کد خبر: 794692
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
درحالي كه در هفته‌هاي اخبر روزانه اخبار متعددي از تعطيلي واحد‌هاي صنعتي وكارخانجات توليدي منتشر مي‌شود، وزير صنعت و تجارت که دو هفته پیش از فاجعه در بخش صنعت سخن گفته بود، حالا در اظهارات اخيرش از بهبود اوضاع صنعت خبر داد.
بهناز قاسمی
آيا انتشار اخبار مربوط به تعطيلي كارخانه لوازم خانگي (ارج) سيمان، فولاد، نساجي، قند، لبنيات، كاشي و سراميك، ريخته‌گري و... كه در هفته‌هاي اخير رسانه‌اي شده‌اند، از بهبود وضعيت صنعت كشور حكايت دارد؟  برخلاف وعده وزارت صنعت به بهبود وضعيت صنعتگران در دوران پسابرجام، امسال نيز ركود ادامه يافته و بازار عرضه و تقاضا كاملاً كساد است. در چنين شرايطي رئيس سازمان شهرك‌هاي صنعتي از تعطيلي واحد‌هاي صنعتي خبر داده و رئيس سازمان توسعه تجارت از بروز مشكلات صادراتي سيمان سخن مي‌گويد و حتي بنگاه‌‌هاي بزرگ اقتصادي مانند خودروسازان و فولادي‌ها نيز از كاهش توليد خبر مي‌دهند، حال در چنين شرايطي چگونه مي‌توان ادعا كرد كه حال صنعت خوب است !

محمدرضا نعمت‌زاده كه در سه سال گذشته عملكرد مناسبي در حوزه صنعت و بازرگاني نداشته و به طرق مختلف تلاش كرده ارتباط رسانه‌ها را با اين وزارتخانه قطع كند و همواره مورد بازخواست نمايندگان مجلس قرار گرفته، براساس كدام آمار و اطلاعات و گزارشات مثبت معاونانش به اين نتيجه رسيده كه وضعيت صنعت رو به بهبود است؟ نكته قابل توجه اين است كه به رغم تمام مشكلات صنعتگران و توليدكنندگان وي همچنان به خوب جلوه دادن وزارتخانه تحت رياستش اصرار دارد و روز گذشته در حاشيه بازديد از چند واحد توليدي شهرك صنعتي پرند در حضور معاون اول رئيس‌جمهوري درحالي كه از مشكلات كمبود نقدينگي و نبود آب در صنعت سخن مي‌گفت، اعلام كرد: فضاي عمومي صنعت كشور رو به بهبود است. وي تصريح كرد:‌ضرورت انجام اين بازديدها آن است كه علاوه بر آشنايي هر چه بيشتر با روند اقدامات و فعاليت‌هاي واحدهاي توليدي مي‌توان با مسائل و مشكلات آنها از نزديك آشنا شد و در جهت رفع كمبودها و نارسايي‌ها بيشتر تلاش كرد.

اخبار رسيده حاكي از آن است كه با فرارسيدن فصل تابستان و كمبود آب شرب در كشور، برخي از واحد‌هاي فولادي به ويژه ذوب‌آهن اصفهان و... قادر به ادامه فعاليتشان نيستند و زنگ خطر تعطيلي فولادي‌ها نيز به صدا درآمده است، از اين رو نعمت‌زاده از معاون اول رئيس‌جمهور خواست كه 3 درصد آب كشور به بخش صنعت اختصاص يابد، هرچند وي به مشكلات فولادي‌ها اشاره‌اي نكرد، اما خطاب به جهانگيري اظهار كرد: مصرف خانوار و بخش كشاورزي از جمله اولويت‌ها محسوب مي‌شوند اما ما تقاضا داريم تا 3 درصد آب كشور را به بخش صنعت اختصاص دهيد. وي افزود: يكي از مشكلات اين شهرك صنعتي نيز به همين موضوع برمي‌گردد كه از مسئولان مي‌خواهيم تا همياري‌هاي لازم را در اين خصوص مبذول دارند. وزير صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر ضرورت هدايت منابع مالي و تسهيلات به سمت صنعت و توليد گفت: فضاي عمومي صنعت كشور رو به بهبود است اما در عين حال از سازمان امور مالياتي كشور، ‌سازمان تأمين اجتماعي و سيستم بانكي مي‌خواهيم تا در جهت حمايت بيشتر از واحدهاي توليدي و صنعتي كمك كنند. نعمت‌زاده‌ كمبود نقدينگي را از مهم‌ترين مشكلات واحدهاي توليدي دانست و گفت: بايد تلاش كنيم سهم منابع مالي و تسهيلات بانكي را به سمت صنعت و توليد هدايت كنيم چرا كه به اشتغالزايي و بهبود توليد مي‌انجامد و در اين راستا از بانك مركزي مي‌خواهيم تا بيش از گذشته به كمك اين بخش از اقتصاد كشور بيايد.
  
آيا با ركود كمرشكن مي‌شود خوب بود
دكتر رزاقي اقتصاد دان و استاد دانشگاه در واكنش به اظهارات روز گذشته وزير صنعت در گفت‌و‌گو با «جوان» گفت: سخن ارز بهبود، براي دلخوش كردن دولتمردان خوب است اما نمي‌شود ركود حاكم بر توليد را كه كمر بسياري از توليدكنندگان را شكسته و به تعطيلي كشانده به خوب بودن وضعيت صنعت و توليد تعبير كرد. وي معتقد است شايد دولت با شعار تورم تك رقمي بتواند مردم را به كاهش نرخ تورم و بهبود اوضاع متقاعد كند، اما براي توليد كنندگاني كه روزانه با مشكلات جديد اقتصادي مواجه مي‌شوند، اين اظهارات اميدواركننده معنا ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار