کد خبر: 765181
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
تداوم اعتراضات در شرق عربستان به‌رغم فضاي امنيتي
سانسور گسترده خبري استان‌هاي شرقي عربستان نزديك به دو هفته بعد از اعدام شيخ نمر، ارتباط اين منطقه را با دنياي اطراف قطع كرده...
سانسور گسترده خبري استان‌هاي شرقي عربستان نزديك به دو هفته بعد از اعدام شيخ نمر، ارتباط اين منطقه را با دنياي اطراف قطع كرده ولي گزارش‌هايي كه از گوشه و كنار به بيرون درز كرده  از ادامه اعتراضات حكايت مي‌كند. با گذشت زمان، ابعاد بيشتري از قطع رابطه هفت كشور با ايران در حال منتشر شدن است. گاردين ديروز فاش كرد كه رشوه ميلياردي سعودي‌ها به سودان در قالب سرمايه گذاري، علت قطع رابطه خارطوم با تهران بوده است.
منابع مقامات سعودي به پايگاه خبري العهد گفته‌اند كه حكومت عربستان (پايگاه العهد) خبرهاي تحولات مناطق شرقي اين كشور را سانسور مي‌كند. شاهدان عيني در منطقه الشرقيه ديروز از شنيده شدن انفجارهايي در شهرك صنعتي بقيق خبر دادند و منابع هم از ادامه اعتراضات شبانه خبر مي‌دهند. جزئيات اين اعتراضات به دليل سانسور گسترده خبري و شرايط امنيتي در اين منطقه مشخص نيست. همزمان براساس گزارش روزنامه اينديپندنت، آژانس اطلاعاتي آلمان موسوم به بي‌ان‌بي، اواخر سال گذشته ميلادي يك سند 5/1‌ صفحه‌اي را منتشر كرده و در آن هشدار داد كه عربستان سياست مداخله‌جويانه نسنجيده‌اي را در پيش گرفته است. اين سند قابل توجه در ادامه فاش كرد كه محمد بن‌سلمان جانشين وليعهد عربستان و وزير دفاع اين كشور كه تنها 29 سال دارد تبديل به يك قمارباز سياسي شده كه از طريق جنگ‌هاي نيابتي در يمن و سوريه درحال بي‌ثبات كردن جهان عرب است. آژانس اطلاعاتي آلمان در سند خود حوزه‌هايي كه در آن عربستان سياست‌هاي تهاجمي و شبه‌جنگ‌طلبانه را در پيش گرفته را اعلام كرده است، در حالي كه يكي از وزراي سابق متعلق به كشورهاي خاورميانه كه نامش را فاش نساخت به اينديپندنت گفته است: «در گذشته عربستاني‌ها معمولاً تلاش داشتند گزينه‌هايشان را استفاده نكرده و در انتخاب آنها محتاط باشند حتي زماني كه مي‌خواستند از دولتي كه از آن خوششان نمي‌آيد خلاص شوند نيز احتياط به خرج مي‌دادند.» در گزارشي جداگانه، انديشكده «واشنگتن» نيز به وضعيت مبهم جانشيني پادشاه عربستان اشاره كرده و نوشته است كه گمانه‌زني‌هايي وجود دارد مبني بر آنكه حاكم بعدي عربستان سعودي بعد از «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان، «محمد بن نايف» وليعهد عربستان نخواهد بود بلكه پسر 30 ساله خود سلمان يعني «محمد بن سلمان» معاون وليعهد عربستان شاه خواهد شد. انديشكده «واشنگتن» سپس به گمانه‌زني‌ها درباره بركناري پادشاه كنوني عربستان اشاره كرد و گفت كه وكلاي ديوان سلطنتي عربستان، تمامي تلاش‌هاي خود را به كار گرفته تا شايعاتي كه درباره وضعيت سلامت روان پادشاه عربستان منتشر‌ مي‌شود را آرام كند. محمد بن سلمان به نقل از وينستول چرچيل گفته است كه فرصت‌ها در طول بحران به وجود مي‌آيد و يك طرح گسترده‌تر براي بخش خصوصي عربستان ارائه كرده است.
  
حمله به مركز ايراني در سومالي
همزمان اطلاعات بيشتري در باره قطع رابطه پيش‌بيني نشده چند كشور حامي رياض با ايران طي هفته گذشته در حال منتشر شدن است. روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي نوشت كه حمايت‌هاي سودان از رياض در جريان مناقشه اخير با تهران، به دليل ميلياردها دلار از سوي سعودي‌ها در اين كشور بوده است. گاردين به نقل از «الطيب زين العابدين» استاد علوم سياسي دانشگاه خارطوم نوشت: با وجود اينكه دولت سودان مدعي شده قطع رابطه با ايران به دليل حمله به سفارت عربستان است، اما اين اقدام به دلايل اقتصادي صورت گرفت. گرچه «علي الصادق» سخنگوي وزارت خارجه سودان دليل روابط خوب ميان رياض و سودان با انگيزه اقتصادي و مالي را رد كرده است اما جريان سرمايه‌گذاري‌ها همواره ميان دو كشور وجود داشته است. همين هفته قبل، وزير سرمايه‌گذاري سودان به پارلمان گفت ارزش سرمايه‌گذاري اخير سعودي‌ها در سودان معادل 11 ميليارد دلار است. روزنامه گاردين با اشاره به اينكه در ماه مارس 2014 بانك‌هاي سعودي روابط اقتصادي با سودان را كنار گذاشتند و به كارگران سوداني ضربه زدند گفته كه بعد از تصميم سودان براي پيوستن به جنگ عربستان در يمن، مقامات سعودي اعلام كردند كه اين اقدامات كاهش داده خواهند شد و از سوي ديگر سودان اميدوار است عربستان با لابي، از امريكا بخواهد تحريم‌ها عليه اين كشور را كاهش دهد. ديروز نيز روزنامه ديلي صباح گزارش كرد كه يك مركز كمك رساني ايران در موگاديشور پايتخت سومالي مورد حمله قرار گرفته است. يك مقام سوماليايي گفته كه اين اقدام چند روز بعد از قطع رابطه اين كشور با ايران انجام شده و نيروهاي امنيتي نيز به عوامل ناشناس اين حمله، يورش برده‌اند. اين در حالي است كه حسن شيخ محمود رئيس جمهور سومالي ديروز ادعا كرد قطع رابطه كشورش با ايران ربطي به رابطه ايران با عربستان ندارد. به گزارش سومالي كارنت، او ادعا كرده كه اقدامات ايران در سومالي مي‌تواند مسئله‌ساز باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار