کد خبر: 749465
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
براساس مطالعات دفتر مخاطرات سازمان زمين‌شناسي، ميزان فرونشست در جنوب تهران معادل ۳۶ سانتيمتر است كه اين ميزان ۹۰ برابر شرايط بحراني كه چهار ميليمتر در سال عنوان شده، است.
محمد درويش، مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط‌زيست با بيان اينكه ميزان فرونشست در تهران ۳۶ سانتيمتر و تقريباً ۹۰ برابر شرايط بحراني است، گفت: در دشت‌هاي كشور فروچاله‌هايي با عمق ۱۵ مترثبت شده است.
به گفته وي، از حدود ۱۰ سال پيش بر اساس گزارشات مؤسسه تحقيقات سازمان جنگل‌ها و مراتع در غرب تهران از فاصله درياچه استاديوم آزادي تا وردآورد بين ۷ تا ۱۷ متر سطح آب زيرزميني افت كرده است.
مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط‌ زيست اظهار داشت: بر همين اساس دو حلقه از چاه‌هاي باغ گياه‌شناسي ملي ايران خشك شده‌اند.
درويش تصريح كرد: در حال حاضر ميزان ساخت‌و‌سازها و بارگذاري در تهران آنقدر زياد است كه سطح آب زيرزميني به شدت افت كرده و اگرچه هنوز شبكه فاضلاب در اين شهر راه نيفتاده، اما افت شديد سطح آب زيرزميني در تهران مشهود است.
وي تأكيد كرد: البته راه‌اندازي شبكه فاضلاب در تشديد افت سطح آب زيرزميني در تهران نقش خواهد داشت و نگراني‌هايي از اين بابت وجود دارد.
مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط‌زيست يادآور شد: همچنين بر اساس مشاهدات شخصي و پيمايش‌هاي تحقيقاتي كه در جاي جاي ايران داشته‌ام، در منطقه پريشان فارس، آبي‌بيگلو در اردبيل، خان‌ميرزا در چهارمحال و بختياري، ميبد در اردكان، دشت قهاوند در همدان و پايين‌دست تالاب شور و شيرين در ميناب فرونشست‌هاي كاملاً مشهودي را ثبت كرده‌ام.
درويش افزود: در برخي از اين شكاف‌ها و فروچاله‌ها مانند فروچاله‌هاي ميناب آنقدر عمق فرونشست زياد است كه شترها و گاوهاي محلي در آنها ناپديد مي‌شوند.
به گفته وي، در حال حاضر شغل جديدي در ميناب باب شده است كه افراد بيكار شترها، گاوها و ديگر دام‌هايي كه در فروچاله‌ها ناپديد شده‌اند را يافته، ذبح شرعي مي‌كنند و گوشت آن را به فروش مي‌رسانند.
مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط‌زيست يادآور شد: همچنين در دشت كبودرآهنگ بر اساس آمار سازمان زمين‌شناسي، فروچاله‌هايي با عمق بيش از ۱۵ متر ثبت شده است. همچنين در ميناب عمق فروچاله‌ها غالباً بين سه تا چهار متر است.
درويش افزود: بنابراين جاي تعجب است كه برخي مسئولان حداكثر ميزان فرونشست در كشور را ۳۵ سانتيمتر عنوان مي‌كنند و چنين نمونه‌هاي آشكار و ثبت شده‌اي را ناديده مي‌گيرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار