کد خبر: 759623
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست روز سه شنبه خود با تصويب قطعنامه پيشنهادي كشورهاي 1+5، با اجماع، پرونده‌ مربوط به ابعاد گذشته هسته‌اي ايران، موسوم به پي‌ام‌دي را بست...
پرونده دروغ براي برجام بسته شدشوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست روز سه شنبه خود با تصويب قطعنامه پيشنهادي كشورهاي 1+5، با اجماع، پرونده‌ مربوط به ابعاد گذشته هسته‌اي ايران، موسوم به پي‌ام‌دي را بست كه بيش از يك دهه عامل فشار، تهديد و تحريم عليه ايران بود. به دنبال تصويب اين قطعنامه زمينه براي لغو تحريم‌ها و اجراي برجام فراهم شد. وزيرخارجه ايران در واكنش به اين قطعنامه گفت:بر اساس قطعنامه شوراي حكام مي‌توان به صراحت گفت كه موضوع جعلي ابعاد به اصطلاح نظامي برنامه هسته‌اي ايران، موسوم به پي ام دي، به تاريخ پيوسته است.
نشست ويژه شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به منظور تصميم‌گيري درباره پيش‌نويس قطعنامه‌اي كه از سوي كشورهاي 1+5 براي خاتمه دادن رسيدگي به موضوع مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌اي ايران به اين شورا ارائه شده است، روز سه‌شنبه در وين، پايتخت اتريش برگزار شد. به دنبال انتشار گزارش يوكيو آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در موضوع پي.‌ام.‌دي، كشورهاي 1+5 پيش‌نويس پيشنهادي خود را براي قطعنامه جديد شوراي حكام در موضوع برنامه هسته‌اي ايران پس از مشورت با ايران به رئيس شوراي حكام رسما ارائه و ثبت كردند.
پس از چند ساعت بررسي موضوع ابعاد گذشته هسته‌اي ايران، سرانجام قطعنامه‌اي در اين زمينه صادر شد كه نه فقط براي بستن پي ام دي، بلكه از آن مهم‌تر به منظور تدوين فصل نويني براي پرونده هسته‌اي ايران در شوراي حكام، در پرتو برجام و قطعنامه جديد شوراي امنيت، طراحي شده و به همين دليل است كه تمامي قطعنامه‌هاي گذشته خود را لغو مي‌كند.
به گزارش ايسنا، مهم‌ترين محورهاي اين قطعنامه عبارتند از: استقبال از انعقاد برجام و نيز «نقشه راه» بين ايران و آژانس براي حل و فصل موضوعات باقي‌مانده گذشته و حال (پي ام دي)؛ همراهي با شوراي امنيت سازمان ملل متحد مبني بر اينكه «انعقاد برجام نشانگر يك تغيير بنيادين در رسيدگي به اين موضوع است»؛ توجه به گزارش اخير مديركل به شوراي حكام در خصوص موضوعات باقي‌مانده گذشته و حال (پي ام دي) به عنوان مبنايي براي بستن پرونده و اعلام خاتمه رسيدگي به اين موضوعات؛ ابراز رضايت از اينكه نقشه راه طبق برنامه زماني توافق شده انجام گرديده است؛ ملحوظ داشتن صريح بسته شدن پرونده پي ام دي با عنايت به تكميل نقشه راه؛ لغو 12 قطعنامه شوراي حكام كه طي سال‌هاي 2003 تا 2012 در رابطه با موضوع اجراي پادمان با ايران و از جمله مطالعات ادعايي عليه ايران تصويب شده‌اند؛ لغو تصميم‌هاي قبلي شوراي حكام در مورد منع ارائه مساعدت‌هاي فني به ايران؛ ختم رسيدگي به دستوركار جاري شورا: «اجراي موافقتنامه پادمان ان پي تي و مفاد ذي‌ربط قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در جمهوري اسلامي ايران» كه نگاه به گذشته داشت؛ ايجاد يك دستور كار جديد تحت عنوان: «اجراي برجام و راستي آزمايي و نظارت در ايران در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شوراي امنيت» كه نگاه به آينده دارد.  ايران در يك دهه گذشته بارها اعلام كرده كه برنامه هسته‌اي‌اش صلح‌‌آميز بوده ولي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه تحت كنترل غرب و صهيونيست‌ها است گزارش‌هاي متناقضي را درباره صلح آميز بودن اين برنامه ارائه داده بود و همين مسئله مانع از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي در سال‌هاي گذشته شد.
از سوي ديگر، در اين قطعنامه براي اولين بار با لحني مثبت در مورد همكاري ايران به منظور حل و فصل موضوعات هسته‌اي صحبت شده است و هيچ نكته يا عبارت‌پردازي منفي، همچون ابراز نگراني در آن وجود ندارد. همچنين قطعنامه هيچ درخواستي از مديركل براي ادامه كار روي موضوعات گذشته ندارد. حتي قطعنامه‌هاي گذشته شوراي حكام كه در آنها از مديركل خواسته شده بود در مورد پي‌ام‌دي گزارش بدهد هم لغو شده‌اند.
گفتني است كه ايران بخشي از اقدامات هسته‌اي خود را در چارچوب برجام، از جمله خارج كردن محفظه اصلي رآكتور اراك و نيز انتقال اورانيوم غني‌شده‌اش به روسيه به اعلام خاتمه رسيدگي موضوع پي‌ام‌دي موكول كرده است. بنابراين بعد از تصويب اين پيش‌نويس در شوراي حكام ايران اقدامات هسته‌اي خود را تكميل خواهد كرد. در همين حال ساير اقدامات هسته‌اي، هماهنگي‌ها و امضاي توافق‌ها و اسناد درباره بازطراحي رآكتور اراك و نيز جمع‌آوري سانتريفيوژهاي غيرفعال و فعال در سايت‌هاي نطنز و فردو در حال انجام است.
 
آمانو: قطعنامه برنامه آينده ما را مشخص مي‌كند
مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «اميدواريم بتوانيم در آينده بر ميراث بي‌اعتمادي درباره برنامه هسته‌اي ايران غلبه كنيم». يوكيا آمانو در كنفرانس مطبوعاتي در پايان نشست ويژه شوراي حكام گفت: «آژانس تلاش كرد تا به مسائل ايران در گذشته و حال كه در گزارش 2011 درباره آن صحبت كرديم بپردازد. اگر چه تك تك جزئيات را نتوانستيم بازسازي كنيم اما به اندازه كافي توانسته‌ايم درباره آنها به ارزيابي نهايي و دقيق برسيم». آمانو خاطرنشان كرد: «آژانس اطلاعات معتبري ندارد كه بتواند بگويد بعد از 2009 ايران فعاليت‌هاي مرتبط با سلاح هسته‌اي يا ابزار انفجاري داشته است و همچنين نشانه‌اي مبني بر انحراف مواد هسته‌اي از مسير صلح‌آميز به سمت يك فعاليت نظامي هسته‌اي پيدا نكرده است». مديركل آژانس تأكيد كرد: «ما فهميديم كه ايران به صورت جدي در حال برداشتن تعهدات و گام‌هاي خود است. بنابراين مرحله اول آماده‌سازي توسط ايران، مرحله بعد ارزيابي گام‌هاي برداشته شده از سوي ايران و پس از آن تكميل اجراي برجام خواهد بود.»
 
ظريف: پي‌ام‌دي به تاريخ پيوست
محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان از صدور قطعنامه جديد شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه با خاتمه دادن به بررسي موضوعات باقيمانده گذشته (موسوم به پي ام دي)، فصل نويني را در رابطه با پرونده هسته‌اي ايران و همكاري‌هاي كشورمان با آژانس مي‌گشايد، استقبال كرد. وي اظهار داشت: «سرانجام شوراي حكام پس از 12 سال، با اذعان به تكميل نقشه راه بين ايران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پي ام دي را با استفاده از عبارت صريح close consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام كرد».
ظريف افزود: «اين قطعنامه بسيار فراتر از بستن موضوع موسوم به پي‌ام‌دي رفته و رسماً 12 قطعنامه پيشين شوراي حكام در خصوص برنامه هسته‌اي ايران را كه حاوي اتهامات و محدوديت‌هاي جدي براي برنامه هسته‌اي كشور بود، لغو كرده است. همچنين شورا دستور كار ناظر به اقدامات گذشته را رسماً خاتمه داده و دستور كار جديدي تحت عنوان «اجراي برجام» كه نگاه به آينده دارد، براي مدت مشخصي ايجاد كرده است». وزير امور خارجه تأكيد كرد: بر اساس اين قطعنامه مي‌توان به صراحت گفت موضوع جعلي ابعاد به اصطلاح نظامي برنامه هسته‌اي ايران، موسوم به پي‌ام‌دي، به تاريخ پيوسته است.
همچنين رضا نجفي، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سخناني در نشست ويژه شوراي حكام گفت: «تصميم امروز شوراي حكام، در خاتمه دادن به رسيدگي به موضوع پي‌ام‌دي و فسخ كليه قطعنامه‌هاي قبلي آن، فصلي نوين از همكاري بين ايران و آژانس ساير كشورهاي عضو را خواهد گشود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
France
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
1
0
خبر خوش هسته ایی این بود؟ بعد از بیست سال کار و سیصد میلیارد دلار هزینه اورانیوم ها تحویل روسها شد!
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
1
1
اين هم هديه اي بود از سوي جان كري براي تقويت گروه حسن.... در آستانه انتخابات.همانهائي كه براي تضعيف دولت دهم گراي تحريمها را داده بودند امروز با توافق به هر قيمت مي خواهندجناح خود را تقويت كنند. ولي دولت ركود راستگويان رفتني است خود باوري و عزت و افتخارات يك ملت را بر سر ميز مذكره به باد داداند واين براي هر ايراني وطن پرست قابل اقماض نيست. روحاني باي باي.
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
1
واقعا خودتان دروغ نمی گویید. با همکاران خودتان چگونه برخور می کنید. هزاران دروغ به آنها می بندید به مردم خودتان دروغ می گویید.بعد میگویید مصلحت نیست .یعنی فقط شما تشخص می دهید که صلاح مملکت چیست؟ صلاح دین چیست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار