کد خبر: 779732
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
آيا در شمول وظايف يك جشنواره فيلم، حمايت از صنعت نشر هم قرار داده شده؟ و آيا در بين الملل فجر در كنار راه‌اندازي ورك‌شاپ‌ها و كارگاه‌ها كه خيلي هم رويشان مانور شده، وظيفه‌اي مستقيم بر دوش دبيرخانه بين‌الملل فجر قرار داده شده و آن هم حمايت از صنعت نشر است؟
حامد مظفري
اينكه در نشست مطبوعاتي مربوط به بين‌الملل فجر، رضا كيانيان، رئيس كاخ بين‌الملل فجر به صراحت اعلام كرد كه اين جشنواره هيچ بولتن كاغذي نخواهد داشت، چون اين طوري نيازي به قطع درخت و توليد كاغذ و در نهايت چاپ بولتن نخواهد بود، هر چند با جمله بعدي ايشان درباره انتشار كاتالوگ براي جشنواره در تناقض كامل بود، اما به هر حال اين اميدواري را ايجاد مي‌كرد هزينه‌اي بيهوده براي چاپ و انتشار بولتن صرف نخواهد شد. با اين حال به تازگي رضا ميركريمي دبير بين الملل فجر در گفت‌وگويي به صراحت از اين گفته كه جشنواره تحت امرش پولي بابت تبليغات به نشريات كاغذي نداده و به‌جايش ايشان، نشرياتي را كه از جشنواره نوشته‌اند، مي‌خرد و در جشنواره، استند رايگان مطبوعات مي‌گذارد تا مخاطبان داخلي و خارجي از نشريه استفاده كنند!
 
خدمت به محيط زيست را باور كنيم يا... ؟
اينكه آيا بودجه‌اي كه براي برگزاري جشنواره در اختيار ايشان قرار گرفته، رديفي هم براي خريد نشريه دارد يا نه را ما نمي‌دانيم، اما نكته اينجاست كه اگر انتشار بولتن كاغذي جشنواره متوقف شده تا به زعم برگزاركنندگان، فعاليتي در خدمت به محيط‌زيست و جلوگيري از قطع درختان صورت گيرد، اين خرج بخشي از بودجه براي خريد نشرياتي كه از جشنواره نوشته‌اند، چه معنايي دارد؟ مگر نه اينكه تصميم براي توقف انتشار بولتن كاغذي، عاملي در جهت كاهش هزينه‌ها و صرفه‌جويي بيشتر قلمداد شده است، پس اين اقدام آشكار براي خريدن نشريات كاغذي چه معنايي دارد؟
آيا ميركريمي به دنبال حمايت از نشريات سينمايي است؟ اگر چنين است و وي بخشي از بودجه جشنواره را به حمايت از نشريات اختصاص داده است، بهتر نيست كه درباره شمول حمايت هم حرف بزنند؟ مثلاً بگويند كه از كدام نشريات و به چه دليل خريداري مي‌شود و البته كه تعداد نسخه‌هاي خريداري شده هم مشخص شود. فارغ از اينكه بعيد است ايشان از نشرياتي حمايت كند كه ايرادات جشنواره تحت امرش را به صراحت عرضه كند، اينكه دست اندركاران جشنواره‌اي كه مدام از «جهاني» بودن مي‌گويند براي آنكه ردّپايي از خود در رسانه‌ها به جاي بگذارند، چنين پلتيكي مي‌زنند و با خريد كلي نشريات، آنها را نمك‌گير مي‌كنند و چنين مسئله‌اي را با افتخار اعلام مي‌كنند به شدت برخورنده است. از آن بدتر، كار نشرياتي است كه با چنين شيوه‌هايي همراه مي‌شوند. رمز كار رسانه‌اي در استقلال است و واي به حال نشرياتي كه اين گونه نمك‌گير مي‌شوند و به واسطه درآمدي كه از اين راه نصيبشان مي‌شود به راحتي اعتبارشان-البته اگر اعتباري داشته باشند- را به حراج مي‌گذارند. چنين نشرياتي با اين رويه چگونه خواهند توانست اعتماد مخاطبان خود را جلب كنند؟
 
كمك به معاونت مطبوعاتي؟
تصميم دبير بين‌الملل فجر در خريداري نشرياتي كه از جشنواره مي‌نويسند و توزيع آنها در كاخ جشنواره مي‌تواند به نوبه خود حمايت از صنعت نشر تلقي شود. سؤال اينجاست كه آيا در شمول وظايف يك جشنواره فيلم حمايت از صنعت نشر هم قرار داده شده؟ و آيا در بين‌الملل فجر در كنار راه‌اندازي ورك‌شاپ‌ها و كارگاه‌ها كه خيلي هم رويشان مانور شده، وظيفه‌اي مستقيم بر دوش دبيرخانه بين‌الملل فجر قرار داده شده و آن هم حمايت از صنعت نشر است؟  و آيا بين الملل فجر در اين حيطه خواسته كمك حال معاونت مطبوعاتي ارشاد باشد كه در همه اين سال‌ها يكي از وظايفش تخصيص يارانه كاغذ به نشريات است؟
 
نام نشريات خريداري شده را اعلام كنيد
آيا نشرياتي كه دست اندركاران برگزاري بين الملل فجر در انتشار آنها نقش دارند و از جمله نشريه‌اي كه هر چند ماه يك بار توسط مدير روابط عمومي اين جشنواره منتشر مي‌شود يا روزنامه‌اي كه توسط يكي از اعضاي هيئت مشاوران انتخاب فيلم‌ها هدايت مي‌شود هم در شمول حمايت دبيرخانه قرار دارند؟  پيشنهاد مي‌شود براي آنكه راه بروز هر گونه سوء تفاهم در اين باره بسته شود، به صراحت تمام نام نشرياتي كه خريداري مي‌شوند و البته تعدادي از هر كدام كه خريداري مي‌شوند، اعلام شود درست مانند كاري كه معاونت مطبوعاتي دولت يازدهم انجام داده و ليست رسانه‌هاي يارانه‌بگير و ميزان يارانه دريافتي آنها را اعلام مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار