لیبرالیستی را به کار می‌گرفت، منتج به این نتیجه می‌شد.

*تئوریزه کردن الگوی لیبرالیستی در حوزه اقتصادی در زمان کارگزاران

وی درباره تئوریزه کردن این الگوی لیبرالیستی در حوزه اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت مستقر بعد از جنگ می‌گفت که ما در زمان طاغوت و در یک پروسه زمانی طولانی عقب افتاده‌ایم اما برای ترمیم این زیرساخت ها در مدت کوتاه به این نتیجه رسیدند که باید به سمت مجامع بین‌المللی دست دراز کنند، وقتی شما به بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول برای توسعه دست دراز می‌کنید، متقابلا آنها هم نسبت به پولی که می‌دهند تأکید دارند که این پول باید در چه راستایی خرج شود.

وی ادامه داد: مجامع بین‌المللی ابزارهای نظام سلطه و به دنبال استانداردسازی مدل اجتماعی - سیاسی غرب در همه دنیا هستند؛ از این رو این کار را با پشتیبانی مالی انجام می‌دهند و به طور مثال وقتی که می‌خواهیم این موضوع را در بحث اجتماعی هزینه کنیم، آنها می‌گویند که باید به سمت کنترل جمعیت بروید یا تأکید می‌کنند که مدل اقتصادی شما باید یک نوع اقتصاد آزادی باشد که حتی مسیر آن را نیز تعیین می‌کنند لذا مدل تعدیل اقتصادی مدلی است که خیلی‌ها با آن یک شبه سرمایه‌دار یا یک شبه نابود می‌شوند.

*کارگزاران له شدن یک عده در مسیر توسعه اقتصادی را جزء الزامات می‌دانست

گنجی تصریح کرد: وقتی دولت مستقر به این نکته رسید که این اتفاق در حال رخ دادن است خود آقای هاشمی له شدن یک عده را در مسیر توسعه اقتصادی جزء الزامات کار می‌دانست، یعنی آن نسل باید زیر چرخ توسعه له می‌شد تا نسل آینده بتواند در این مسیر حرکت کند که البته نسل آینده هم به وضعیت مطلوبی نرسید.

مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه برای مردم پشتیبانی از نظام متکی به مباحث تئوریک نیست بلکه نظام اسلامی تبلورش در رفتار حاکمان است، اظهار داشت: مردم به رفتار حاکمان نگاه می‌کنند و می‌فهمند که نظام دینی است یا خیر لذا کاری ندارند که نظریه فلسفی آیت‌الله مصباح مطرح باشد یا آیت‌الله جوادی‌آملی.

وی خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی و در سیره امام علی(ع) و حضرت امام و مقام معظم رهبری متوسط سطح زندگی حاکمان باید متناسب با سطح زندگی جامعه باشد و این کاملا در زندگی امام و رهبری هویداست، اما برخی از مسئولان این نکته را با این عنوان که در امر توسعه باید به وضعیت مسئولان رسیدگی کرد، توجیه و انگیزه‌های الهی را به انگیزه‌های مادی تبدیل کردند.

*سواستفاده‌ای به نام رانت اطلاعات

گنجی نماد این حرکت را چند نشانه عنوان کرد و گفت: در کشوری مانند ایران و در دوران پساجنگ محدودیت منابع و امکانات وجود دارد؛ مسئله‌ای که در اینجا اتفاق افتاد این بود که به خاطر محدودیت منابع، خصوصی‌سازی اقتصادی کشور به اختصاصی‌سازی تبدیل شد و رانت اطلاعات شکل گرفت؛ رانت اطلاعات زمانی موضوعیت پیدا می‌‌کند که شما محدودیت منابع داشته باشید، مثلا وقتی بانکی مصوب کند که قرار است وام 10 میلیونی بدهد اینکه چه کسانی اطلاعات زودتری پیدا می‌کنند به معنای رانت اطلاعاتی است. به خاطر همین کسانی که در دولت بعد از جنگ مشغول کار شدند در یک پروسه 20 ساله صاحب ده‌ها شرکت واردات و صادرات شدند و در ده‌ها جا عضو هیأت مدیره شده و ثروت‌شان میلیاردی شد؛ ممکن است دزدی هم نکرده باشند اما بحث رانت اطلاعات مطرح است.

مدیرمسئول روزنامه جوان تصریح کرد: اینکه در هیأت دولت مصوب کنند قرار است به طور مثال بندر جاسک می‌خواهد بندر آزاد تجاری شود، در این صورت ممکن است کسی که در هیأت دولت حضور دارد قبل از اینکه این موضوع رسانه‌ای شود‌ این خبر را در اختیار نزدیکان خود قرار می‌دهد و به آنها می‌گوید که در بندر جاسک 10 هکتار زمین بخرید و طبیعی است که بعد از رسمی شدن این خبر قیمت زمین‌ها افزایش می‌یابد.

 

*اشرافی‌گری باعث فاصله بین مردم و حکومت می‌شود

وی با بیان اینکه تأثیر این میلیاردر شدن‌ها در نگاه مردم مورد توجه قرار می‌گیرد و در این صورت فاصله مردم و حاکمیت ایجاد می‌شود، افزود: در رانت اطلاعاتی به ظاهر و از نظر حقوقی هیچ مشکلی وجود ندارد اما این رانت اطلاعات یک عده را در کشور ما سرمایه‌دار کرد و این مقدمه اشرافی‌گری است، وقتی هم که شما به اشرافی‌گری برسید دیگر نمی‌توانید به مسیر خود ادامه راه بدهید.

*یک مسئول اشرافی هیچگاه مقابل آمریکا سینه سپر نمی‌کند

گنجی با اشاره به فرمایش حضرت امام درباره جنگ فقر و غنا تصریح کرد: امام فرمود کسانی که بر این باورند رفاه و مبارزه با هم سازگار است آب در هاون می‌کوبند، یعنی شما نمی‌توانید غرق در مادیات و رفاه و زندگی اشرافی باشید و بعد بخواهید جلوی آمریکا سینه سپر کرده و مبارزه کنید. به خاطر همین است که شما می‌بینید کسانی که در صدر و قبل از انقلاب در مسیر مبارزه بوده‌اند الان به صراحت می‌گویند ما با صهیونیست‌ها و آمریکا دعوا نداریم. در واقع این مسئله به خاطر این است که آنها به مرحله‌ای رسیدند که انقلابی‌گری با وضعیت مادی آنها دچار تناقض است.

* بازشناسی آسیب‌های ناشی از اشرافی‌گری

مدیرمسئول روزنامه جوان در خصوص بازشناسی آسیب‌های ناشی از اشرافی‌گری که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب است،‌اظهار داشت: اشرافی‌گری در حوزه مدیران کشور مهم‌ترین شاخصه‌اش این است که مدیران به لحاظ هزینه زندگی و رفاه و تفریح و مراسمات رسمی و نوع منزلی که در آن زندگی می‌کنند از سطح جامعه بالاتر است، ممکن است بگویید که این موارد در جامعه زیاد وجود دارد اما یک نفر با درآمد شخصی به اینجا می‌رسد و یک نفر با درآمد حکومتی. اصل موضوع برای مبارزه با این مسئله این است که این جابه‌جایی ارزشی باید تغییر کند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: وقتی یک موضوعی در جامعه تبدیل به ارزش شود، پرستیژ است و همه به دنبال آن می‌دوند اما اگر ضدارزش شود همه از آن دوری می‌کنند. بنابراین تعیین منزلت‌ها بسیار مهم است، مثلا اگر اطراف یک فوتبالیست بیشتر از یک آیت‌الله افراد جمع شوند نشان می‌دهد که ارزش‌ها در جامعه ما جابه‌جا شده است.

*اشرافیت ارزش و منزلت شده است

گنجی با بیان اینکه وقتی پول در جامعه اسلامی منزلت بیاورد همه به دنبال آن می‌روند، خاطرنشان کرد: اگر پولدار شدن در عرصه حکومت و عرصه اجتماعی یک امر مذمت شده باشد ارزش آن پایین می‌آید و دیگر مسئولان هم به دنبال آن نمی‌روند؛ سیستم‌های نظارتی ما به مثابه دستمالی هستند که باید آلودگی‌ها را پاک کنند، برخی از قاضی‌ها که به عنوان بخشی از حاکمیت خودشان آلوده می‌شوند بخش اعظمی از آنها توسط وکلا آلوده می‌شوند چرا که آنها درآمد کلان دارند و ممکن است برای یک پرونده یک میلیارد بگیرند و زمانی که 300 میلیون آن را به یک قاضی بدهد که 10 میلیون حقوق می‌گیرد، یک مرتبه ممکن است میدان را واگذار کند تا به آن اشرافی‌گری دست پیدا کند چرا که اشرافی‌گری منزلت و ارزش محسوب می‌شود.

*مسئولانی که شفافیت مالی ندارند از قدرت کنار بکشند

مدیرمسئول روزنامه جوان با اشاره به لزوم شفافیت در درآمد و فضای اقتصادی مسئولان توضیح داد: شما می‌توانید به میزان اموال مسئولان غربی در اینترنت دست پیدا کنید و به طور مثال می‌توانید اموال اوباما یا حقوق ماهانه او را سرچ کنید و نتیجه را ببینید، ما باید این کار را در کشورمان هم انجام دهیم، کسانی که نمی‌توانند خود را با این سیستم وفق دهند یا از قدرت‌ خارج شوند یا خود را وفق بدهند.

*حوزه دولتی صندوق پس‌انداز بخش خصوصی برای اشرافی‌گری شده است

وی یکی از مشکلات اشرافی‌گری در کشور را افرادی دانست که وقتی مدیر و وزیر و معاون می‌شوند یک نقشه راه را برای خود طراحی می‌کنند که آورده‌ای را از حوزه دولتی به حوزه خصوصی که خود هستند منتقل کنند، گفت: بنابراین چیزی که شما در عرصه خصوصی می بینید رانتی است که از عرصه دولتی به آنجا رفته است، حوزه دولتی صندوق پس‌انداز بخش خصوصی برای اشرافی‌گری شده است و این نشان می‌دهد که برای این کار ضوابط و قوانین دستکاری می‌شود تا بتواند این امکانات را به حوزه خصوصی منتقل کنند و اگر نه چطور می‌شود که در نظام جمهوری اسلامی یک کارمند میلیاردر شود.

گنجی تأکید کرد: متأسفانه یکی از اشتباهات دولت این بود که سرمایه‌داران را وارد دولت کرد و سرمایه‌داری بر سیاست ما سایه انداخت؛ همانطور که یکی از آسیب‌های دولت بعد از جنگ این بود که مجلس پنجمی که متأثر از آن شکل گرفت اولین مجلس بعد از انقلاب است که پول وارد آن شد، یعنی برای اولین بار پول وارد تبلیغات مجلس پنجم شد و بحث پول دادن و رأی دادن و شام دادن آنجا مطرح شد و این محصول دولت کارگزاران بود که متأسفانه نهادینه هم شد و امروز خیلی جاها در انتخابات این اتفاق تکرار می‌شود.

* اشرافی‌گری مسئولان تفکر امثال هاشمی و کرباسچی است

این فعال سیاسی با اشاره به ریشه‌های اشرافی‌گری در دولت کارگزاران تصریح کرد: این تفکر مال آقای هاشمی و کرباسچی است و خیلی از وزرای فعلی نیز این تفکر را دارند و درباره حقوق‌های نجومی هم اظهار نظر کردند، آنها معتقدند که شما باید به مدیر خود هر چه می‌خواهد بدهید تا برای شما بدود؛ وقتی آقای کرباسچی به معاون شهردار تهران پاداش‌های کلان می‌دهد هیچ به همسر معاون شهردار هم یک ماشین تویوتا هدیه می‌کند چراکه همسرش زحمت کشیده است.

گنجی با بیان اینکه در این شرایط طبقه اشراف به سرعت شکل می‌گیرد، ادامه داد: در شهرداری تهران حسابی بود که بعدها به صورت طنز به «حساب مدیران» معروف شد و این حساب برای بخش‌های رفاهی مدیران جدا بود؛ وزیر اقتصاد فعلی که با او هم جلسه داشتیم، معتقد بود که ما به عنوان وزیر اقتصاد به همه بودجه‌های دولتی اشراف داریم، اما نمی‌توانیم بگوییم چقدر پاداش می‌گیرید؛ چراکه پاداش‌ها از حوزه درآمدی دستگاه‌ها داده می‌شود و ما اشراف نداریم، لذا این تز که می‌گوید باید حسابی به مدیران رسید، مخالف مشی نظام اسلامی بود، آن هم در جامعه‌ای که سطح متوسط مردم بیش از 70 درصد بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: فلسفه حکومت، خدمت‌گزاری است، اما اگر این ارزش‌ها برعکس شود، هم اعتماد عمومی از دست می‌رود و هم پشتوانه مردمی نظام و فاصله مردم نیز با حاکمیت زیاد می‌شود. رهبر انقلاب در تبیین ماهیت نظام گفتند اگر ماهیت حقیقی نظام را از آن بگیریم، ماهیت حقوقی آن دیگر ارزشی ندارد؛ یعنی ساختارها، وزارتخانه و سه قوه فاقد ارزش است، بلکه ماهیت حقیقی آن مواردی از جمله ساده‌زیستی مسئولان، مردمی بودن نظام، برابری، برادری، احترام به فرهنگ شهادت و شهیدان، دشمن‌شناسی و عدالت است.

 

*برای پاک کردن شیشه کثیف اقتصاد دستمال تمیز می‌خواهیم

گنجی درباره مصوبه مجمع تشخیص درباره دارایی مسئولان اظهار داشت: اعتقاد من این است کسانی که می‌خواهند این مسیر را اصلاح کنند، نمی‌توانند از درون وضع موجود باشند، شما نمی‌توانید قانونی تصویب کنید که همچون تیغی خودتان را از بین ببرد، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند سخت‌ترین تصمیم برای انسان زمانی است که دسترسی به منفعتی داشته باشد، اما بخواهد از آن بگذرد، شما وقتی در مجمع تشخیص نشسته و کارشناس و سرمایه‌دار هستید، چنین چیزی را تصویب نمی‌کنید، لذا همان‌طور که رهبر انقلاب گفتند ما برای پاک کردن این شیشه یک دستمال تمیز می‌خواهیم.

وی تاکید کرد: ممکن است در مجمع افراد محافظه‌کاری بوده‌اند یا شاید علت قانع‌کننده‌ای برای این مصوبه دارند که باید آن را رسانه‌ای کنند.

مدیر مسئول روزنامه جوان با تأکید بر اینکه راهی جز این نیست که کسانی که نمی‌توانند دست از اشرافی‌گری بردارند، باید بیرون از دایره قدرت بروند، افزود: اگر ثروت‌شان مشروع است، نباید خجالت بکشند، ما در همین نظام سرمایه‌دارانی داریم که مردم پذیرفته‌اند وضع آنها خوب است و کاری به رانت و دزدی هم ندارد،‌ البته اقتصاد بیمار ما نیز به این مسئله کمک کرده است.

وی تصریح کرد: کسی که از اعلام دارایی‌های خود ابا دارد، یک جای کارش ایراد دارد؛ چراکه در غیر این‌صورت با شفاف‌سازی مشکلی نداشت. از این رو به نظر بنده فیش‌های نجومی فرصتی است که باید این مسئله را یک بار برای همیشه جراحی کرد.

گنجی با تأکید بر اینکه نهضتی در این زمینه شروع شده و این امر با حمایت‌های مقام معظم رهبری شکل گرفته است، گفت: اگر این اصلاح صورت بگیرد و ناظران پاک که خودشان آلوده نیستند،‌ کار را به دست بگیرند، می‌توان امیدوار بود که این اموال بیت‌المال بازگردد.

*رانت اطلاعات باید جزو فساد اقتصادی به حساب بیاید

مدیر مسئول روزنامه جوان ادامه داد: البته من معتقد هستم حقوق ماهانه یک کارمند نمی‌تواند کسی را ثروتمند کند و این رانت اطلاعاتی است که این کار را می‌کند و رانت اطلاعات در کشور ما باید جزو فساد اقتصادی به حساب بیاید، در حالی‌که نه مذمتی برای آن وجود دارد و نه از نظر قانونی زیر سوال است، در حالی که اگر رانت به عنوان خلاف در نظر گرفته شود، بسیاری از زمینه‌هایی که منجر به اشرافی‌گری می‌شود، از بین می‌رود.

*رهبری فرمودند باید در مقابل جریان غیرانقلابی درون‌نظام ایستاد

وی یادآور شد: در زمان جنگ نیز کسانی بودند که فرهنگ اشرافی‌گری را از همان قبل انقلاب منتقل کردند، در حالی که آنها از اول هم اشتباه به مسیر انقلاب آمدند، رهبر انقلاب در دیدار با آقای شمخانی و اعضای دبیرخانه شورای امنیت ملی فرمودند که باید در مقابل جریان غیرانقلابی درون‌نظام ایستاد. ایشان می‌گوید آنها از اول هم بودند،‌اما انقلابی نبوده‌اند، لذا معلوم است این افراد تاثیر گذارند و مشی آنها انقلابی نبوده است و صرفا‌‌ً به دنبال رفاه بوده‌اند و خروجی آن این می‌شود که نمی‌خواهند و نمی‌توانند که در مقابل دشمن بایستند.

*دولت در فیش‌های نجومی صرفاً به دنبال عبور از فضای رسانه‌ای موجود است

گنجی درباره مقابله دولت با فساد و فیش‌های نجومی اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد این مسئله را به جای حل، رفع کند و صرفاً به دنبال عبور از فضای رسانه‌ای موجود است، دولت هرآنچه که از دولت قبلی بوده،‌ به حق یا ناحق رسانه‌ای کرده و الان بعد از 3 سال نمی‌تواند بگوید که این مربوط به دولت قبل است و باید به این سوال پاسخ دهد که اگر مربوط به دولت قبل است، حال که تمام مفاسد قبلی را گفته‌، چرا این مورد را مطرح نکرده و خودش سه سال آن را اجرا کرده است؟!

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه همه ابلاغیه‌ها مربوط به فیش‌های نجومی مربوط به این دولت است، گفت: اگر مدیران این دولت میراث‌دار دولت سازندگی هستند، ضریب افزایش حقوق این دولت با شیب ملایم نسبت به دولت قبل صورت نگرفته و شاید یک مبلغ 100 درصدی باشد، لذا این نشان می‌دهد کسانی که گردانندگان دولت‌اند، از ضریبی برخوردارند که آمدن آنها با 5 یا 10 درصد بی‌معناست و این مسئولیت جذبه‌ای برای آنها ندارد.

*قطعاً دولت در زمینه فیش‌های نجومی برخورد جدی نخواهد کرد

وی با تأکید بر اینکه بنا بر روند فعلی معتقدیم که دولت در این زمینه برخورد جدی نخواهد کرد و به هر صورت که بتواند اقناع عمومی اعم از واقعی و کاذب را دنبال می‌کند، افزود: نباید منتظر بود که 100 نفر از متخلفان عزل شوند و واریزی 100 فیش به بیت‌المال را در رسانه‌ها چاپ کنیم و من احساس می‌کنم که ما به این مرحله نخواهیم رسید.

*اگر رئیس‌جمهور عقد اخوت نبسته مانند امام متخلفان را برگزار کند

گنجی با اشاره به نامه روحانی و تأکید او مبنی بر اینکه ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم، یادآور شد: اینکه می‌گویند عقد اخوت نبسته‌ایم باید به اقدام برسد و مانند امام عمل کنند؛ چراکه حضرت امام در قضیه آقای منتظری رسماً گفت من با کسی عقد اخوت نبسته‌ام و حاصل عمرم را برای مصلحت نظام کنار گذاشته‌ام، بنابراین مردم شعار و بیانیه و سخنرانی را نمی‌پذیرند و راه جلب اعتماد مردم این است که 100 یا 200 یا 950 نفر به قول رئیس کمیسیون اصل 90 برکنار شوند و حقوق‌ها به بیت‌المال بازگردانده و کسانی که از قانون سوءاستفاده کرده‌اند عزل و متخلفان دادگاهی شوند.

*بخشی از کسانی که باید برخورد کنند، خودشان در این پازل هستند

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: اگر این اقدامات در ارتباط با فیش‌های نجومی از سوی دولت اتفاق نیفتد، دولت همچنان زیر سوال خواهد بود و این مسئله در انتخابات اثر خود را خواهد گذاشت و دولت هم این را می‌داند که آسیب جدی خواهد دید، حتی نظام ما هم آسیب جدی خواهد دید، لذا شواهد نشان می‌دهد بخشی از کسانی که باید برخورد کنند، خودشان در این پازل هستند و من امید جدی ندارم.

 

* فریدون از موضع رئیس جمهور به صورت غیررسمی مسائل را دنبال می‌کند

وی با اشاره به لزوم برخورد با حلقه فریدون و اظهارات قاضی سراج درباره نقش داشتن برادر رئیس‌جمهور در انتصابات مدیران متخلف، تصریح کرد: اعتقاد من این است که آقای فریدون را باید در دو مسیر جداگانه دید و تحلیل کرد، یک فریدون به ماهو فریدون وجود دارد که به معنای سوءاستفاده از برادر و قدرت است، اما بخشی از مأموریتی که آقای فریدون دارد از موضع رئیس جمهور به صورت غیررسمی مسائل را دنبال و حل می‌کند.

*اقدام فریدون برای انتصاب مدیران بانک‌ها تدبیر رئیس‌جمهور بوده

«فریدون از موضع شخصی خود نمی‌تواند انتصاب یک رئیس بانک را تعیین کند. بنابراین بخشی از اقدامات آقای فریدون تدابیر رئیس‌جمهور بوده، آنجایی که منفعت شخصی برده، سوءاستفاده کرده و آنجا که در عرصه حاکمیتی نقش ایفا کرده، نمی‌توان خود او بوده؛ چراکه نظری را ابلاغ کرده است و اینکه فردی برادر خود را دستیار قرار می‌دهد، برای این است که در یک دالان امن برخی کارها را پیش ببرند.»

گنجی بر همین اساس پیشنهاد کرد: باید دو جور با آقای فریدون برخورد شود، بخشی مبنی‌بر سوءاستفاده از فضای قدرت و بخش دیگر درباره ابلاغ تدابیر از سوی رئیس جمهور.

مدیر مسئول روزنامه جوان درباره عملکرد رسانه‌ها در زمینه مقابله با فیش‌های نجومی اظهار داشت: رسانه‌ها به معنای عام از معدود مواردی که موفق بودند، همین مساله است که وزیر اطلاعات هم تشکر کرد، در همه رسانه‌ها و با سلایق مختلف نوعی هم‌سویی وجود داشت و این را باید به فال نیک گرفت که رسانه می‌تواند جلوی فساد را بگیرد، اما رسانه نمی‌تواند مردم را اقناع کند، بلکه مطالبه می‌کند و در صحنه عمل، حاکمیت، قوه قضائیه و دولت و مجلس باید اقدام کنند.

وی با اشاره به شیوه‌های برخورد قضایی با کرباسچی، شهردار اسبق تهران، در قضیه مفاسد اقتصادی، گفت: جریان ارزشی در کشور فیش‌های حقوقی را یک آسیب برای کلیت و سرمایه اجتماعی نظام می‌داند و برای آنها مهم نیست که چقدر در این دولت یا دولت سابق بوده است. همان‌طور که روزنامه جوان به‌خاطر معاون اول دولت سابق دادگاهی شد، اما جریان مقابل اول تلاش کرد که فیش‌های نجومی را یک مسئله سیاسی در مقابل دولت جلوه دهد، اما وقتی دید که اعضایی مانند حزب منحله مشارکت درگیر این پرونده هستند، دیگر نتوانستند آن را سیاسی جلوه دهند و البته با همه این اوصاف حاضر نیستند از این مسئله عدول کنند.

* کرباسچی نماد قبح‌شکنی در باب اشرافی‌گری

گنجی ادامه داد: آقای کرباسچی نماد قبح‌شکنی در باب اشرافی‌گری در حاکمیت است و پایه این موضوع نیز آقای کرباسچی است، اگر کسی بخواهد در این باره مثلی بزند، یاد اهدای تویوتاها به همسر معاون شهردار و حساب مدیران می‌افتد، بنابراین اینها پایه‌گذاری بعد از جنگ برای اشرافی‌گری است و خیلی‌ها بر همین موج سوار شده و تا الان جلو آمده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه جوان، کرباسچی را پرچمدار اشرافی‌گری در ذیل دولت اصلاحات توصیف کرد و افزود: پایه‌های اشرافی‌گری و ثروت‌اندوزی مدیران کشور در دوره سازندگی گذاشته شد.

وی درباره آینده جریان اشرافی‌گری خاطرنشان کرد: چون رهبر انقلاب در این قضیه حضور فعال دارند و افتخار ما این است که ایشان از این فضا منزه هستند، اگر سیستم‌های نظارتی نظام آلوده نباشند،‌ این مسئله حل می‌شود و در غیر این‌صورت اشرافی‌گری ادامه خواهد داشت.

گنجی با اشاره به ورود سپاه به پرونده مفاسد اقتصادی مدیران متخلف، اظهار داشت:‌ ورود سپاه به این پرونده فراتر از حقوق‌های نجومی است؛ چراکه حقوق‌های نجومی ممکن است سوءاستفاده از قانون باشد و نتوان با آن برخورد حقوقی کرد، اما آنچه که سپاه به پرونده‌اش ورود کرد، فساد به‌ماهو فساد است یعنی، فسادی که پول را به حساب کسی بریزند، کلاهبرداری کنند و بدون سود پول را نگه داشته و سپس 22 درصد سود بگیرید.

*فیش‌های نجومی مدیران متخلف دولتی در انتخاب سیاسی مردم موثر است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مسئله فیش‌های حقوقی مدیران متخلف دولتی در انتخاب سیاسی مردم در انتخابات مؤثر خواهد بود، افزود: فیش‌های حقوقی برای انتخابات 96 هم می‌تواند برگ برنده دولت و هم می‌تواند دولت را پایین بکشد؛ چراکه دولت در معرض انتخاب جدید مردم است، بنابراین اگر آنها میدان‌دار شوند و مبارزه با فساد را شروع کنند، جایگاه و سرمایه اجتماعی آنها رشد خواهد کرد و مردم دوباره اقبال نشان می‌دهند، اما اگر خلاف این عمل کنند، رأی مردم طور دیگری خواهد بود.

گنجی با اشاره به نطق خانم فاطمه حسینی در دفاع از خانواده خود از تریبون مجلس یادآور شد: پدر ایشان حدود 58 میلیون ماهانه حقوق می‌گیرد و ایشان حق اولاد و تفریح دریافت می‌کنند، لذا همه این مسائل برملا شد و خدا این رسوایی را ایجاد کرد، آنچه در مجلس اتفاق افتاد یک ضربه جریانی بود، ماجرای آقای صفدر حسینی به اصلاح‌‌طلبان ضربه زد و خودشان هم در جلسات‌شان می‌گویند این مسئله ضربه بود، اما اقدام دختر وی که به بهانه دیگری تریبون را گرفت و موضوع مرتبط با خانواده خود را مطرح کرد، یک ضربه مضاعف بر اتفاقات قبلی بود و در انتخابات آینده نیز قطعاً تأثیر خود را می‌گذارد.

غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
2
اگر راست ميگفتين ميرفتيد از توكلي سوْال ميكردين اون زمينها را با چه قيمتي به دست أورده چندين هزار زمين در بهترين جاهاي تهران.
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
وظایف قوه قضائیه
رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می‌کند.
احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع
نظارت بر حسن اجرای قوانین
کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام
اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
1
قرار بود مسئولین قبل از احراز سمت دولتی وبعد از ان دارایی خود واقوام درجه یک خود را اعلام نمایند،جهت این رسیدگی یک تشکیلات هم در قوه قضایی ایجاد شد.ولی چون کسی چیزی اعلام نکرد ومجلس هم پیگیری نکرد،مسئله لوث شد.مجلس که قانونی تصویب میکند باید بر اجرای ان نظارت نماید.
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
نمایندگان برگزیده که پس از تأیید صلاحیت از جانب نهادهای مسئول در انتخابات به پیروزی دست پیدا کردند، در اولین گام باید در صحن مجلس سوگندی را ادا کنند که در آن به کتاب قرآن قسم می‌خورند. متن این سوگندنامه به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم....
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
نمایندگان محترم مجلس شما برای دفاع از قانون اساسی سوگند یاد کرده اید،بفرمائید چرا از اجرای ماده 142قانون اساسی ذفاع نمی کنید؟
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
4
سوگند، بیت المال تاراج شده را هر كجا بیابم به صاحبان اصلی آن باز می‏گردانم». (نهج البلاغه، خطبه 15)

اصل ۱۴۲ قانون اساسی است كه مقرر داشته است: «دارایی رهبر، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضائیه رسیدگی می‏شود كه برخلاف حق افزایش نیافته باشد.
«قانون مربوط به رسیدگی به دارایی وزراء و كارمندان دولت اعم از كشوری و لشگری و شهرداریها و موسسات وابسته به آنها» مشتمل بر نه ماده و پنج تبصره كه در مورخ ۱۹/ ۱۲/ ۱۳۳۷به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.
ماده اول این قانون مقرر داشته است: «از تاریخ تصویب این قانون وزراء و معاونین و سایر كاركنان دولت اعم از كشوری و لشگری یا شهرداریها یا دستگاه های وابسته به آنها و اعضا انجمن‏های شهر و كاركنان موسسات مامور به خدمات عمومی و همچنین كلیه كارمندان هر سازمان یا بنگاه یا شركت یا بانك یا هر موسسه دیگر كه اكثریت سرمایه یا منافع آن متعلق به دولت یا سایر موسسات مذكور است و یا نظارت یا اداره یا مدیریت آن موسسات با دولت است و همچنین كلیه كسانی كه از خزانه دولت یا از موسسات مذكور پاداشی دریافت می‏دارند به استثنای بازنشستگان یا كسانی كه وظیفه مستمری قانونی دارند مكلف هستند صورت دارایی و درآمد خود و همسر خود و فرزندانی را كه قانونا تحت ولایت آنها هستند به مراجعی كه طبق تصویب نامه هیات وزیران تعیین خواهد گردید تسلیم و رسید دریافت دارند.
چرا فرمایش حضرت علی،قانون اساسی،قانون مصوب مجلس اجرا نمیشود.
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
اصل121
رييس‏ جمهور در مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ در جلسه‏ اي‏ كه‏ با حضور رييس‏ قوه‏ قضاييه‏ و اعضاي‏ شوراي‏ نگهبان‏ تشكيل‏ مي‏ شود به‏ ترتيب‏ زير سوگند ياد مي‏ كند و سوگندنامه‏ را امضا مي‏ نمايد. بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحيم‏ "من‏ به‏ عنوان‏ رييس‏ جمهور در پيشگاه‏ قرآن‏ كريم‏ و در برابر ملت‏ ايران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند ياد مي‏ كنم‏ كه‏ پاسدار مذهب‏ رسمي‏ و نظام‏ جمهوري‏ اسلامي‏ و قانون‏ اساسي‏ كشور باشم‏....
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
اقایان روسای جمهور فعلی واسبق شما برای اجرای قانون اساسی سوگند یاد کرده اید ،بفرمائید جهت احرای ماده 142 قانون اساسی چه کرده اید؟
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
3
جناب گنجی"مطالب بسیار کارساز و خوبی را در جهت بهبود شرایط کشور بیان کردید.واقعیت امر همین ست"سوئ
استفاده از موقعیت شغلی "ایجاد رانت
برای خود واطرافیان"فساد اورست چرا؟ نباید این عملکرد ها خلاف قانون باشد"
افرادی که سنگ غرب را بسینه
می زنند"توجه کرده اند "در سرمایه داری
گل وگشاد امریکا"دو چیزکنترل کننده
در وضعیت جامعه ست"که امریکا را با
همه مشگلات داخلی "سروپا نگه داشته ست.ا- باز بودن اطلاعات تا سطح رئیس جمهور 2- پرداخت مالیات که برهیچ فردی در این زمیته ارفاقی وجود ندارذ.در حالی که مهم ترین موضوعات کشور ما بعد از 38 سال بوسیله مسئولین کشور" بنام محرمانه بودن اظلاعات پنهان کاری می شود"
جلسات محرمانه برای قرادهای مهم
کشور برقرار می شود"که غیر از مسایل نظامی وامنیتنی "معنائی ندارد"چرا؟
نماینده کشور باید در جلسه قراردادی
حضور نداشته باشد"مگرنماینده"وکیل مردم نیست "بنابراین مردم در کشورمان
نامحرم هستند.ایا؟ مردم باید شناخت از مسئولین وکشور خود داشته باشند"تا
انتخاب مناسب را داشته باشند"
"هم چنین سرمایه داران کشورمان کمترین پرداخت کننده مالیات وبیشترین استفاده کنندگان از منابع وبهره بردن از امکانات کشورهستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
2
چه خبر از بخور بخور جناب قالیباف !!!!!؟ منعکس نکنید ملت می فهمند خخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
ايول
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
2
آن موقع که هاشمی میلیاردر بود شما توی جیبت شپش را می رفت حالا شما میلیارد شدی به ایشان گیر می دهی خخخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
2
«آسمان زر نريخته به سرش، يا خودش دزد بوده يا پدرش»
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
با تفكر شما ما بايد مانند كره شمالي همه گدا باشيم و....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
3
همه ثروت اشراف مال ملت است که دزدیده شده است . باید همه مصادره و به خزانه دولت واریز شود
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
4
القاب دولت فخیمه:
دولت مدیران شاسی بلند,
دولت نجومی,
دولت نامحرمان,
دولت وعده
دولت کلید
دولت ابگوشت
...... و بالاخره متاسفانه
دولت باخت_باخت در دنیا و اخرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
گل گفتی
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
3
هشدار اژه‌ای :
فرصت کافی بوده و ما هم نامه نوشتیم ... بنابراین اگر دستگاه قضایی وارد شد، عده‌ای را احضار کرد و گفت باید مجازات شوند گله‌ای نشود و نگویند می‌خواستند با دولت یا یک جناح برخورد کنند.
به نظر من یک اتمام حجت کافی در بحث فیش‌های حقوقی صورت گرفته است.
گیلاسی
|
Netherlands
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
3
لطفا دست خانواده ضرابیه و شهاب الدین منظوری را از بانک سامان و بیت المال کوتاه کنید این اختلاسگران جاسوس پرور چیزی جز ضرر برای بانک سامان و کشور و مردم به بار نیاورده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
1
2
هاشمی خدا ... کنه که ریشه تمام مفاسد اقتصادی توهستی وتا ریشه سوزانده نشود قطع کردن سرشاخه ها سودی ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
2
1
هدف از حذف کارت سوخت این هست که در انتخابات سال 96 کسی از کاندیداها ب مردم نتواند وعده کاهش نرخ بنزین یا وعده دادن سهمیه با نرخ چهارصد یا پانصد تومان بدهد.دولت ب خوبی میداند وعده دادن سهمیه با نرخ تعادلی توسط هر کاندیدا همان و رای نیاوردن حسن روحانی هم همان. متاسفانه اصولگرایان خوابند و از اهداف روحانی و مشاورانش غافلند.متاسفم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
2
1
آقا فریدون کدام است 30 سال پول نفت رفت و چند سد و چند بزرگ راه بی مصرف و بعضا مضر جا ماند جند آلونک در بالای کوهه بدون اب برق گاز ونیازمندیهای زیست
جاسم
|
Netherlands
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
9
اشرافی گری خانواده ضرابیه در بانک سامان بسیار جالب توجه است
6 درصد سهام بانک سامان متعلق به محمد ضرابیه
4 درصد سهام بانک برای ولی ضرابیه
خانه مجلل محمد ضرابیه در شهرک غرب
بنز فرشته ضرابیه جهت خودنمایی به کارمندهای بیچاره
با این همه اینها بازهم راضی نیستن به طوریکه ولی ضرابیه به جای حفظ منافع بانک سامان دلالی املاک این بانک را میکند.ملکهای این بانک قبل از خرید چندبار جابجا میشوند و اغلب به چند برابر قیمت توسط ولی ضرابیه و مشکین خریداری میشوند
احمد
|
United States
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
0
9
جاسوس بازی در بانک سامان بیداد میکند سرمنشا این آدم فروشیها شهاب الدین منظوری کرمانی است او با دادن پستهای بالای سازمانی و حقوقهای بسیار بالا به منسوبین خود رقابت شدیدی برای جاسوس بازی و زیراب زنی در بین مدیران بانک ایجاد کرده به طوریکه همه از هم خبر میبرند ولی اله ضرابیه هم کلا بیخیال بانک سامان شده و دنبال درامدهای خودش هست چون خوب میداند که با کارهایی که کرده توی این بانک ماندگار نیست و بهتره هرچه سریعتر بار خودش رو ببنده واسه همین هم دست گذاشته رو خرید املاک بانک بعلاوه حقوق بالایی هم واسه خودش بریده
جلال
|
Germany
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
7
بیت المال بانک سامان در حسابهای ولی ضرابیه و شهاب الدین منظوری کرمانیه
پاسخ ها
میثم
| United States
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
اگه ضرابیه و منظوری در مسابقه بخور بخور شرکت کنن کار به وقت اضافی و ضربات پنالتی میکشه
جلال
| Finland
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
منشا تمام کثافت کاریها محمد ضرابی است ولی و شهاب الدین کرمانی نوچه هاشن
اصغر
| United States
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
این هم اطلاعات شرکتهای شهاب منظوری کرمانی در انگلیس

https://beta.companieshouse.gov.uk/officers/UmVgc8wRnFGUKZs2UmQRmILS3Mg/appointments
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار