کد خبر: 766054
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
قاسم غفوري

غرب آسيا در حالي همچنان با محوريت جنايات صهيونيستها در فلسطين، حملات سعودي به يمن و جنايات تروريستهاي دست‌ساخت غرب در سوريه و عراق در اولويت محافل رسانه‌اي و سياسي جهان قرار دارد که زنجيره‌اي از اقدامات و تحرکات از سوي سعودي و آمريکا در قبال جمهوري اسلامي مشاهده مي‌شود. آمريکايي‌ها در دو حوزه تحرکات گسترده‌اي در قبال ايران داشته‌اند. محور نخست تحرکات کنگره براي اعمال تحريم‌هاي گسترده‌تر عليه ايران به بهانه آنچه آزمايش موشکي ايران ناميده‌اند مي‌باشند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد که آنان چندين طرح را در کنگره در دستور کار قرار داده‌اند تا تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران وضع سازند.

تحريم‌هايي که محور آن را نيز مجازات ايران به دليل آزمايش موشکي عنوان کرده‌اند. آزمايشي که از حقوق ايران در عرصه دفاعي است و ادعاي آمريکا براي محروم‌سازي تهران از آن يک زياده‌خواهي غيرمنطقي است دوم مواضع کاخ‌سفيد و کنگره آمريکا در قبال اقدام ناوگان دريايي جمهوري اسلامي در حفظ حريم آبي خود است که نتيجه آن بازداشت تفنگ دارد دريايي آمريکا است که در اقدامي مغاير با امنيت ملي وارد حريم آبي جمهوري اسلامي شدند. براساس تمام قوانين بين‌الملل متوقف‌سازي و بازجويي از اين افراد حق جمهوري اسلامي بوده که نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به خوبي اين حق را ادا کرده و به اين پيام را به جهانيان داد که ايران در برابر حريم امنيتي خود هرگز کوتاه نمي‌آيد آمريکايي‌ها در حالي سعي کردند تا با کم‌رنگ کردن اقتدار نيروهاي مسلح ايران و برجسته‌سازي روند ديپلماتيک در اين عرصه چنان القاء سازد که نزديکي ميان ساختار ديپلماتيک ايران و آمريکا افزايش يافته که در حوزه کنگره و محافل نظامي آمريکا موجي از تحرکات ضد ايراني و ضد سپاه صورت گرفت چنانکه برخي از سناتورها و محافل رسانه‌اي آمريکا خواستار تحريم و فشار بر تهران به خاطر بازداشت اين تفنگداران شدند. جالب توجه آنکه آمريکايي‌ها به اين مهم که سپاه پس از اطمينان از غيرعمدي بودن ورود تفنگداران آنان را آزاد ساخته که به خاطر رايزني‌هاي ديپلماتيک اشاره‌اي نکرده‌اند تا ضمن نمايش چهره‌اي خشن از سپاه چنان وا نمود سازند که ميان ساختار سياسي و امنيتي کشور دو دستگي وجود دارد حال آنکه مسئله تفنگداران آمريکايي نشانه‌اي آشکار از هماهنگي و يکساني مواضع ساختار سياسي و امنيتي کشور در دفاع از ارزشها و تماميت ارضي کشور بوده است. نکته ديگر در قبال جمهوري اسلامي را در تحرکات عربستان مي‌توان مشاهده کرد سعودي در حالي با ادعاي مقابله با دخالت ايران در امور داخلي سعودي پس از اعدام شيخ‌نمر به قطع روابط ديپلماتيک عليه جمهوري اسلامي مي‌پرداختند که همزمان به دنبال يارگيري در صحنه منطقه‌اي و جهاني برآمدند که اقدامات برخي کشورهاي عربي نظير قطر، بحرين، کويت، امارات در موضع‌گيري عليه تهران، نشست اتحاديه عرب و شوراي همکاري خليج فارس در چارچوب خواست سعودي، از جمله اين تحرکات است. البته سعودي در اين راه به کشورهاي ذره‌بيني نظير كومور و جيبوتي و کشورهاي بحران‌زده نظير سومالي و سودان روي آورد. مجموع آنچه در رفتار آمريکايي‌ها و سعودي به نيابت از آمريکا مشاهده مي‌شود يک ا صل را آشکار مي‌سازد و آن طراحي آمريکا براي اجراي سياست هزينه‌تراشي حداکثري براي عقب راندن ايران از اصول و حقوق خود است. براساس اين سياست فضايي سنگين عليه کشور هدف ايجاد مي‌گردد به گونه‌اي که هزينه‌هاي آن کشور در قبال رفتاري که صورت داده بسيار سنگين و به نوعي خطر آفرين گردد. هدف نهايي اين هزينه‌تراشي حداکثري سوق دادن کشور هدف به عقب‌نشيني از اصول و عدم رويکرد به تکرار آن رفتارهاست.

به عنوان مثال آمريکا با هزينه‌تراشي سنگين در قبال آزمايش موشکي ايران به دنبال آن است که ايران از تکرار آزمايش‌هاي موشکي دست‌بردار و يا امر باب تفنگداران دريايي آمريکا، در صورتي که آمريکا هر تعرضي به حريم آبهاي ايران داشته باشد، جمهوري اسلامي به دليل هزينه‌بر بودن مقابله با اين تحرکات از برخوردار کند و آمريکا فضاي دخالت همه‌جانبه در حريم ايران را بيابد.

اين تصور باطل هزينه تراشي سنگين در حالي در ذهن سران آمريكا جاي گرفته كه ملت ايران و نظام اسلامي تاكيد دارند هرگز تسليم اين هزينه تراشي‌ها نمي‌شود و پاسخي قاطع به اين رفتارهاي غير اصولي آمريكا خواهند داد كه نمود آن اقدام مقتدرانه فرزندان اين سرزمين در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قبال تجاوز نيروهاي آمريكايي به حريم آبي اين مرز و بوم بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار