کد خبر: 769977
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
اختلاف دولتي‌ها و اصناف در برپايي نمايشگاه‌هاي بهاره و فصلي
اصناف اعتقاد دارند، واحد صنفي که در طول سال ماليات مي‌دهد چشم به مشتري شب عيد دوخته اما برخي مقامات مي‌خواهند با برگزاري نمايشگاه بهاره به قول خود تنظيم بازار شب عيد را به دست گيرند.
طي چند سال اخير دولت براي تنظيم بازار و تأمين کالاهاي ضروري مردم در ايامي مانند شب عيد و فصل مدارس اقدام به برپايي نمايشگاه‌هاي فصلي بهاره و پاييزه مي‌کرد تا بتواند کالاهاي اساسي را تا 20 درصد زير قيمت بازار عرضه کند.
اينکه اين نمايشگاه در چه وضعيتي برپا شده و کالاهايي که عرضه مي‌شود، در چه حد و کيفيتي قرار دارد، نکته‌اي است که همواره در سال‌هاي گذشته مورد انتقاد بوده است.
ديگر آنکه اصناف و بازاريان همواره در گزارش‌هاي ميداني بر اين نکته تأکيد دارند که با فشارهاي ماليات، بيمه و اجاره‌بهاي سنگين مغازه‌ها و رکود حاکم بر بازار همه اميد ما به فروش ويژه شب عيد است که آن هم با برپايي چنين نمايشگاهي به جيب دلالان مي‌رود.
علي فاضلي، رئيس اتاق اصناف ايران طي دو سال اخير همواره نسبت به برپايي نمايشگاه فصلي به دليل نبود زير ساخت مناسب و برپايي اين‌گونه نمايشگاه‌ها در زير چادر انتقاد داشته و مي‌گويد: بهتر است براي تنظيم بازار و با توجه به وفور کالا در بازار در قالب فروش‌هاي ويژه و حراج، تنظيم بازار و تأمين نياز مردم را دنبال کنيم که هم نياز مردم تأمين شود و هم رونق در بين اصناف با فروش بيشتر اتفاق بيفتد.
او حتي در دو ماه اخير اعلام کرد که امسال نمايشگاه فصلي برپا نمي‌کنيم، چراکه نمايشگاه در دست دلالان است و از مجموع 26 نمايشگاه فصلي سال گذشته تنها چهار نمايشگاه توسط اتحاديه برپا شده است.
دلخوري رئيس اتاق اصناف به حدي بود که گفته بود حتي حکم دادستاني براي پلمب نمايشگاه‌هاي غيرمجاز را گرفتيم اما اين حکم اجرايي نشد.
از طرفي حدود يک ماه پيش سيدحسين هاشمي استاندار تهران در جلسه‌ای با رؤساي اتحاديه‌هاي تهران به صراحت گفت: استان تهران پيگيري مي‌کند تا جلوي نمايشگاه‌هاي غيرمجاز گرفته شود و در اين خصوص متقاضيان برگزاري نمايشگاه‌ها بايد مجوزهاي خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اصناف بگيرند.
وي بر اين نکته تأکيد کرد که در سال‌هاي گذشته نمايشگاه‌هاي بهاره به شکل مناسبي برگزار شد و مردم از برگزاري آن رضايت کافي داشتند و در سال جاري نيز نمايشگاه بهاره برگزار مي‌شود که براي آن چهار منطقه در نظر گرفته شده است و با توجه به افزايش تقاضا امکان توسعه تعداد مراکز نمايشگاهي وجود دارد.
اين سخنان استاندار تهران با انتقادات رؤساي اتحاديه‌هاي موجود در اجلاس اصناف تهران روبه‌رو شد، اما او تصريح کرد که نمايشگاه‌هاي فصلي بايد برگزار شود و جزو سياست‌هاي دولت است، ما مي‌توانيم درباره تعداد اين نمايشگاه‌ها گفت‌وگو و صحبت داشته باشيم. در پي اين سخنان هاشمي دست به قلم شد و به رئيس اتاق اصناف نوشت که در 22 نقطه پايتخت مي‌توانيم نمايشگاه بهاره برپا کنيم که با مخالفت‌هاي بسيار دست آخر به چهار نقطه نمايشگاهي در پايتخت رضايت داد.
اما اين همه ماجرا نيست. در نامه‌اي که اخيراً به امضاي معاون سياسي وزير کشور رسيده به اصناف نيز تأکيد شده که در آستانه انتخابات برگزاري چنين نمايشگاهي ضروري است.
در عين حال خسروتاج، قائم‌مقام وزارت صنعت روز 14 بهمن‌ماه نامه‌اي را به استانداران سراسر کشور ارسال کرده که طي آن بر اين نکته تأکيد شده که براي تنظيم بازار در صورت فراهم بودن سازه‌هاي ثابت و استانداردهاي لازم مي‌توانند براي اخذ مجوز برپايي نمايشگاه فصلي در هر استان اقدام کنند. اين روزها با نزديک شدن به ايام خريد شب عيد خبر از برپايي نمايشگاه در چهار نقطه پايتخت مي‌رسد؛ خبري که رئيس اتاق اصناف ترجيح مي‌دهد ديگر در مورد آن اظهارنظري نکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار