کد خبر: 778324
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
مدتي است برخي تهيه‌كنندگان توليدات سينمايي و فرهنگي براي جذب مخاطب دست به دامن تبليغ در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مبتذل شده‌اند كه با وجود منع صريح قانون تا به حال هيچ‌گونه برخورد بازدارنده‌اي با اين گونه تبليغات صورت نگرفته است.
حامد مظفري
مدتي است برخي تهيه‌كنندگان توليدات سينمايي و فرهنگي براي جذب مخاطب دست به دامن تبليغ در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مبتذل شده‌اند كه با وجود منع صريح قانون تا به حال هيچ‌گونه برخورد بازدارنده‌اي با اين گونه تبليغات صورت نگرفته است.
در نگاه اول دور از انتظار است كه در لابه‌لاي فيلم‌ها و سريال‌هاي تركيه‌اي مروج خيانت و ضد‌فرهنگ اصيل ايراني، تبليغ و تيزر‌هايي از فيلم‌هاي بومي و فرهنگي سينماي ايران را مشاهده مي‌كنيم. اما با نگاهي عميق‌تر به استراتژي تازه اين شبكه‌ها در جذب بازيگران و هنرمندان داخلي به خارج از مرز‌هاي ايران و استفاده از آنها براي كشاندن مخاطبان ايراني پاي ماهواره،‌ در‌مي‌يابيم كه اين شبكه‌ها در حال تلاش براي رقابت با رسانه ملي و جا انداختن فرهنگ دلخواه خود در خانواده‌هاي ايراني مي‌باشند كه صد البته جذب اسپانسرهاي متفاوت ايراني و رسميت بخشيدن به شبكه با پخش تيزر از فيلم‌هاي ايراني در لابه‌لاي محتواي ضد‌فرهنگي خود يكي از راه‌هاي پيشبرد اهدافشان است.
با اين نوع نگاه شايد مشخص شود كه چرا اين سبك تقاضا در تهيه‌كنندگان فيلم‌هاي ايراني بالا رفته آن هم در شبكه‌اي كه مروج عشق‌هاي مثلثي، روابط نا‌مشروع، شرب خمر، دروغ و ديگر گناهان كبيره است و بايد در لابه‌لاي آنها نام فيلم‌هاي فرهنگي سينماي ايران به گوش برسد.
علاوه بر در‌آمدزايي اين شبكه‌ها از اين طريق، يكي ديگر از مزاياي پخش آنونس فيلم‌هاي داخلي، پنهان كردن محتواي نامناسب فيلم‌هاي تركيه‌اي كه بعضاً در خود كشور تركيه هم مجوز پخش ندارد زير پرچم توليدات فرهنگي داخلي است. همذات‌پنداري يا همانندسازي اصطلاحي در روانكاوي است كه در اين مكانيسم دفاعي، فرد، هويت يك موضوع را تا حدي با‌ موضوع ديگر تطبيق مي‌دهد. به همين دليل حتي برخي اصولاً شبكه‌هاي فارسي زباني كه اقدام به دوبله و پخش سريال‌هاي خارجي مي‌كنند حاضرند به طور رايگان اقدام به تبليغ محصولات و توليدات ايراني كنند.

    جذب مخاطب به قيمت حمايت از خيانت!
در ميان تبليغات كم‌ارزش داروها و قرص‌هاي لاغري و... كه از يك شبكه ماهواره‌اي پخش مي‌شود، آنونس فيلم كمدي «50 كيلو آلبالو» و كمي پيش‌تر «كوچه بي‌نام»، «بيداري»، «آدم باش» و چند فيلم سينمايي ديگر براي فروش بليت‌هايشان دست به دامن شبكه‌هاي ماهواره‌اي شده‌اند. نكته جالب توجه اينجاست كه سخنگوي وزارت ارشاد درباره ممنوعيت پخش تبليغات فيلم‌هاي ايراني در ماهواره اعلام كرده بود كه چنانچه فيلم‌هاي ايراني در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ شود با آنها برخورد خواهد شد؛ اما تا كنون هيچ‌گونه برخوردي مبني بر عدم پخش آگهي با تهيه‌كننده و صاحب امتياز اين‌گونه فيلم‌ها صورت نگرفته و اين كوتاهي و سستي از سوي نهادهاي مسئول غير قابل توجيه است!
  
 فروش محصول از داخل ايران
اين شبكه‌ها راه‌هاي مختلف جذب اسپانسر را بر خود نبسته‌اند و افزون بر فيلم‌هاي سينمايي، اقدام به تبليغ محصولات و شركت‌هايي كه دفتر كار آنها در داخل كشور مستقر مي‌باشد، مي‌كنند و شماره تلفن‌هاي داخل كشور را براي مراجعه به ‌آنها ارائه مي‌دهند. اين در حالي است كه معاون اول وقت رئيس‌جمهور در تاريخ 25 تير ماه سال 1385 طي بخشنامه‌اي انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و سفارش آگهي به تمامي شبكه‌هاي تلويزيوني فارسي‌‌زبان مستقر در خارج از كشور كه در فضاي كشور برنامه پخش مي‌كنند را ممنوع اعلام كرده است. براي مثال شركت تشريفات مجالس اميد كه در ايران فعاليت مي‌كند آزادانه در يكي از اين شبكه‌ها به تبليغ مي‌پردازد و جالب اينجاست كه در تيزر آگهي اين شركت از زني با پوشش نامناسب استفاده مي‌شود. شركت‌هاي دكوراسيون Diamond decoration ، ژل لاغري ماكاس اسليمينگ‌، بسته طراحي و نقاشي magic rob  و محصولات مختلف ديگر كه به راحتي از طريق تبليغات در اين شبكه‌ها در ايران به فروش محصولات خود مي‌پردازند.

    شراكت در تخريب بنيان خانواده
شايد برخي هزينه بالاي تبليغات در صدا و سيماي ايران را از دلايل گرايش تعدادي از شركت‌ها به تبليغ در ماهواره مي‌دانند اما با هر توجيهي كه در نظر بگيريم، تقويت شبكه‌هايي كه هدفشان نابود كردن نظام خانواده، ترويج فحشا و اباحه‌گري در خطوط قرمز اجتماعي فرهنگ اصيل ايراني - اسلامي است؛ عقلاً، عرفاً و وفق قانون مجاز نيست و در واقع شريك بودن در هدف آنان است. توليدات سينمايي كه هدفشان ترويج فرهنگ ايراني - اسلامي است، خواسته يا ناخواسته در راهي قدم بر‌مي‌دارند كه چشم‌اندازش تخريب خانواده ايراني است و با هزينه تبليغات در اين شبكه‌ها به صورت مستقيم به دشمن كمك مالي مي‌كنند و داستان ملال‌آور سهل‌انگاري يا غفلت مسئولان نيز عاملي براي دامن زدن به اين رويداد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار